Skip to main content
beantwoord

Waarom is de Fietstag geen sleutelhanger?

Hallo community,

Laatst heb ik een fietstag voor de stalling van mijn fiets gekocht. Maar dit plakplaatje valt elke keer van mijn fiets. Aangezien ik geen zin heb om elke keer het plaatje weer op te plakken als het weer van de fiets valt zat ik te denken, is het niet mogelijk de fietstag in sleutelhanger vorm aan te bieden?

Op die manier zit hij altijd aan mijn fietssleutel en dus ook aan mijn fiets als ik mijn fiets wil stallen.

Groetjes,

Rik

Beste antwoord door Rory NS

Hallo hashtagrik, welkom bij de NS Community!

De fietstag is eigenlijk bedoeld om op je fiets te plakken. Als hij ook daadwerkelijk blijft zitten, dan is het natuurlijk een handig systeem. Er wordt bij meerdere stallingen met zo'n constructie gewerkt, niet alleen bij NS. Maar in jouw situatie kan ik me voorstellen dat het niet ideaal is. Een sleutelhanger zou dan inderdaad een goed alternatief zijn, al kom je bij elke oplossing alsnog terecht bij mensen die net hiermee een specifiek probleem hebben. Ik zet je suggestie in ieder geval door!

Bekijk origineel

11 reacties

Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • 489 reacties
  • Antwoord
  • 12 april 2025

Hallo hashtagrik, welkom bij de NS Community!

De fietstag is eigenlijk bedoeld om op je fiets te plakken. Als hij ook daadwerkelijk blijft zitten, dan is het natuurlijk een handig systeem. Er wordt bij meerdere stallingen met zo'n constructie gewerkt, niet alleen bij NS. Maar in jouw situatie kan ik me voorstellen dat het niet ideaal is. Een sleutelhanger zou dan inderdaad een goed alternatief zijn, al kom je bij elke oplossing alsnog terecht bij mensen die net hiermee een specifiek probleem hebben. Ik zet je suggestie in ieder geval door!

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025

Ducttape of een paar druppeltjes superlijm doet natuurlijk wonderen 😃

Op zich wel een goed idee, mijn laadpaal-tag hangt ook aan de autosleutel maar die is natuurlijk wel een stuk kleiner dan https://www.mobiliteit.nl/wp-content/uploads/2021/08/NS-fietstag.png

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16607 reacties
  • 12 april 2025
Robert B schreef:

Ducttape of een paar druppeltjes superlijm doet natuurlijk wonderen 😃

Ondergrond goed schoonmaken/ontvetten en VHB (very high bond) tape gebruiken. Bij lastige ondergrond primer gebruiken.

Sorry, misschien toch te lang bij een fabrikant/leverancier van industriele tapes gewerkt (intussen al wel bijna 6 jaar niet meer). 😁

Maar ondergrond goed ontvetten is wel aan te raden, want je kunt nog zulke goede lijm of dubbelzijdige tape gebruiken, als de ondergrond vies en vet is houdt het nog niet. En als de tag er al meerdere keren af is gevallen is de tape die daarop zit ook niet schoon meer en plakt die niet goed meer. Misschien bij de stalling een nieuwe tag vragen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025
Momo schreef:

Maar ondergrond goed ontvetten is wel aan te raden, want je kunt nog zulke goede lijm of dubbelzijdige tape gebruiken, als de ondergrond vies en vet is houdt het nog niet. En als de tag er al meerdere keren af is gevallen is de tape die daarop zit ook niet schoon meer en plakt die niet goed meer. 

Tja, en superlijm kan slecht tegen hitte, of het nou Pattex of Bison of wat dan ook is 🤣
Met een haardroger verwijder je elke sticker (zelfs belettering van een auto) moeiteloos.

Wat je ook nog zou kunnen doen is voordat je zo’n tag ergens op plakt, de plaats (voorvork van je fiets) even op te ruwen met middelfijn schuurpapier 😅

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025

Oh, en zo’n tag aan je fietssleutel lijkt me onhandig groot om in je jas/broekzak mee te nemen.

Bovendien heb je dan misschien het probleem dat je tag bij naar buiten lopen zonder fiets opnieuw gescand wordt, en dan wordt stallen wel erg goedkoop 🤣

In Eindhoven (geen 24 uur gratis) zijn er bij korter dan een kwartier ook geen kosten (in ieder geval niet bij stallen op rekening met ov-chipkaart, en de tag is gekoppeld aan je ov-chipkaart nummer).

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16607 reacties
  • 12 april 2025
Robert B schreef:

Wat je ook nog zou kunnen doen is voordat je zo’n tag ergens op plakt, de plaats (voorvork van je fiets) even op te ruwen met middelfijn schuurpapier 😅

Even schoonmaken met (een doekje met) isopropyl alcohol werkt ook goed. Die zit ook in het 3M assortiment (VHB cleaner). En een cleaner op citrus basis is ook goed, verwijdert vuil, vet en lijmresten. Daar heb ik hier thuis al veel dingen mee schoon gekregen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025

Off-topic:

Voor lijmresten gewoon wasbenzine/terpentine of desnoods gewoon WD-40 spray, onmisbaar voor de ‘handyman’ (m/v) 🤣

Of gewoon keuken-ontvetter (is ook citroenzuur). Sommigen zweren bij Dasty van de Wibra 😄

Voor TS ​@hashtagrik, gewoon die tag aan je fiets tapen en klaar. En mocht iemand je tag stelen dan is een nieuwe gewoon gratis, toch ❓

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16607 reacties
  • 12 april 2025
Robert B schreef:

Bovendien heb je dan misschien het probleem dat je tag bij naar buiten lopen zonder fiets opnieuw gescand wordt, en dan wordt stallen wel erg goedkoop 🤣

Ja, dat is dan niet handig. En zo'n losse tag aan een sleutelhanger zou je ook kunnen uitlenen aan iemand anders waarna die persoon gratis op jouw abonnement kan stallen. Al kun je natuurlijk ook je fiets met tag uitlenen. 

Als alle bovenstaande tips met tape, schoonmaken e.d. niet helpen kun je de tag misschien nog vast zetten met een dunne tiewrap / kabelbinder. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025
Rory NS schreef:

Een sleutelhanger zou dan inderdaad een goed alternatief zijn, al kom je bij elke oplossing alsnog terecht bij mensen die net hiermee een specifiek probleem hebben.

Klopt ​@Rory NS, want uit het archief:

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16607 reacties
  • 12 april 2025
Robert B schreef:

Tja, en superlijm kan slecht tegen hitte, of het nou Pattex of Bison of wat dan ook is 🤣
Met een haardroger verwijder je elke sticker (zelfs belettering van een auto) moeiteloos.

In ons centrale magazijn in Duitsland werden bij retourzendingen de verzendlabels met een heteluchtpistool/verfafbrander verwijderd van de dozen. ‘s Winters hadden die retour medewerkers nooit koude handen. 😁

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30222 reacties
  • 12 april 2025

.. dit plakplaatje valt elke keer van mijn fiets. Aangezien ik geen zin heb om elke keer het plaatje weer op te plakken als het weer van de fiets valt…

Op naar de KreaDoe beurs! 🤣

Reageer