Skip to main content
beantwoord

storneren

Beste mensen van de NS,

Op dinsdag 26 november was mijn plan om gebruik te maken van mijn keuzedag. Nijmegen leek mij een mooie bestemming. Op 26 november bij het apparaat mijn keuzedag opgehaald. Gewacht totdat de daluren ingaan. Keurig ingecheckt om 8.55 uur. Mijn dag Nijmegen bewust verlengd tot na 19.00 uur, zodat ik in de daluren kan terug reizen. Helemaal blij op deze dag mijn keuzedag goed besteed te hebben.

Een aantal dagen later kijk ik op mijn ns. Tot mijn grote schik zie ik dat een bedrag van €27.30 + €27.30 = €54.60 van mijn rekening is afgeschreven. Volgens mij is er iets misgegaan bij het ns apparaat tijdens het ophalen van mijn keuzedag. Bij deze wil ik het bedrag van €55.00 storneren. Fijn dat u €55.00 terug stort op mijn rekening van de ns.

Vriendelijke groet,

Sylvia Taal

Beste antwoord door Thom

Storneren is altijd onverstandig. De computer van NS ziet dit na een tijdje als niet-betalen met alle gevolgen van dien. De computer weet ook niet waarom u storneert, en houdt er geen rekening mee.

Het is veel slimmer om even contact op te nemen met Klantenservice, 070 7515155.en het uit te leggen. 

Er zijn de laatste tijd meer meldingen van dit soort zaken, en ik denk dat de oplossing meestal wel gevonden wordt.

U moest wel echt in de daluren inchecken en vergewist u zich daarvan.

Bekijk origineel

12 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • Antwoord
  • 5 december 2024

Storneren is altijd onverstandig. De computer van NS ziet dit na een tijdje als niet-betalen met alle gevolgen van dien. De computer weet ook niet waarom u storneert, en houdt er geen rekening mee.

Het is veel slimmer om even contact op te nemen met Klantenservice, 070 7515155.en het uit te leggen. 

Er zijn de laatste tijd meer meldingen van dit soort zaken, en ik denk dat de oplossing meestal wel gevonden wordt.

U moest wel echt in de daluren inchecken en vergewist u zich daarvan.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 10 maart 2025

Ik reisde op mijn keuzedag OV van Haarlem naar Veendam. Bij Leiden stonden we 2 uur stil vanwege een treinstoring. We zouden te laat op onze bestemming aankomen en zijn daarom naar huis teruggekeerd. Hebben we nu recht op een nieuwe keuzedag? Of moeten we genoegen nemen met een vergoeding van €5 ? Groet Con

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 10 maart 2025

U heeft geen recht op een nieuwe keuzedag en krijgt maximaal het bedrag van een tweede klas keuzedag terug, ook als u een eerste klas keuzedag heeft. Het valt dan onder bestemming niet bereikt als u Geld terug bij vertraging invult.

Naar senioren is men wel eens coulanter, maar dan krijgt u een dagkaart daluren waarmee u zich tijdens de spitsuren niet in de trein mag bevinden omdat het een e-ticket is. U heeft er geen recht op, maar er is soms coulance. Ik zou er niet bij voorbaat vanuit gaan dat u die zult ontvangen en deze vervanger van de keuzedag heeft veel slechtere voorwaarden dan de keuzedag zelf. Tenzij u die in het weekend gebruikt, dan is er namelijk geen spits.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13435 reacties
  • 10 maart 2025
aadconijn schreef:

Ik reisde op mijn keuzedag OV van Haarlem naar Veendam. Bij Leiden stonden we 2 uur stil vanwege een treinstoring. We zouden te laat op onze bestemming aankomen en zijn daarom naar huis teruggekeerd. Hebben we nu recht op een nieuwe keuzedag? Of moeten we genoegen nemen met een vergoeding van €5 ? Groet Con

Je hebt helaas geen recht op een vervangende keuzedag. Wel heb je recht op een vergoeding volgens de regels van ‘geld terug bij vertraging’.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7255 reacties
  • 10 maart 2025

Hoi aadconijn,

Je hebt volgens de Europese verordening bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer recht op terugbetaling van de volledige kosten van de Keuzedag. Het vervelende is alleen dat je voor dat bedrag geen nieuwe, losse Keuzedag kunt aanschaffen.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 10 maart 2025

Je hebt bij een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer recht op terugbetaling van de volledige kosten van de Keuzedag.

Nee, je krijgt hooguit de kosten van de tweede klas keuzedag terug. Ik vind het zeer krom, maar dat is de werkelijkheid, ook voor Bommel die soms met een eersteklas keuzedag reist. Het gaat tegen mijn rechtsgevoel in, maar daarmee is het nog niet onjuist. Ik heb daar indertijd nog vragen over gesteld en het antwoord staat inmiddels in het archief naar ik aanneem, hoe krom ik het ook vond.

