Ik wil een E-ticket en gebruik maken van mijn korting

  • 8 August 2023
  • 21 reacties
  • 636 Bekeken

Mijn ov-chipkaart is verlopen. Ik ga nu reizen met een e-ticket, maar ik wil wel gebruiken van mijn 40% korting.


21 reacties

Badge +3

Ik zou een e-ticket vol tarief kopen en achteraf het verschil terugvragen via de regeling Geld terug bij vergeten OV-chipkaart. Dat is niet helemaal waar, natuurlijk, maar wel de snelste optie.

Als ik niet op tijd reactie krijg, dan bestel ik een Samenreisticket Enkele reis Dal. Of jullie bieden een andere oplossing? Het is niet helemaal volgens de regels, maar ik heb natuurlijk wel recht op korting.

 

Ja, dat is ook een mogelijkheid @Tochjo. Bedankt voor het antwoord!

Reputatie 7
Badge +3

Als je een abonnement op je OV-chipkaart hebt staan had NS moeten regelen dat je een nieuwe kaart krijgt toegestuurd. 

Ik zou in ieder geval contact opnemen met NS Klantenservice om te laten uitzoeken waar het is misgegaan. NS moet voor een oplossing zorgen.

Reputatie 7
Badge +4

Als ik niet op tijd reactie krijg, dan bestel ik een Samenreisticket Enkele reis Dal. Of jullie bieden een andere oplossing? Het is niet helemaal volgens de regels, maar ik heb natuurlijk wel recht op korting.

 

Dan rijdt u zwart, u heeft geen recht op korting zonder een geldige ov-chipkaart, en die kunt u ook niet met een soort ‘dreigement’ afdwingen. Zo werken de dingen niet. U kunt hiervoor een terechte boete krijgen. Met een verhaal kunt u uw kaartje niet betalen, ook niet met dit verhaal.

Het voorstel van @Tochjo is  veel slimmer.

Als ik niet op tijd reactie krijg, dan bestel ik een Samenreisticket Enkele reis Dal. Of jullie bieden een andere oplossing? Het is niet helemaal volgens de regels, maar ik heb natuurlijk wel recht op korting.

Nee, dat hebt u niet als uw abonnement niet op een chipkaart staat.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik niet op tijd reactie krijg, dan bestel ik een Samenreisticket Enkele reis Dal. Of jullie bieden een andere oplossing? Het is niet helemaal volgens de regels, maar ik heb natuurlijk wel recht op korting.

Nee, dat hebt u niet als uw abonnement niet op een chipkaart staat.

Als je een abonnement hebt, heb je wel gewoon recht op de korting, alleen niet door een Samenreisticket te kopen. Je kunt bij de klantenservice een couponcode aanvragen om toch te reizen met je korting of doen wat Tochjo aangeeft. En natuurlijk zsm kaartvernieuwing aanvragen. 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik niet op tijd reactie krijg, dan bestel ik een Samenreisticket Enkele reis Dal. Of jullie bieden een andere oplossing? Het is niet helemaal volgens de regels, maar ik heb natuurlijk wel recht op korting.

 

Eeen samenreisticket dal is alleen geldig als je samenreist met iemand met een abonnement. Niet ipv een abonnement.

Mogelijk had je geen abonnement op moment van kaartvernieuwing of is er iets mis gegaan met het leveren van een nieuwe ov-chipkaart. Je bent echter zelf verantwoordelijk voor een geldige ov-chipkaart. Je kunt een nieuwe aanvragen via kaartvernieuwing bij ov-chipkaart.nl en de kosten aan NS terugvragen als je een geldig abonnement hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een abonnement op je OV-chipkaart hebt staan had NS moeten regelen dat je een nieuwe kaart krijgt toegestuurd. 

TS is mogelijk nog steeds de dupe van de eerdere storing mbt niet versturen van mails om bij binnenkort verlopen van de OV-chipkaart een nieuwe foto te uploaden. Die mails worden 10 weken voor de verloopdatum verstuurd, de storing was ergens tussen 7 en 10 juni verholpen, dus als de verloopdatum minus 10 weken voor deze periode in juni was is dit dus weer te wijten aan NS. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar mijn advies om contact op te nemen met NS Klantenservice om dit te laten uitzoeken. NS moet zorgen voor een oplossing en al helemaal als er een storing is geweest.

