Hoi @ZwolleGuy,
Als frequent eerste klas reiziger begrijp ik jouw frustratie erg goed. Ik zie het zelf ook regelmatig tussen Utrecht en Rotterdam. Het probleem is dat wij als reizigers hier niks aan kunnen doen.
Ik ben zelf stationsmedewerker bij NS en ik wil je er op wijzen dat het telefoonnummer 06-13181318 alleen bedoeld is voor onveilige situaties. Waarschijnlijk hebben ze je in dit geval ook doorgestuurd naar de conducteur en ik denk dat daar het probleem zit: de conducteur zie je niet altijd meer.
Wanneer je een enkel treinstel hebt, kan je de conducteur vinden in het speciale hokje of in de achterste cabine van de trein (als deze niet door de trein loopt)
Het is uiteindelijk de keuze van de conducteur om hier wel of niet tegen op te treden. Ik zou zelf in zo'n situatie niet de confrontatie opzoeken als reiziger, omdat je niet wil dat jij gezeik krijgt of agressie.
Verder is het aan de conducteur om zichtbaar te zijn in de trein en kaartjes te controleren. Je ziet vaak dat mensen naar de 2e klas gestuurd worden, maar ik zie persoonlijk liever dat er voor mensen die dit vaker doen gewoon een kaartje geschreven wordt, zodat ze doorhebben dat dit gedrag niet ongestraft blijft.
Één voordeel voor ons als reizigers: steeds meer treinen krijgen ook USB poorten in de 2e klas, net als de nieuwste intercity van NS die uiteindelijk de ICM, die nu voornamelijk rijdt in de noordelijke regio's, moet gaan vervangen.
Moreel van het verhaal: zoek de conducteur op, meldt het bij hem/haar en laat de conducteur de keuze maken om wel of niet op te treden. Mocht je het er niet mee eens zijn, kan je altijd een klacht indienen bij NS via de klantenservice.
Dat kan je doen via Twitter (@NS_online), via de chat of Telefonisch via 030-7515155