Skip to main content
beantwoord

treinatationen zonder poortjes/ rustiger?

Wij zijn van plan om vanuit Amsterdam richting Veluwe te gaan op vakantie en willen reizen met onze hond.

Je moet dan wel vaak overstappen wat op zicht niet een groot probleem hoeft te zijn …

Alleen vaak zijn de grotere stations erg druk en vindt de hond het spannend om door “rare” poortjes te lopen.

mijn vraag is- zijn er kleinere treinstations rond Amsterdam die wij kunnen kiezen waar we niet door een poort hoeven te gaan?

Zijn er ook alternatieven ipv Utrecht en Amersfoort voor het overstappen ( richting Voorthuizen/ Putten gebied)

Beste antwoord door Vareo

Tijdens overstappen hoeft u niet door de poortjes. Wel moet u in Amersfoort omchecken maar dat kan op het perron. Volgens mij hebben vrijwel alle stations in Amsterdam poortjes. Maar ik zie het probleem niet zo.

Bekijk origineel

27 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4033 reacties
  • Antwoord
  • 15 februari 2025

Tijdens overstappen hoeft u niet door de poortjes. Wel moet u in Amersfoort omchecken maar dat kan op het perron. Volgens mij hebben vrijwel alle stations in Amsterdam poortjes. Maar ik zie het probleem niet zo.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3710 reacties
  • 15 februari 2025

Dat zal erg lastig worden want in Amsterdam hebben volgens mij alle stations poortjes en ook het overstappen op Amersfoort als je richting Putten wilt valt niet te vermijden.

Dank jullie beide!

het wordt sowieso een lange reis voor een ( nog niet gewend) hond ( en baas ).

dus probeer die 2,5 uren zo soepel mogelijk maken en zat zelf te denken de eerste deel van het reis taxi nemen een stukje. Misschien is Weesp een optie want net buiten Amsterdam.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4033 reacties
  • 15 februari 2025

Weesp heeft ook poortjes.

Is er ergens een lijst te vinden met stations zonder?

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2025 reacties
  • 15 februari 2025

Zo uit m'n hoofd is Halfweg-Zwanenburg het dichtst bij Amsterdam zonder poortjes. Maar met een hond die drukte spannend vind op Amsterdam Centraal overstappen is waarschijnlijk ook geen succes. De andere kant op is Naarden-Bussum de eerste en dan zou je op Amersfoort Schothorst kunnen overstappen naar Putten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3710 reacties
  • 15 februari 2025
MetOVeralnaartoe schreef:

Is er ergens een lijst te vinden met stations zonder?

Er is wel een lijst met gesloten poortjes. Ik weet niet of die compleet actueel is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3710 reacties
  • 15 februari 2025
Daniel schreef:

Zo uit m'n hoofd is Halfweg-Zwanenburg het dichtst bij Amsterdam zonder poortjes. Maar met een hond die drukte spannend vind op Amsterdam Centraal overstappen is waarschijnlijk ook geen succes. De andere kant op is Naarden-Bussum de eerste en dan zou je op Amersfoort Schothorst kunnen overstappen naar Putten.

Ik zat nog aan Schiphol te denken maar ook daar is het natuurlijk bijna altijd druk.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2369 reacties
  • 15 februari 2025

Er is wel een lijst te vinden met poortjes, maar geen zonder.

U kunt de hond ook eerst door de poortjes laten gaan en via de breerdere poortjes gaan, zodat u meer ruimte en tijd heeft.

Is het nog een pup, dan zou je hem er eventueel ook nog op kunnen trainen 🤷‍♂️.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 15 februari 2025

Als je vanuit Amsterdam naar de Veluwe wilt en de hond traplopen of een lift prima vindt, dan zou je vanuit Abcoude de trein kunnen nemen. Parkeren daar is gratis.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 15 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

Er is wel een lijst met gesloten poortjes. Ik weet niet of die compleet actueel is.

