Skip to main content
beantwoord

Losse kaartjes problemen

Mijn vrouw en vriendin hebben zaterdagavond 8 maart 2025 2 losse kaartjes gekocht (traject Amsterdam Bijlmer Arena - Almere centrum) uit een automaat op Station Amsterdam Bijlmer Arena om 23:13 uur, zij kwamen erachter dat ze per abuis op een verkeerde perron hadden ingecheckt, en checkten gelijk weer uit, vervolgens konden ze niet meer inchecken op een ander perron, ze zijn toen wat gaan eten omdat ze dachten dat het even duurde voordat je weer kon inchecken, maar dat werkte na een half uur ook niet. Ze hebben daarom weer 2 kaartjes gekocht voor traject Amsterdam Bijlmer Arena - Almere centrum om 23:54, vervolgens wilden zij met de Metro naar Amsterdam Duivendrecht, echter de metro stopte vlak voor Amsterdam Duivendrecht en ging na 6 minuten weer terug naar Amsterdam Bijlmer Arena (zat ze echt niet mee...), ten einde raad hebben zijn een taxi genomen naar Almere.

Vraag is hoe kan het dat je met een los kaartje niet meer kunt inchecken als je op hetzelfde station in en uitcheckt binnen 5 minuten..? 

Nu hebben ze 4 kaartjes gekocht.. a 6,90 + 1,50 toeslag…(totaal 33,60)

erg onhandig allemaal en niet gebruiksvriendelijk.

Kunnen zij hier nog geld voor terug krijgen?

Alvast bedankt.

Beste antwoord door iMark

Ik zou het voorleggen aan de klantenservice en de nummers van de eenmalige chipkaarten bij de hand houden.

Bij problemen met inchecken kan je altijd op de blauwe knop van een servicezuil drukken. Je komt dan in contact met de meldkamer. Na uitleggen van het probleem kunnen ze op afstand het poortje voor je openen. Nooit nieuwe treinkaartjes kopen in zo’n geval. Verder is het kopen van treinkaartjes helemaal niet meer nodig wanneer je ook kunt reizen met je bankpas of creditcard. Je voorkomt dan ook het betalen van de toeslag van € 1,50 per kaartje.

Bekijk origineel

8 reacties

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • Antwoord
  • 10 maart 2025

Ik zou het voorleggen aan de klantenservice en de nummers van de eenmalige chipkaarten bij de hand houden.

Bij problemen met inchecken kan je altijd op de blauwe knop van een servicezuil drukken. Je komt dan in contact met de meldkamer. Na uitleggen van het probleem kunnen ze op afstand het poortje voor je openen. Nooit nieuwe treinkaartjes kopen in zo’n geval. Verder is het kopen van treinkaartjes helemaal niet meer nodig wanneer je ook kunt reizen met je bankpas of creditcard. Je voorkomt dan ook het betalen van de toeslag van € 1,50 per kaartje.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 10 maart 2025

Boppie schreef:

Vraag is hoe kan het dat je met een los kaartje niet meer kunt inchecken als je op hetzelfde station in en uitcheckt binnen 5 minuten..? 

Ik vrees dat het antwoord hierop is: "NS is heel bang voor misbruik en heeft daarom een ongepubliceerde beperking op het aantal keren dat je kunt in- en uitchecken”.

Dat verandert echter niets aan de geldigheid van de tickets, maar dat vertelt NS er niet bij.

Boppie schreef:

Nu hebben ze 4 kaartjes gekocht.. a 6,90 + 1,50 toeslag…(totaal 33,60)

erg onhandig allemaal en niet gebruiksvriendelijk.

Kunnen zij hier nog geld voor terug krijgen?

Voor de eerste 2 kaartjes kun je misschien iets terugkrijgen. Voor de tweede set alleen als de volgende reismogelijkheid minimaal een uur op zich zou laten wachten. De NS-planner laat als laatste reismogelijkheid met de metro vertrek 0:08 in Amsterdam Bijlmer zien. Zaten ze in die metro?

Ik zie dat er nog verschillende reizen na 0:08 mogelijk waren.

Wat liet de NS-planner zien als volgend reisadvies?

Hebben ze aan iemand van NS gevraagd wat ze moesten doen?

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2024 reacties
  • 10 maart 2025
rvdborgt schreef:

Boppie schreef:

Ik vrees dat het antwoord hierop is: "NS is heel bang voor misbruik en heeft daarom een ongepubliceerde beperking op het aantal keren dat je kunt in- en uitchecken”.

Ik vermoed gezien het hele verhaal eerlijk gezegd dat ze met NS-kaartjes bij de metro hebben proberen in te checken, dat werkt uiteraard niet.

Er zit namelijk een heel rare bug in de reisplanner zie ik net bij reproduceren van deze reis: als je alle modaliteiten aan hebt staan komen er na 23.00 uur alleen adviezen met metro 54 naar Duivendrecht uit, terwijl zowel de trein- als metrotijden exact hetzelfde zijn als voor 23.00 uur en dan geeft de planner wel beide opties. (Waarbij je met de metro 4 minuten later weg kan door een kortere overstap in Duivendrecht)

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 10 maart 2025

@Daniel 

Dat is inderdaad een detail dat ik nog niet gezien had, dat reisadvies met metro 54 van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Duivendrecht.

Het is dan maar goed dat ze niet met bankpas of creditcard hebben gereisd. Ze zouden dan een GVB-incheck hebben gehad en waarschijnlijk vergeten hebben om bij een overstapmeubel op Duivendrecht uit te checken bij GVB en in te checken bij NS. Bij aankomst in Almere zouden ze dan een gemiste uitcheck bij GBV gehad hebben en een gemiste incheck bij NS.

Voor incidentele reizigers zijn dit soort situaties eigenlijk veel te ingewikkeld, zeker als er dan ook nog een reisplanner niet handig meewerkt en standaard reisadviezen toont met een andere vervoerder voor een gedeelte van de reis. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 10 maart 2025

Als je contact opneemt vraag dan meteen die € 1,50 toeslag terug, want die is helemaal niet nodig tussen Amsterdam en Almere.

Een passage (incheck en binnen 60 minuten weer uit) en vervolgens bij een ander perron inchecken zou gewoon moeten kunnen, zolang het om NS poortjes gaat.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 11 maart 2025
Robert B schreef:

Als je contact opneemt vraag dan meteen die € 1,50 toeslag terug, want die is helemaal niet nodig tussen Amsterdam en Almere.

Als je een automaatkaartje koopt, dan kun je niks tegen de toeslag doen.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13431 reacties
  • 11 maart 2025
Robert B schreef:

Een passage (incheck en binnen 60 minuten weer uit) en vervolgens bij een ander perron inchecken zou gewoon moeten kunnen, zolang het om NS poortjes gaat.

Bij het kopen van een kaartje uit de automaat wordt standaard €1,50 extra gerekend. Dit voorkom je door een e-ticket te kopen of met bankpas in te checken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29850 reacties
  • 11 maart 2025

Oh wacht, ik vergiste me. Dacht dat het om een IC direct toeslag ging maar die is € 1,80 bij laden op het perron in de daluren.

Reageer