Skip to main content
beantwoord

Op zondagen reizen met de trein in Zwolle

• Op het juiste spoor

Hallo , ik wil weten als er zijn hier mensen die hebben gereisd op zondagen via de treinstation in Zwolle?  zijn er Boa's daar? zijn er veel mensen in de treinstation ? is het veilig op zondagen om via deze treinstation te reizen ?

Beste antwoord door JurgenH

Ik kom er zo nu en dan op zondag, en het is er prima te doen. Het is vaak iets rustiger dan op werkdagen, maar verre van uitgestorven.

Veiligheid en Service loopt er eigenlijk vrijwel altijd wel rond. Ook op zondag wel.

Bekijk origineel

16 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25146 reacties
  • 27 maart 2025

Maakt u zich geen zorgen. Zwolle is een veilig station, en op zondag overdag zelfs aan de rustige kant. Ik reis al meer dan vijftig jaar veilig langs en door het station van Zwolle. Het is groot, licht en goed ingericht. Ik zou willen dat het station in mijn woonplaats Gouda zo veilig was.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4117 reacties
  • 27 maart 2025

Waarom zou het niet veilig zijn? Heb er nooit vreemde dingen meegemaakt. En ja, er komen veel mensen want het is een groot spoorwegknooppunt. Ik zou als ik u was zich geen zorgen maken.

• Koploper****
  • 20363 reacties
  • 27 maart 2025
KP46 schreef:

Hallo , ik wil weten als er zijn hier mensen die hebben gereisd op zondagen via de treinstation in Zwolle?  zijn er Boa's daar? zijn er veel mensen in de treinstation ? is het veilig op zondagen om via deze treinstation te reizen ?

Wat is er op zondagen anders dan op de andere dagen?

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25146 reacties
  • 27 maart 2025

Mogelijk is ​@KP46 gewend aan een andere invulling van de zondag en is het reizen op zondag minder gewenst, dan wel not done. Ik geef toe dat het speculatie is, maar in de omgeving van Zwolle is dit niet ongebruikelijk.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1706 reacties
  • Antwoord
  • 27 maart 2025

Ik kom er zo nu en dan op zondag, en het is er prima te doen. Het is vaak iets rustiger dan op werkdagen, maar verre van uitgestorven.

Veiligheid en Service loopt er eigenlijk vrijwel altijd wel rond. Ook op zondag wel.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30181 reacties
  • 28 maart 2025
KP46 schreef:

ik wil weten als er zijn hier mensen die hebben gereisd via de treinstation in Zwolle?
zijn er Boa's daar? zijn er veel mensen in de treinstation?

Ik zou me meer zorgen maken over…grammtica (zal wel een vertaling zijn),

Maar op station Zwolle is het net zo veilig als daar buiten ​@KP46 😄

V&S (de boa's) weet ik niet, maar als ​@JurgenH dat zegt zijn ze er gewoon, ook op zondag.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2337 reacties
  • 28 maart 2025
Thom schreef:

Mogelijk is ​@KP46 gewend aan een andere invulling van de zondag en is het reizen op zondag minder gewenst, dan wel not done. Ik geef toe dat het speculatie is, maar in de omgeving van Zwolle is dit niet ongebruikelijk.

Of TS verwacht wellicht dat het op zondagen rustiger is en dat ten koste gaat van de sociale veiligheid.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2610 reacties
  • 28 maart 2025

Op sommige plaatsen hebben ze er inderdaad liever niet dat je op zondag iets anders doet dan rusten. Het zal wel minder streng zijn dan vroeger, maar in de Bijbelbelt word je in ieder geval (vaak) nog steeds raar aangekeken.

Ik zou durven zeggen dat het in het weekend veiliger is dan doordeweeks, maar wellicht is dat meer een kwestie van voorkeur.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1706 reacties
  • 28 maart 2025

Het is een druk knooppunt, met een zeer grote diversiteit aan reizigers en ook veel studenten. Doordeweeks soms wel extreem druk, maar nooit vervelend. Terwijl het tegelijkertijd een redelijk modern station is met weinig stiekeme hoekjes (om het zo maar even te noemen).

De ligging (biblebelt of niet) heeft denk ik weinig invloed op het station qua cultuur in die zin.

• Koploper****
  • 20363 reacties
  • 28 maart 2025
Thom schreef:

Ah wellicht biblebelt, daar had ik niet aan gedacht.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4117 reacties
  • 28 maart 2025

Staphorst?

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1706 reacties
  • 28 maart 2025
Vareo schreef:

Staphorst?

Heeft vooralsnog geen station. 😉

Maar als het aan Arriva ligt…

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25146 reacties
  • 28 maart 2025

De ligging (biblebelt of niet) heeft denk ik weinig invloed op het station qua cultuur in die zin.

Het gaat hier om een individuele vraag, niet om de cultuur bij het station zelf. Overigens, zoals ik al aangaf is het speculatie van mijn kant, maar zeker denkbaar, gezien de vraagstelling. De vraag was wel heel erg op de situatie op de zondag gericht, dat moet toch ergens vandaan komen. Bij de de meeste mensen komt de vraagt wellicht wat merkwaardig over. Maar nogmaals, ik weet het ook niet.

Zondagavond is altijd wat drukker dan andere avonden en overdag is het wat rustiger lijkt me, maar ik heb geen cijfers bij de hand.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12651 reacties
  • 28 maart 2025

Het enige wat ik verder kan bedenken is dat iemand wellicht bevreesd is dat er voetbalsupporters op pad zijn op zondag. Daar kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen. Het is geen pretje om tussen dergelijke lieden te moeten reizen.

Verder is het op zondag reizen niet wezenlijk anders dan het reizen op andere dagen. Afgezien natuurlijk van het feit dat je goed moet opletten of er werkzaamheden op het spoor zijn waardoor je misschien een stuk met een treivervangende bus moet reizen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1706 reacties
  • 28 maart 2025
Thom schreef:

Het gaat hier om een individuele vraag, niet om de cultuur bij het station zelf. Overigens, zoals ik al aangaf is het speculatie van mijn kant, maar zeker denkbaar, gezien de vraagstelling.

Precies, het woord cultuur is wellicht niet helemaal het juiste in hoe ik het bedoel. Waar het mij om ging is dat op het station van Zwolle geen sprake is van datgeen wat Gorott benoemde:

Gorott schreef:

Op sommige plaatsen hebben ze er inderdaad liever niet dat je op zondag iets anders doet dan rusten. Het zal wel minder streng zijn dan vroeger, maar in de Bijbelbelt word je in ieder geval (vaak) nog steeds raar aangekeken.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2610 reacties
  • 28 maart 2025

Zwolle ligt volgens mij ook niet eens in de bijbelbelt en mocht dat wel zo zijn dan zal de invloed van de bijbel stukken minder zijn in drukkere steden zoals Zwolle.

En zelfs als een station in de Bijbelbelt ligt en je besluit daar op zondag met de trein te reizen, zullen de kerkgangers je heus niet opwachten om je met stenen te bekogelen.

Terug naar het topic:

Ik denk dat je veiliger bent op een zondag dan op maandag tijdens de avondspits.

Drukte geeft vaak meer een gevoel van veiligheid, en daardoor zijn mensen minder oplettend 😉.

Reageer