Die is beslist niet actueel, want bijv. Den Haag Centraal (sinds 31 augustus 2020 gesloten) ontbreekt en bij Amersfoort en Eindhoven zou er Centraal moeten staan.

• Reisleider**
  • 253 reacties
  • 15 februari 2025
Vareo schreef:

je hoeft in Amersfoort niet om te checken als le je uit Putten komt.

• Reisleider**
  • 253 reacties
  • 15 februari 2025

Je zou kunnen proberen over te stappen op Amersfoort Vathorst. Daar start de trein richting Amsterdam Centraal. Met een 2e overstap in Weesp kun je dan naar Duivendrecht, waar mogelijk een uitgang is zonder poortjes. ( die was er wel eind vorige jaar i.v.m. werkzaamheden.Het betreft de uitgang bij het oude dorp - spoor 4 lopen riching achterzijde trein uit Weesp)

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3612 reacties
  • 15 februari 2025

Het is nog niet echt Veluwe, maar Ede-Wageningen is vanaf Amsterdam zonder overstap te bereiken en heeft zelf geen poortje. Je kunt er ook overstappen op bus of andere trein die je dichter naar de Veluwe brengt (bus naar Apeldoorn?)

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29877 reacties
  • 15 februari 2025

Als je grote stations zoals Utrecht (en met name poortjes) wilt vermijden dan zou je Abcoude - Breukelen - Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen kunnen reizen.

En dan met de trein naar Barneveld - Amersfoort - Putten - Ermelo of een bus naar de Veluwe vanuit Ede-Wageningen.

Vermoed dat een hond na een keer door poortjes gaan het wel snapt, zeker als een lift wel goed gaat. De brede (meest linkse en rechtse) poortjes blijven langer open en kan je gewoon met een hond naast je doorheen wandelen. Overstappen in Utrecht of Amersfoort is natuurlijk poortjesvrij.

• 2065 reacties
  • 15 februari 2025

In Utrecht zou je ook via de tunnel kunnen overstappen, dat is vaak rustiger dan via de stationshal.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24962 reacties
  • 15 februari 2025

Het is dan wel traplopen natuurlijk en ik weer niet of Bello dat wel kan. Maar ik zou het advies van Bemined opvolgen. De meeste honden doe je geen plezier met treinreizen, zeker jonge honden niet. Heel veel mensen houden niet van honden en vaak is men er ook bang voor. Een vierzitter in de eerste klas kan handig zijn als het niet te druk is.

Als hij jong is, kunt u hem misschien over het poortje tillen,

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3710 reacties
  • 16 februari 2025
Robert B schreef:
Henkpeetersen schreef:

Die is beslist niet actueel, want bijv. Den Haag Centraal (sinds 31 augustus 2020 gesloten) ontbreekt en bij Amersfoort en Eindhoven zou er Centraal moeten staan.

Het is dan wel weer jammer dat dit gewoon van een site van NS zelf afkomt en als je googled op “stations met poortjes” wordt dit als eerste resultaat getoond.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3710 reacties
  • 16 februari 2025
Thom schreef:

Het is dan wel traplopen natuurlijk en ik weer niet of Bello dat wel kan. Maar ik zou het advies van Bemined opvolgen. De meeste honden doe je geen plezier met treinreizen, zeker jonge honden niet. Heel veel mensen houden niet van honden en vaak is men er ook bang voor. Een vierzitter in de eerste klas kan handig zijn als het niet te druk is.

Heel toevallig kwam ik gisteren in de trein in de eerste klasse een stel tegen met een hele jonge schotse Collie en die hond had inderdaad nog duidelijk moeite met het begrip trein. Was erg onrustig en speels. Ik zat op dat moment alleen in de 1e klas. Nog een praatje gemaakt en verwezen naar dit topic maar zij waren niet de topicstarters. Ze waren trouwens wel bezig om de hond aan de trein te laten wennen. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24962 reacties
  • 16 februari 2025

Het probleem met honden in de trein zit hem meestal niet in de hond maar in het baasje -  helaas. Men wil vaak niet zien hoe bang veel mensen van honden zijn.

