Skip to main content

Slechte kwaliteit gepersonaliseerde OV-chipkaart

Onlangs werd de ov-chipkaart van mijn studerende zoon ingenomen omdat zijn foto en gegevens niet meer duidelijk zichtbaar waren. Gevolg: betalen voor het OV, een nieuwe pas aanvragen en een bekeuring van maarliefst €119 voor het "misbruik maken van een vervoersbewijs dat aan een ander persoon is verstrekt". Sorry??? Hij kon zich gewoon identificeren en had zijn studentenpas bij zich. Geen waarschuwing, niet de kans krijgen om in te loggen op de site van 'studentenreisproduct', nee, gewoon meteen pas innemen en een forse boete. 

Hoe kan het dat de persoonsgegevens niet gewoon zijn uit te lezen? Dat iedere zichzelf respecterende sportclub tegenwoordig een pasje heeft waar alles in staat, maar de NS/OV-chipkaart gebruikmaakt van een waardeloos, snel vervagend plakfolietje op de pas? 

Uiteraard gaat hij bezwaar maken tegen de boete. Maar het is wel tenenkrommend, de slechte kwaliteit en dit soort beleid.

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Ben benieuwd. 

13 reacties

• Koploper****
  • 20383 reacties
  • 14 april 2025

De houder van de kaart dient er voor te zorgen dat deze in goede staat blijft. Een beschadigde kaart is niet meer geldig en de houder dient die te vervangen.

Ik kan uiteraard niet zien in welke mate de kaart van uw zoon beschadigd was en of de conducteur dus juist heeft gehandeld. Een niet meer goed zichtbare foto !zoals u schrijft) maakt de kaart echter in het algemeen ongeldig.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30320 reacties
  • 14 april 2025

Oh jee welkom ​@Studentenmoeder, daar gaan we weer en mag ik even los? 😥

Helaas staan de meeste topics hierover in het archief, maar soms bladdert de folie-opdruk van een nieuwe ov-chipkaart al af zodra je hem uit de envelop haalt! Ik dacht dat het tegenwoordig beter ging.

Het is een non-issue, want als een conducteur serieus twijfelt over de leesbaarheid van de gegevens op de opdruk van een kaart… Dan staan die op de chip in de kaart!

En voor een match met een foto toon je dan een ID met naam én foto (rijbewijs telt ook).

Bovenstaande (totaal versleten) kaart was volgens een conducteur nog gewoon geldig, want uit te lezen (ook al was die al jaren verlopen, maar werkte nog prima voor het abonnement en in/uitchecken). De naam en foto waren nog min of meer zichtbaar (persoonlijke dingen en het nummer even zwart gemaakt op de foto).

Het advies was in dit geval natuurlijk om die kaart toch maar eens te vervangen 🙄 De opdruk zegt bijzonder weinig, want alles wat op de opdruk zou moeten staan is uit te lezen via de chip in de kaart (behalve de foto).

Toonde je studerende zoon echt wel zijn eigen kaart? Zag hij er heel anders uit dan wat er van de foto nog zichtbaar was ❓

Hij kon zich gewoon identificeren en had zijn studentenpas bij zich.

Dan zou ik dat melden bij https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl

Dit uiteraard een extreem voorbeeld, maar bovenstaande kaart is in pricipe geldig want er is voldoende leesbaar (zelfs de foto) of te matchen met een ID.

TLS/OV-Chipkaart moet maar voor wat degelijker kaarten zorgen, in plaats van 11 euro vragen voor vervanging, en conducteurs moeten stoppen met boetes uitdelen en kaarten in beslag nemen omdat die kaarten zo snel slijten! 

Maar voor je zoon, was het echt wel zijn eigen kaart? 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30320 reacties
  • 14 april 2025
Tamzin schreef:

De houder van de kaart dient er voor te zorgen dat deze in goede staat blijft. Een beschadigde kaart is niet meer geldig en de houder dient die te vervangen.

Een defecte kaart dient vervangen te worden, een beschadigde kaart (foto niet goed zichtbaar) die gewoon werkt moet matchen met een id (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of studentenkaart).

Vervangen voor 11 euro is dan een heel goed plan, een boete van 119 euro (waar bestaan die kosten voor die boete dan uit?) is geen goed idee voor een student met een aantoonbaar SRP en geldige incheck.

Had er nog nooit een andere conducteur gekeken naar de foto, en daar iets over gezegd (hoog tijd voor een nieuwe kaart, volgende keer krijg je een boete)?

Hier was dus meer aan de hand… 🤔

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1745 reacties
  • 15 april 2025

Robert B schreef:

Oh jee welkom ​@Studentenmoeder, daar gaan we weer en mag ik even los? 😥

Helaas staan de meeste topics hierover in het archief, maar soms bladdert de folie-opdruk van een nieuwe ov-chipkaart al af zodra je hem uit de envelop haalt! Ik dacht dat het tegenwoordig beter ging. 

