Skip to main content
beantwoord

Kan de NS wat actiever handhaven in de 1e klas?


Ik reis graag met de trein, omdat het me in staat stelt om lekker te werken in mijn reistijd. Om mezelf te verzekeren van een rustige nette werkplek reis ik eerste klas.

Helaas is er zelden een conducteur te zien, en allerlei volk dat zich niet weet te gedragen heeft dat door en ploft bepaald niet geruisloos neer in de eerste klas. 

Zelden zien we een conducteur in de eerste klas, laat staan dat deze mensen worden aangesproken en beboet. Als je zonder eerste klas kaartje in de eerste klas ploft dan krijg je het verzoek je te verplaatsen, maar er zijn geen consequenties. Dus langzamerhand is het minder beleefde deel van onze medereizigers er allang achter dat je dat rustig kunt doen.

Daarom de vraag of de conducteurs voortaan in ieder geval in de eerste klas regelmatig kunnen controleren en beboeten. Ik wil voor het extra geld dat ik graag betaal, verzekerd zijn van een rustige en prettige reis en een fijne geel blauwe werkplek…

 

Beste antwoord door Rizana NS

Goedenavond Fedor van Eldijk, en welkom bij de community. 

Goed om te lezen dat je graag in onze treinen werkt of Een normaal boek leest. :wink:

Jammer dat er op jouw traject weinig wordt gecontroleerd. Ik kan jouw suggestie doorzetten dat er op dat traject meer controle is gewenst, ik kan niet beloven dat er ook daadwerkelijk meer wordt gecontroleerd. Op welk traject reis je en wat zijn de tijden dat je overlast ervaart? 

Bekijk origineel

69 reacties

  • 0 reacties
  • 11 november 2021

Kan de NS dit doen? Jazeker.
Gaat de NS dit doen? Behalve een handjevol goedwillende conducteurs, nee.

Er zijn hier helaas al talloze topics over gestart, zonder enig resultaat.
 


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4137 reacties
  • 11 november 2021

Helaas is dit geen prioriteit voor NS. Dit probleem zal dus niet opgelost worden. 


Pluckie
  • Intercity
  • 146 reacties
  • 11 november 2021

Dit probleem zal toch zo zoetjes aan wel bekend zijn bij de NS-top? Van die nieuwe directrice mag je dan onderhand wel verwachten dat ze de conducteurs gaat verplichten de kaartjes te gaan controleren. Bizar dat zij dat tot op heden niet heeft geëist.


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4137 reacties
  • 11 november 2021

De NS-top? Die zitten op een ivoren toren. Die weten echt niet wat er speelt onder het personeel.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4196 reacties
  • 11 november 2021

Zo herkenbaar @Fedor van Eldijk 

Graag nog een inhoudelijke reactie van NS waarom er gewoon structureel niets verandert. De mededeling dat controle geen hoofdtaak is en mensen zonder geldig 1e klasvervoerbewijs sowieso risico lopen op een boete, is een dooddoener, daar heb je weinig aan.


Rizana NS
  • Oud Moderator
  • 1341 reacties
  • Antwoord
  • 12 november 2021

Goedenavond Fedor van Eldijk, en welkom bij de community. 

Goed om te lezen dat je graag in onze treinen werkt of Een normaal boek leest. :wink:

Jammer dat er op jouw traject weinig wordt gecontroleerd. Ik kan jouw suggestie doorzetten dat er op dat traject meer controle is gewenst, ik kan niet beloven dat er ook daadwerkelijk meer wordt gecontroleerd. Op welk traject reis je en wat zijn de tijden dat je overlast ervaart? 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30264 reacties
  • 12 november 2021

Serieus @Rizana NS?

Je antwoord als beste markeren met al die dooddoeners zoals ‘suggestie doorgeven’ en ‘kan niet beloven’… en ‘welk traject/tijd’ maakt natuurlijk ook niet uit, dit is structureel (in ieder geval bij NS).

Er zijn mensen die regelmatig in de trein zitten (al dan niet 1e klas) en het laatste jaar nog geen enkele conducteur langs hebben zien komen.

Hooguit sporadisch, een op de tien keer of zo en dan was het een haastige ‘serviceronde’ met wat opmerkingen over mondkapjesgedrag (die vervolgens gewoon weer af gaan).

Bij 1e klas ‘scheefrijden’ is het een feit dat de kans op een boete te verwaarlozen is, je wordt hooguit naar de 2e klas gestuurd.

Een voordeel van NS Flex is dat je (bij controle) een correctietarief van €20 krijgt én mag blijven zitten, maar ja studenten en zo lachen zich rot natuurlijk.

Mij maakt het niet uit, maar de betalende 1e klas reizigers maak je met dit ‘antwoord’ in ieder geval verre van blij.


