Ik heb sinds maandag inmiddels 3 keer in de nieuwe Sprinters gezeten op verschillende stukken tussen Haarlem en Den Haag Centraal, en ik zal niet de enige zijn maar ik heb een bijzonder slechte indruk van de stoelen in deze treinen. De stoelen zijn hard, dun, en staan steil recht op met geen enkele mogelijkheid om deze te verstellen. Nou heb ik tot nog toe alleen in de 1e klas gereisd, dus ik kan niet spreken voor de 2e klas, maar het lijkt mij sterk dat de stoelen hier beter zijn.
Nu is mij verteld dat er in het Verenigd Koninkrijk ook treinen rondrijden met eenzelfde type stoel - de klasse 800 die tussen Londen en het noorden rijdt - en dat er daar veel kritiek op is geweest. (artikel 1, artikel 2) Nu gaat het hier over intercitytreinen voor de lange afstand, waar comfort logischerwijs belangrijker is, maar de NS onderschat toch vaak hoe lang reizigers in Sprinters moeten zitten. Ik heb uiteindelijk bijgehouden hoe lang ik in zo'n "extra luxe" 1e klas stoel kon zitten voordat ik last van mijn rug kreeg; dat duurde 6 minuten. Daarna moest ik voor mijn eigen welzijn opstaan en heen en weer lopen voordat ik weer kon zitten. En dan ben ik nog jong en gezond.
Ik begin me dan toch af te vragen wat hier aan de hand is want de stoelen in de gerenoveerde VIRM's zijn ook vrij stug, en ik geloof dat de FLIRT's een vergelijkbaar soort stoel hebben. Heeft dit te maken met kostenbesparing, te strenge regelgeving of een gebrek aan belang voor de reiziger?
beantwoord
Bijzonder slechte stoelen in de nieuwe Sprinters?
Beste antwoord door ravitsec
Julian schreef:
De stoelen zijn uitgekozen na een grote reizigerstest op Rotterdam Centraal.
Wat heb je in hemelsnaam aan een reizigerstest op een station? Daar komen dan reizigers langs gaan er enkele minuten in zitten en zeggen, ja lekker of niet.
Ze hebben dan compleet geen idee hoe de stoel 20 minuten lang al wiebelend in een rijdende trein zal zitten.
De enige manier om dit aan reizigers voor te leggen is een treinstel nemen, daar in bijvoorbeeld één cuopé alle stoelen vervangen voor de nieuwe versies en dan tijdens de ritten die dat treinstel maakt de klanten gaan vragen naar hun mening hoe die stoelen op de lange duur zitten.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.