Ik zit in een ietwat speciale situatie, even de feiten:
- Sinds ergens voor 2010 maak ik gebruik van een Voordeelurenabonnement.
- Dit is elk jaar keer op keer succesvol verlengd.
- Uiteindelijk is ook dit abonnement omgezet naar Dal Voordeel.
- Vanaf oktober 2021 maak ik (blijkbaar) gebruik van NS Flex Basis, wat ik niet gebruikte omdat ik altijd saldo laadde op het station.
- In april 2023 bleek mijn OV-chipkaart zoek toen ik wilde uitchecken op een station.
- Ter plekke is toen met hulp van enkele NS-medewerkers mijn Dal Voordeel abonnement tijdelijk op een anonieme OV-chipkaart gezet.
- Men was verbaasd: het hoorde niet te kunnen, maar blijkbaar had ik een erg oud abonnement waarbij het nog mogelijk was.
- Ik heb toen direct een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart aangevraagd en deze heb ik, samen met wat resterend saldo, in mei 2023 ontvangen.
- In juni 2023 is het volgende naar mij gecommuniceerd: “Uit onze administratie is gebleken dat u 2 abonnementen heeft bij NS. Het gaat om een reizen op saldo-abonnement én een NS Flex-abonnement. Dit is wat er is gebeurd: u heeft een overstap aangevraagd van uw reizen op saldo-abonnement naar een NS Flex-abonnement. Dit kan al langere tijd geleden zijn. [...] Inmiddels hebben wij het reizen op saldo-abonnement (plus eventuele 60+ Keuzedagen) beëindigd.”
Mijn ‘saldo-abonnement’ is dus zonder bevestiging beëindigd en ik mocht dit ontdekken bij het (moeizaam) verkrijgen van een code voor 'Samenreiskorting’. Dit verklaart ook de aanzienlijke bedragen voor sporadische treinreizen, wat me nooit opviel omdat ik hoofdzakelijk mijn NS-Business Card inzet.
De vraag die rest is: hoe kan ik mijn abonnement (of een equivalent) herstellen gezien het nooit mijn intentie was deze te beëindigen?