Rizana NS
  • Oud Moderator
  • 1341 reacties
  • 12 november 2021

Ik snap je reactie, Robert B. Het enige dat ik kan doen is een situatie als deze melden. Hopelijk wordt het intern besproken en gaat er iets veranderen.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4196 reacties
  • 12 november 2021

Ik vraag me af of NS 1e klas reizen nog wel serieus neemt. Ze willen het niet afschaffen begreep ik uit een ander topic, want het levert NS toch extra inkomsten op, maar treden ook niet op als er misbruik van gemaakt wordt, waardoor 1e klasbetalers zich bekocht voelen. En dat is geen incidentele situatie, ik zie bijv. zo vaak dat een paar scholieren op weg naar hun opleiding zich lekker onverschillig 1e klas installeren. 


  • Intercity
  • 36 reacties
  • 13 november 2021

Ik hoorde kort geleden een conducteur tegen een collega zeggen dat hij op het matje was geroepen bij zijn dm (?) omdat hij te veel boetes schreef. Ik weet niet wat een dm is maar het zal wel iemand van hogerhand zijn, en hij had dus blijkbaar de opdracht gekregen minder boetes te geven. Als dit het beleid van NS is, is het niet gek dat er steeds minder gecontroleerd wordt. En ja, conducteurs, dit was een gesprek in zo'n eerste klas stiltecoupé van een ICM, en dus vast niet voor mijn oren bedoeld, dus misschien kan dit ook ervoor zorgen dat jullie voortaan stil zijn in die ruimtes?


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4137 reacties
  • 13 november 2021

Haha moet niet gekker worden. 


  • 0 reacties
  • 13 november 2021
Fedor van Eldijk schreef:

Ik reis graag met de trein, omdat het me in staat stelt om lekker te werken in mijn reistijd. Om mezelf te verzekeren van een rustige nette werkplek reis ik eerste klas.

Helaas is er zelden een conducteur te zien, en allerlei volk dat zich niet weet te gedragen heeft dat door en ploft bepaald niet geruisloos neer in de eerste klas. 

Zelden zien we een conducteur in de eerste klas, laat staan dat deze mensen worden aangesproken en beboet. Als je zonder eerste klas kaartje in de eerste klas ploft dan krijg je het verzoek je te verplaatsen, maar er zijn geen consequenties. Dus langzamerhand is het minder beleefde deel van onze medereizigers er allang achter dat je dat rustig kunt doen.

Daarom de vraag of de conducteurs voortaan in ieder geval in de eerste klas regelmatig kunnen controleren en beboeten. Ik wil voor het extra geld dat ik graag betaal, verzekerd zijn van een rustige en prettige reis en een fijne geel blauwe werkplek…

 

Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij (en met echt vol bedoel ik dat er zelfs geen klapstoel meer over is.) In zo'n situatie zou een conducteur ook niet zo heel snel beboeten. Dat is hoe ik het tenminste in de spits ervaar.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30264 reacties
  • 13 november 2021
Sebastian L schreef:

Als de trein vol is dan mag je daar in principe gewoon zitten volgens mij (en met echt vol bedoel ik dat er zelfs geen klapstoel meer over is.) In zo'n situatie zou een conducteur ook niet zo heel snel beboeten. Dat is hoe ik het tenminste in de spits ervaar.

Nee, alleen als de conducteur de 1e klas ‘vrij geeft’ mag je daar ongevraagd gaan zitten, maar dat gebeurt zelden.


Bertus
  • Reisleider**
  • 1307 reacties
  • 13 november 2021

Het kan wel gekker. De controletaak is vervangen door algoritmen.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13619 reacties
  • 13 november 2021

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.


  • 0 reacties
  • 13 november 2021
MoDe schreef:

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1722 reacties
  • 13 november 2021
Sebastian L schreef:
MoDe schreef:

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

En dit is dus precies niet de bedoeling. Gelukkig voor jou, helaas voor andere 1e klas reizigers is de kans klein dat je hiervoor beboet wordt. 

Des te jammer is dat reizigers (zoals jij) hier geen verantwoordelijkheid nemen en gewoon netjes in de tweede klas plaats nemen…


  • 0 reacties
  • 13 november 2021
JurgenH schreef:
Sebastian L schreef:
MoDe schreef:

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

En dit is dus precies niet de bedoeling. Gelukkig voor jou, helaas voor andere 1e klas reizigers is de kans klein dat je hiervoor beboet wordt. 

Des te jammer is dat reizigers (zoals jij) hier geen verantwoordelijkheid nemen en gewoon netjes in de tweede klas plaats nemen…

Gelukkig kan ik 95 procent van de keer wel in de 2e klas zitten. Wellicht is het de schuld van NS als ze een ICM-3 inzetten.


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1722 reacties
  • 13 november 2021

Dat de trein stampvol is omdat er te korte treinen ingezet wordt, valt wellicht te wijten aan de planning van de materieelinzet. Dat reizigers dan maar eerste klas gaan reizen zonder dat ze daarvoor een kaartje hebben is toch echt aan de reizigers zelf. Bij de supermarkt loop je toch ook niet maar gewoon door zonder af te rekenen als de rij veel te lang is? Want feitelijk maak je gebruik van een product waarvoor je niet betaald.

