Ik ben zwanger en ook al zie je nog geen buik, ik heb veel last mijn onderrug. Lang staan is dus zwaar. Nu is op mijn traject (utrecht-amsterdam) de tweede klasse snel vol en staan er mensen in het gangpad. Mag ik in dit geval 1e klas gaan zitten?
zwanger, volle trein, 1e klas?
Beste antwoord door Thom
Helaas niet. U mag alleen eerste klas gaan zitten als u of een geldig kaartje heeft, of dat de conducteur u vooraf toestemming heeft gegeven. Meer dan die twee mogelijkheden zijn er niet. Zelf ben ik wel voorstander van het beleid van de Belgische spoorwegen, waarbij vrouwen die meer dan vijf maanden zwanger zijn en een verklaring van een arts hebben, eerste klas mogen reizen.
In Nederland werkt het dus jammer genoeg zo niet. U kunt beboet worden, u mag er niet zo maar gaan zitten, ook al gaat het wat tegen mijn gevoel in.
Ik keer me tegen alle verhalen en veelal rotsmoesjes om maar eerste klas te mogen gaan zitten, maar dit zou in Nederland zo geregeld moeten zijn als in België. Het is op dat punt zeker een socialer land.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.