Skip to main content
beantwoord

geld terug van ov chipkaart na flex abonnement aanschaffen


Ik heb een dal uren abonnement genomen. Wat gebeurt er met het geld dat nog op mijn ov chip kaart staat? Krijg ik dat terug? Of worden daar mijn eerste rekeningen van betaald?

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi Sonja1984,

Dit zal verrekend worden op de eerstvolgende factuur. Je ziet het bedrag staan met als omschrijving "Klanten Service". Als dat bedrag hoger is dan de abonnements- en reiskosten, zul je het verschil teruggestort krijgen op je bankrekening.

Bekijk origineel

4 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7355 reacties
  • Antwoord
  • 4 oktober 2023

Hoi Sonja1984,

Dit zal verrekend worden op de eerstvolgende factuur. Je ziet het bedrag staan met als omschrijving "Klanten Service". Als dat bedrag hoger is dan de abonnements- en reiskosten, zul je het verschil teruggestort krijgen op je bankrekening.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 13 februari 2024

Ik heb hetzelfde, met een flex abonnement, maar hoe zit het met het automatisch opladen, moet dat stoppen en kan ik de kaart nog wel gebruiken voor ander openbaar vervoer. En waarom is het geld op de kaart er af gehaald.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16593 reacties
  • 13 februari 2024

Met NS flex reis je op rekening, niet alleen met de trein maar ook met de bus, tram en metro. Je gebruikt dan geen saldo meer. Het saldo wordt er om die reden ook afgehaald en verrekend met de eerstvolgende factuur, automatisch opladen is om dezelfde reden ook niet meer nodig. Eens per maand ontvang je een factuur en worden de abonnementskosten en reiskosten met een automatische incasso van de betaalrekening afgeschreven. 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30181 reacties
  • 13 februari 2024

Bij het activeren van NS Flex wordt automatisch opladen uitgeschakeld, dit is nodig om het saldo van de kaart (dat je bij Flex niet meer nodig zou hebben) te verwijderen.

Mocht je toch saldo nodig hebben voor bijv. een stad/streek bus/tram/metro kortingsabonnement dan kan je via de Klantenservice het BTM deel van Flex uit laten zetten. Automatisch opladen kan je dan desgewenst weer aan zetten.

Ook voor sommige andere dingen is saldo nodig omdat NS Flex niet herkend wordt. Dit is met name bij watertaxi, sommige nachtbussen, veerpontjes e.d. waar je met een ov-chipkaart terecht kunt (en meestal een vast bedrag betaalt en niet hoeft uit te checken). Ook dan is automatisch opladen wel handig.


Reageer