Fijn dat je 95% van de tijd wel gewoon in de tweede klas gaat zitten. Er zijn reizigers die daar anders over denken. Van mij mag hier ook best strenger op gehandhaafd worden.


  • 0 reacties
  • 13 november 2021
JurgenH schreef:

Dat de trein stampvol is omdat er te korte treinen ingezet wordt, valt wellicht te wijten aan de planning van de materieelinzet. Dat reizigers dan maar eerste klas gaan reizen zonder dat ze daarvoor een kaartje hebben is toch echt aan de reizigers zelf. Bij de supermarkt loop je toch ook niet maar gewoon door zonder af te rekenen als de rij veel te lang is? Want feitelijk maak je gebruik van een product waarvoor je niet betaald.

Fijn dat je 95% van de tijd wel gewoon in de tweede klas gaat zitten. Er zijn reizigers die daar anders over denken. Van mij mag hier ook best strenger op gehandhaafd worden.

In een supermarkt valt er nog wel afstand te houden tevens is 1,5 m verplicht en in verhouding ga je ook in de supermarkt niet zitten, in de trein wel. Men heeft geregeld geen mondkapje op, en de conducteur controleert ook niet altijd dus het is een walhalla voor wappies. Is dus totaal iets anders eigenlijk maarja.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4196 reacties
  • 13 november 2021
Sebastian L schreef:
MoDe schreef:

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

Mijn mond valt weer open van deze mentaliteit, die ik helaas iedere dag weer tegenkom.

De 1,5 meter is niet haalbaar in het OV en dus moet je in sommige drukke treinen gewoon 2e klas staan, dicht bij elkaar. Daarvoor zijn er mondkapjes verplicht in het ov, weet je wel. Dat er “wappies” zijn die ze bewust niet dragen in de trein betekent niet dat je dus zomaar 1e klas kan gaan zitten. Ook al is de trein misschien te kort en ook al wordt er ( helaas!!) weinig gecontroleerd. 

Wil je 1e klas, dan betaal je 1e klas. Je eigen regels maken is not done.

En anders maar niet met de trein.

 


  • 0 reacties
  • 13 november 2021
Rene74 schreef:
Sebastian L schreef:
MoDe schreef:

Dus als de trein vol is mag je volgens @Sebastian L 1e klas zitten.

Nou Sebastian, dat mag altijd, zolang je een 1e klas kaartje hebt. Heb je geen 1e klaskaartje dan mag je zelfs niet in de 1e klas staan. Ook niet als jij of medereizigers het (te e)druk vinden.

Nou, je hebt je punt gemaakt. Des al te min controleert een conducteur gelukkig niet als het vol zit, dus dat ga ik lekker blijven doen.

Mijn mond valt weer open van deze mentaliteit.

De 1,5 meter is niet haalbaar in het OV en dus moet je in sommige drukke treinen gewoon 2e klas staan, dicht bij elkaar. Ook al is de trein misschien te kort en ook al wordt er ( helaas!!) weinig gecontroleerd. 

Daarvoor zijn er mondkapjes verplicht in het ov, weet je wel. Dat er “wappies” zijn die ze bewust niet dragen in de trein betekent niet dat je dus zomaar 1e klas kan gaan zitten.

Wil je 1e klas, dan betaal je 1e klas.

 

De mentaliteit is niet zo zeer het probleem hoor. Heel veel mensen denken zo. Dit ligt eerder aan NS die een fors materieeltekort heeft. Maar zo kan ik wel door gaan en mezelf herhalen ik heb dit al vaak genoeg gezegd. Als er plek is in de 2e klas, dan zit ik daar ook. Dus einde discussie zou ik zeggen.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16623 reacties
  • 13 november 2021

De mentaliteit is wel (of ook) het probleem. Dat er te kort materieel rijdt is niet goed maar dat wil niet zeggen dat je dan zo maar van de 1e klas (een duurder product) gebruik kan maken. Als in de supermarkt het schap van het goedkope B-merk of huismerk leeg is krijg je het A-merk ook niet voor de prijs van het goedkopere product. 


  • 0 reacties
  • 13 november 2021

Ik ben nou wel een beetje klaar met dat gezeik, ik post 1 ding en gelijk word het het hoofdonderwerp van het hele forum, ik ga hier niks meer aan toevoegen en ik snap ook niet helemaal het nut van deze overtuiging. End of story. Doe er mee wat je wil. Mijn eigen mening.


Cornelis van den Berg

het verhaal van Sebastiaan L bevestigd wel het gelijk van TS en vele anderen hier dat NS blijft verzuimen om op te treden en daarmee deze gedachtengang in stand houd.

 

Het zou NS sieren om eens niet met de gebruikelijke kreten te komen maar een echte uitleg waarom gehandhaafd wordt op de huidige wijze.


Reageer