Wordt de keuzedag in het Europees recht genoemd? Het geldt wel voor losse vervoersbewijzen in het algemeen. De combinatie met het Dalvoordeelabonnement maakt het ingewikkelder, maar goed span maar een Europese rechtszaak aan, ;-)

Overigens wordt de keuzedag wel eens uit coulance verstrekt maar dat is dus per definitie geen recht, en bovendien heb ik hier eerder al beschreven dat dit als keuzedag beperkt is tijdens de werkdagen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7255 reacties
  • 10 maart 2025

Zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0782&from=EN

Indien bij vertrek of bij een gemiste aansluiting of een annulering redelijkerwijs kan worden verwacht dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming uit hoofde van de vervoerovereenkomst 60 minuten of meer zal bedragen, biedt de spoorwegonderneming die de vertraagde of geannuleerde dienst exploiteert de reiziger onmiddellijk de keuze tussen een van de volgende opties, en treft zij de nodige regelingen: a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waaronder het was betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van zijn reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de reiziger geen zin meer heeft, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid; b) voortzetting van de reis of vervoer langs een andere route naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden; c) voortzetting van de reis of vervoer langs een andere route naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt en onder vergelijkbare vervoersomstandigheden.

Volgens optie c zou je dus zelfs een nieuwe Keuzedag voor een latere datum mogen vragen.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 10 maart 2025

Probeer het eens, ik ben benieuwd, maar zou het uiteraard toejuichen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 11 maart 2025
Thom schreef:

De NS hanteert de GTbV vergoeding en keert € 3,50 uit voor 60 minuten vertraging met een Keuzedag, en dat is al minder dan de prijs van een 2e klas Keuzedag. Lijkt me dus niet correct volgens de EU regels.

Die € 5,00 is de vergoeding als je een Keuzedag bij een automaat opgewaardeerd had naar 1e klas, in dat geval zou je dus € 8,50 aan GTbV moeten krijgen, maar liever een 1e klas Daluren Dagkaart voor een andere datum natuurlijk. 😃

Het simpelste zou zijn een extra Keuzedag, dat ‘kost namelijk minder’ dan die € 8,50 of een Daluren Dagkaart.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 11 maart 2025
Robert B schreef:
Thom schreef:

Het simpelste zou zijn een extra Keuzedag, dat ‘kost namelijk minder’ dan die € 8,50 of een Daluren Dagkaart.

Ik vrees dat dat misbruik uitlokt.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7255 reacties
  • 11 maart 2025
Tamzin schreef:

Ik vrees dat dat misbruik uitlokt.

Goh, verrassend. En hoe zouden ze dat doen? Senioren die expres een route uitzoeken waarbij ze 60 minuten vertraging krijgen en dan snel daar hun dagje uit plannen en dan terugkeren en een nieuwe Keuzedag aanvragen?

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 13 maart 2025

NS kent voor elke vorm specifieke vergoedingen bij GTBV en die van de Keuzedag zijn ongunstig. Niet zozeer vanwege het verstrekte bedrag, dat is net zo laag als de kosten die iedereen minimaal betaalt, maar vooral vanwege het verlies van de optie een hele dag eventueel ver  te reizen. De GTBV regeling is ook ondoorgrondelijk, maar goed.

Senioren  betalen liever een hoger bedrag voor een los kaartje dan dat ze de keuzedag kwijt zijn en dat is alleen maar begrijpelijk. Het gaat niet zozeer om geld bij vertraging terug te kunnen krijgen maar om het verlies van de mogelijkheid een dag relatief vrij te kunnen reizen in de daluren. Dat is wat zeer doet.

Bedenk dat het voor het minder welvarende deel van de senioren, denk aan ouderen met alleen AOW en een klein pensioentje, een aantrekkelijke en soms enige mogelijkheid is. De 95 à 132 euro die keuzedagen samen met de Dalvoordeelkaart kost, is voor veel senioren, inderdaad zeker niet alle, nog een fors bedrag. De oudere senioren hebben vaak ook nog veel moeite met het systeem, niet zozeer omdat het moeilijk is, maar velen voelen zich er onzeker bij als het niet meteen werkt zoals wordt verwacht. Met het rechts-liberale deel

Ik maak me niet zozeer druk om GTBV en de senioren ook niet, dat lijkt hier wel eens een soort extra hobby van mensen. 

Beschaving herken je aan de omgang met kinderen en bejaarden in een samenleving, en wat dat betreft doet NS het met Kidsvrij en Keuzedagen nog niet zo slecht. Laten we het vooral in stand houden. NS houdt het, ondanks dat het een bedrijf is, nog steeds in stand. Hulde.

Misbruik is er altijd en overal, maar dan denk ik toch echt niet in eerste instantie aan ouderen met een Keuzedag.. Wel aan jongeren die eerste klas zitten tussen Utrecht en Gouda als mijn waarneming, pardon aanname, goed is.

Reageer