online dagretour gekocht maar moet andersom zijn | NS Community
beantwoord

online dagretour gekocht maar moet andersom zijn

  • 15 November 2021
  • 8 reacties
  • 640 Bekeken

Ik koop net online een ticket (dagretour) voor de stage van mijn 15-jarige in den helder. Hij moet vertrekken vanaf Heiloo. Nu heb ik het ticket per ongeluk via de planner laten vertrekken vanaf den helder, maar daar vertrekt hij pas eind van de dag. Hij stapt om 7:00 smorgens op in Heiloo. Kan ik dit dagretour nog omwisselen?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 November 2021, 20:15

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Normaal gesproken niet. Online gekochte tickets kunnen niet gewijzigd of geannuleerd worden. Maar mocht je het ticket nog niet gedownload hebben , dan kun je een poging wagen bij de klantenservice. Dit kan telefonisch via Twitter Facebook of chat. Wel gedownload? Dan zit er niets anders op dan een enkeltje met het goede vertrekstation te kopen. Retour kan voor terugweg gebruikt worden.

Hoi annemiekevandegraaf, en welkom op de NS Community!

Begrijp ik goed dat je een dagretour hebt gekocht voor dezelfde dag, maar in de reisplanner het ticket hebt gekocht van Heiloo naar Den Helder?

Edit: Hier was ik te onduidelijk. Officieel gezien mag het inderdaad niet, maar over het algemeen wordt niet niet moeilijk over gedaan. Een couponcode kan verstrekt worden via de Klantenservice verstrekt worden, wat in dit geval wellicht verstandig is gezien hoe vroeg de eerste reis is. Excuus!

Badge +3

Hoi annemiekevandegraaf, en welkom op de NS Community!

Begrijp ik goed dat je een dagretour hebt gekocht voor dezelfde dag, maar in de reisplanner het ticket hebt gekocht van Heiloo naar Den Helder? Voor een dagretour maakt dat gelukkig niet uit. Je kunt het ticket ‘s ochtends gewoon eerst gebruiken naar Den Helder. Het is immers een retour, dus je kunt er beide kanten mee op. Die avond kan hij het ticket gewoon gebruiken om terug te reizen naar Heiloo.

Ik zou daar erg mee oppassen, want als er op de heenreis (dus eigenlijk de terugreis van het ticket) gecontroleerd wordt is de heenreis (die je eigenlijk later als terugreis wilt gebruiken) impliciet al gemaakt en loop je kans op een boete. Zijn andere topics over.

Een dagretour (e-ticket) is dus niet gelijk aan twee enkele reizen, ook al zal je bij controle wel weg komen met de uitleg dat vertrek en bestemming omgewisseld zijn.

Het is onwaarschijnlijk dat iemand om 7:00 van Heiloo naar Den Helder (terug) gaat en de heenreis al eerder gemaakt heeft, of voor een tweede keer op een dag opnieuw naar Den Helder reist.

Neem aan dat de Klantenservice niet moeilijk zal doen om je van het juiste ticket te voorzien (in de vorm van een couponcode voor dezelfde datum).

Reputatie 7
Badge +3

Hoi annemiekevandegraaf, en welkom op de NS Community!

Begrijp ik goed dat je een dagretour hebt gekocht voor dezelfde dag, maar in de reisplanner het ticket hebt gekocht van Heiloo naar Den Helder? Voor een dagretour maakt dat gelukkig niet uit. Je kunt het ticket ‘s ochtends gewoon eerst gebruiken naar Den Helder. Het is immers een retour, dus je kunt er beide kanten mee op. Die avond kan hij het ticket gewoon gebruiken om terug te reizen naar Heiloo.

Dit is toch wel afwijkend van eerdere antwoorden gegeven door collega moderators. Is het beleid wat dit betreft dan veranderd?

Reputatie 7
Badge

Zou wel heel *bijzonder* zijn als het antwoord klopt. Anderzijds is er bijna nooit controle, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit hoe je met een dagretour reist. Kan ook diagonaal, in een driehoek of kriskras. :)

Het woord dagretour lijkt me overigens niet voor niets gekozen.

Top, dus hij kan de gok nemen. Wel wordt aangeraden een couponcode te krijgen van de klantenservice. En hoe bereik ik die voor morgenochtend?

Badge +3

Top, dus hij kan de gok nemen. Wel wordt aangeraden een couponcode te krijgen van de klantenservice. En hoe bereik ik die voor morgenochtend?

Bellen naar 030 751 5155 (24 uur per dag) of de andere mogelijkheden (chat, Twitter, Facebook) op https://www.ns.nl/klantenservice/contact

Ik ga binnenkort eens testen wat een (dagretour) kaartje uit een automaat doet als ik daar vertrek en bestemming omwissel, of dezelfde reis twee keer wil maken op hetzelfde traject.

Reputatie 7
Badge +3

Top, dus hij kan de gok nemen. Wel wordt aangeraden een couponcode te krijgen van de klantenservice. En hoe bereik ik die voor morgenochtend?

Couponcode is coulance, als ticket al gedownload is, is het de vraag of je die krijgt. Het beste kun je nu contact opnemen met de klantenservice en vragen wat te doen.

Reageer