Precies. De kwaliteit van de ov-chipkaart laat echt te wensen over. 

Ik kan wel aan de gang blijven met vervangen als ik die van mij steeds moet vervangen bij loslatende folie…

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2707 reacties
  • 15 april 2025

Het ligt er in mijn optiek ook een beetje aan hoe je er mee omgaat, mijn vorige OV-chipkaart was ook aan de zijkanten aan het afrafelen maar deze was ook al bijna verlopen.

Van vervagende teksten en of foto's heb ik nog helemaal geen last gehad.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2735 reacties
  • 15 april 2025
Tamzin schreef:

Ik kan uiteraard niet zien in welke mate de kaart van uw zoon beschadigd was en of de conducteur dus juist heeft gehandeld. Een niet meer goed zichtbare foto !zoals u schrijft) maakt de kaart echter in het algemeen ongeldig.

Dat klopt. Maar de beschuldiging "misbruik maken van een vervoersbewijs dat aan een ander persoon is verstrekt” gaat nog een paar stapjes verder en lijkt me moeilijk hard te maken.

Ofwel was de chip niet leesbaar en kun je dit niet vaststellen, ofwel was de chip wel leesbaar en dan kon de conducteur vaststellen dat de gegevens overeenkomen met het ID-bewijs.

Een valse beschuldiging is toch strafbaar? Je zou daarvan aangifte kunnen doen.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13647 reacties
  • 15 april 2025

Hoe kan het dat mijn ov-chipkaarten na 5 jaar er nog als nieuw uit zien en anderen al snel beschadigde/onleesbare/kapotte kaarten hebben? Komt het omdat ik mijn kaarten in een hoesje bewaar?

Wat ook de reden is, een beschadigde/onleesbare/kapotte kaart moet je vervangen om een boete te voorkomen. €119 is een behoorlijk bedrag. Kon zoon een ID tonen? Een schoolpas is geen geldige ID.

Laat de zoon telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice over de boete. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2707 reacties
  • 15 april 2025
MoDe schreef:

Hoe kan het dat mijn ov-chipkaarten na 5 jaar er nog als nieuw uit zien en anderen al snel beschadigde/onleesbare/kapotte kaarten hebben? Komt het omdat ik mijn kaarten in een hoesje bewaar?

Ik bewaar die van mij niet in een hoesje, maar wel in mijn portemonnee :)

Nieuw is een te groot woord, maar ze zijn vaak nog gewoon in bruikbare staat.

De OV-chipkaart is wel van vreselijk kwaliteit.

Bankpassen en identiteitskaarten gaan wel gewoon voor langere tijd mee, dus het moet ook kunnen voor een OV-chipkaart.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2735 reacties
  • 15 april 2025
MoDe schreef:

Wat ook de reden is, een beschadigde/onleesbare/kapotte kaart moet je vervangen om een boete te voorkomen. €119 is een behoorlijk bedrag. Kon zoon een ID tonen?

Ja, dat staat al in de oorspronkelijke post:

Studentenmoeder schreef:

Bertus
  • Reisleider**
  • 1307 reacties
  • 15 april 2025
MoDe schreef:

Toen ik nog frequent (dagelijks) met het openbaar vervoer reisde, heb ik ook meerdere malen de OV-Chipkaart moeten laten vervangen. M’n huidige kaart ziet er ook nog prima uit: deze wordt tegenwoordig nog slechts incidenteel gebruikt. M’n bankpas gebruik ik dagelijks en die ziet er ook als nieuw uit, ondanks dat deze niet ‘in een hoesje’ wordt bewaard. 

De OV-Chipkaart is gewoon nog steeds van slechte kwaliteit. Als die bij frequent gebruik alleen de geldigheidsduur haalt door deze ‘in een hoesje’ te bewaren, wordt dat alleen maar bevestigd.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13647 reacties
  • 15 april 2025
rvdborgt schreef:
MoDe schreef:

Wat ook de reden is, een beschadigde/onleesbare/kapotte kaart moet je vervangen om een boete te voorkomen. €119 is een behoorlijk bedrag. Kon zoon een ID tonen?

Studentenmoeder schreef:

Het is mij niet duidelijk of hij een ID bij zich had of alleen de studentenpas.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2735 reacties
  • 15 april 2025
MoDe schreef:
rvdborgt schreef:
MoDe schreef:

Studentenmoeder schreef:

Het is mij niet duidelijk of hij een ID bij zich had of alleen de studentenpas.

Het eerste is het geval, of anders was de tekst niet correct.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 213 reacties
  • 15 april 2025

De mijne Is ook versleten, maar de foto is nog wel redelijk goed zichtbaar wel zit er plakband aan onderkant, maar daar heb ik conducteur nooit tegen mij horen zeggen dat ze mijn ov chipkaart willen innemen en boete geven. Je kan nog altijd in bezwaar gaan tegen die boete

Reageer