Skip to main content
beantwoord

Mag vriendin met meereisretour voor een deel van mijn reis meereizen?

• 24 februari 2025
  • 8 reacties
  • 146 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Mijn vriendin woont in een andere plaats dan ik. Wij komen beide per trein naar Utrecht CS en reizen vervolgens samen verder, heen en terug naar Utrecht CS. Ik heb een gratis meereisretour. Kan ik die aan haar geven voor het traject vanaf Utrecht? Zij checkt in bij haar woonplaats met haar OV-chip en checkt die uit op Utrecht CS. Vervolgens checkt zij in met haar meereisretour. Kan dat?

Beste antwoord door iMark

Op een paar perrons op Utrecht Centraal staan ook paaltjes waar je kunt uitchecken. De procedure is dan net zo wanneer je moet uitchecken voordat je overstapt op een internationale trein en verder reist met een e-ticket. 

Bekijk origineel

8 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7255 reacties
  • 24 februari 2025

Hoi ElsK,

Ja, dat mag.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 24 februari 2025

Wat jullie willen kan. Alleen zal het inchecken van meereisretour niet lukken als dat een e-ticket is. Code is om eventuele poortjes te openen, bij paaltjes kun je met e-ticket zo doorlopen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7255 reacties
  • 24 februari 2025

Je vriendin zou in Utrecht dus gewoon bij een poortje kunnen uitchecken, maar er niet doorheen lopen.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • Antwoord
  • 24 februari 2025

Op een paar perrons op Utrecht Centraal staan ook paaltjes waar je kunt uitchecken. De procedure is dan net zo wanneer je moet uitchecken voordat je overstapt op een internationale trein en verder reist met een e-ticket. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 24 februari 2025

De overstappaaltjes op de perrons herken je door een witte verlichte kubus erboven met het sysmbool van een ov-chipkaart.

Deze staan in Utrecht in ieder geval op spoor 5/7 en 18/19 omdat daar internationale treinen stoppen. Gaan jullie naar de Huishoudbeurs dan vertrek je van spoor 5/7.

En anders inderdaad even naar de stationshal (uitchecken ov-chipkaart is voldoende, het meereisretour hoef je niet in te checken).

Afbeelding wijkt af omdat dit op een station met meerdere treinvervoerders of metro is.

Voor terug naar huis kan de vriendin dus ook terecht bij zo’n paal op spoor 18/19, of als jullie op een ander perron aankomen naar buiten de poortjes met het meereisretour en dan inchecken met bankpas of ov-chipkaart.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 24 februari 2025

Vraag me wel af hoe je aan een gratis meereisretour komt, in de meeste gevallen kost dat € 8,95 en moet jijzelf een NS abonnement hebben en daarmee reizen.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 24 februari 2025

Dank voor uitleg waar ik paaltjes op perrons vind en hoe ik ze herken. 
vriendin komt op 1 en 8 dus moet ze naar de poortjes.

gratis meereisretour als verjaarscadeautje bij mijn abonnement ;-) 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 24 februari 2025
ElsK schreef:

Dank voor uitleg waar ik paaltjes op perrons vind en hoe ik ze herken. 
vriendin komt op 1 en 8 dus moet ze naar de poortjes.

Niet noodzakelijk, want als jullie vanaf spoor 5/7 richting Amsterdam gaan kan ze daar inchecken.

ElsK schreef:

gratis meereisretour als verjaarscadeautje bij mijn abonnement ;-) 

Haha, oke dan 

Reageer