Ik ben ooit een keer met mijn Sint Bernhard in de trein van zeven uur naar Leeuwarden gegaan op zondagochtend om alle drukte te vermijden. Dat lukte prima, maar ik heb hem met het gezicht naar het raam geparkeerd. Als hij stond en hij deed zijn bek open, dan was dat op de hoogte van het hoofd van een kleuter en die paste er makkelijk in, en dat moet je niet willen. Hij is al lang in de hondenhemel en ik heb nu geen hond meer.

Ik heb het een keer gedaan, maar daarna niet weer, ondanks dat het een goede oude lobbes was. Dat weten de medereizigers niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3710 reacties
  • 16 februari 2025

Sint Bernhard maar ook de door mij aangehaalde Schotse Collie en bijvoorbeeld ook een Golden Retriever zijn bijna allemaal prettige honden. In een speelse bui kunnen ze misschien een keer bijten maar nooit met opzet. Ze hadden de hond aan een lange lijn en hij ging ook zo'n beetje de hele coupé door. Ik zelf ben een kattenmens maar heb niets tegen honden. Het was wel slim van ze om 1e klas te reizen want in de 2e klas was het wel behoorlijk druk en dan kunnen er natuurlijk wel ongewenste dingen gebeuren.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2369 reacties
  • 16 februari 2025

Als je bang bent voor honden dan ben je er bang voor, en daar gaat een rustige golden retriever geen verandering in brengen, want er zijn ook echt valse golden retrievers.

Ik snap de angst, en daar hoort een baasje ook zeker rekening mee te houden door hem bijvoorbeeld aan de kant van de raam te plaatsen of tussen de benen.

Zelf hou ik van honden, maar ik kan ook echt schrikken van speelse viervoeters die opeens op je af komen rennen of gaan springen.

Net zoals mensen zijn ook honden onvoorspelbaar in nieuwe situaties.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24962 reacties
  • 16 februari 2025

Ze hadden de hond aan een lange lijn en hij ging ook zo'n beetje de hele coupé door.

En dat vind ik dus echt niet kunnen, een hond moet aangelijnd zijn en moet bij het baasje blijven. Ik vind zelf een speelse hond prachtig,  maar dus niet in de trein en zeker niet min of meer loslopend. Zich een beetje verplaatsen in de medepassagier kan geen kwaad. Het maakt de omgang in de trein sowieso prettiger.

Wat ontzettend fijn met zo veel ideeën en suggesties van jullie allemaal!

ik ga alle verschillende routes checken en idd eerst uit proberen zonder hond- zo leer ik dan zelf precies hoe ik moet lopen / waar ze evt een stress plas kan doen voordat we volgende trein/ bus etc neemt.

iemand had gevraagd of ze en pip is- nee ze is volwassen van 7 jaar. In normale situaties heel lief en rustig, maar door haar alertheid ( jacht hond) wordt ze dan gauw hectisch/ warrig op drukke plaatsen. Ze is wel erg lief en ik denk als we maar in het trein zit, gaan we niet medereizigers storen ( behalve dat ze waarschijnlijk even hijgt door spanning), en met tijd wordt het minder spannend.

ik ga proberen met ”koekjes” geven in elk spannend stap van het avontuur. Moet wel goed komen hoor!

Ze kan trapjes lopen en is al een paar keren in bus en een paar haltes met metro gegaan.

Misschien is het idd zo dat ik zelf het spannend vindt om met haar te reizen 🙄😆

Ik heb een hele goeie route gevonden!

:

taxi vanuit thuis naar Weesp ( misschien 30 -45 euro)

trein Weesp- Amersfoort vathorst

10-15 min overstap ( kan dan evt stressy doggy ergens laten plassen)

trein richting zwolle- uitstappen Putten.

dan bus en lopen.

perfect!

Reageer