Bedankt voor de reacties. Ook voor de personen die me wijzen op de kleine lettertjes van de voorwaarden. Als ik thuis ben zal ik contact opnemen met die klantenservice. Ik heb overigens een ov-chipkaart en ns-kortingskaart in één.

Blijf het vreemd vinden dat het alleen mogelijk is om korting te krijgen als er gebruik wordt gemaakt van een ov-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de reacties. Ook voor de personen die me wijzen op de kleine lettertjes van de voorwaarden. Als ik thuis ben zal ik contact opnemen met die klantenservice. Ik heb overigens een ov-chipkaart en ns-kortingskaart in één.

Blijf het vreemd vinden dat het alleen mogelijk is om korting te krijgen als er gebruik wordt gemaakt van een ov-chipkaart.

Abonnement is persoonlijk, met inchecken kun je aantonen dat je een geldig abonnement hebt. Stast ook in de voorwaarden. Met alleen e-ticket kan iedereen wel zeggen dat hij/zij recht op korting heeft.

Blijf het vreemd vinden dat het alleen mogelijk is om korting te krijgen als er gebruik wordt gemaakt van een ov-chipkaart.

Dat is helemaal niet raar omdat je met een eticket niet incheckt en dus niet gecontroleerd kan worden of je wel in de daluren bent vertrokken. Dat soort gesjoemel kwam vroeger met papieren kaartjes aan de lopende band voor vandaar dat je tegenwoordig alleen nog korting krijgt als je incheckt met een chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Het is indertijd nogal uit de hand gelopen toen je via de kaartautomaten kaartjes met 40% korting kon kopen. Bij het loket werd vaak gevraagd om je abonnement te tonen voordat je een kaartje met korting kon kopen. Het is dus helemaal niet vreemd dat NS het reizen met korting heeft gekoppeld aan de persoonlijke OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Er is wel een uitzondering. Je kunt in bepaalde situaties een e-ticket met de korting van je abonnement kopen als je via de NS klantenservice daarvoor een couponcode hebt ontvangen. 

https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/tijdelijk-reisrecht.html

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou een e-ticket vol tarief kopen en achteraf het verschil terugvragen via de regeling Geld terug bij vergeten OV-chipkaart. Dat is niet helemaal waar, natuurlijk, maar wel de snelste optie.

Dit is op zich natuurlijk wel een handige manier om af en toe 's in de spits met korting te reizen 😉

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze Wel omslachtig omdat je eerst je OV-chipkaart als vermist moet opgeven en een nieuwe aanvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een vergeten abonnement hoeft dat niet.

Reputatie 7
Badge +3

Welk abonnement bedoel je? 

Ik lees het volgende:
Voordeelabonnementen

Heb je een NS Flex Voordeelabonnement (Altijd Voordeel, Dal Voordeel en Weekend Voordeel), vraag dan Tijdelijk Reisrecht aan bij een NS-servicebalie op een station of bij de NS Klantenservice. Zij geven je kortingscodes waarmee je bij aanschaf op onze website 40% korting krijgt op je e-tickets voor een enkele reis of dagretour.

Daarmee mag je niet in de spits reizen. En met Traject Vrij mocht je toch al in de spits reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is de regeling bij verlies, waarbij je vooraf tijdelijk reisrecht aanvraagt. Maar dit gaat over de regeling bij vergeten abonnement. Dan mag je drie keer per jaar achteraf de kosten van een e-ticket terugvragen. Van dat e-ticket kunnen ze niet zien hoe laat je bent begonnen met reizen. Ben alleen wel bang dat ik me met deze posts op het randje van aanzetten tot fraude begeef ...

Reputatie 7
Badge +3

Op die manier. Riekt naar valsheid in geschrifte. Aan de andere kant maakt NS van gelegenheid de dief met die malle e-tickets.

Ik zou als NS zeggen dat je vol tarief kunt reizen met je bankpas of creditcard en dat je op basis van je in- en uitcheckgegevens al dan niet gecompenseerd wordt. Die e-tickets kun je dan verder vergeten. Behalve misschien voor minderjarigen die geen bankpas hebben.

Reageer