Skip to main content
beantwoord

flex dal en overig OV

  • 7 oktober 2024
  • 8 reacties
  • 94 Bekeken

Ik had tot voor kort een ov chip kaart met saldo (automatisch opladen) en nu sinds kort een flex daluren abonnement. Er stond nog saldo op de kaart, dit zou verrekend worden op de eerste afrekening. Ik heb sindsdien een aantal treinreizen gemaakt waarmee het saldo ongeveer weg zou zijn. Gisteren kon ik niet inchecken bij Arriva (bus) wegens “saldo tekort”. Dat staat in contrast met het “achteraf afrekenen” van dit abonnement. Weet iemand waarom ik die melding kreeg?

Beste antwoord door Robert B

Sommige regionale/lange buslijnen hebben een hoger instaptarief en checken onterecht het saldo voordat ze NS Flex aanspreken.

Als je 4 euro saldo op je kaart zet krijg je die melding niet. Het saldo zelf wordt niet gebruikt, je reist gewoon op rekening.

Bekijk origineel

8 reacties

  • Koploper****
  • 20323 reacties
  • 7 oktober 2024

Waarschijnlijk is bij u in Flex het bus/tram/metro (BTM) gedeelte uitheschakeld en dan reist u daarvoor op saldo. Als uw oude saldo dan op is krijgt u de mededeling "saldo tekort".

Het uitzetten van BTM is alleen van belang als er ook nog regionale BTM-abonnementen op de kaart staan omdat Flex daar geen rekening mee houdt.

Staat er geen BTM-abonnement op uw kaart dan even contact opnemen met de Klantenservice om het BTM-deel in Flex aan te zetten.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29938 reacties
  • Antwoord
  • 7 oktober 2024

Sommige regionale/lange buslijnen hebben een hoger instaptarief en checken onterecht het saldo voordat ze NS Flex aanspreken.

Als je 4 euro saldo op je kaart zet krijg je die melding niet. Het saldo zelf wordt niet gebruikt, je reist gewoon op rekening.


Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9209 reacties
  • 7 oktober 2024

Weet je toevallig welke lijnen dit zijn en wat daarvoor het instaptarief is? Is het hoogste instaptarief dan 8 euro aangezien je het advies geeft om 4 euro op de kaart te zetten?


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16521 reacties
  • 7 oktober 2024
Erryt NS schreef:

Weet je toevallig welke lijnen dit zijn en wat daarvoor het instaptarief is? Is het hoogste instaptarief dan 8 euro aangezien je het advies geeft om 4 euro op de kaart te zetten?

Dat is terug te vinden op de site van de vervoerders. Zie bv

https://www.bravo.info/nieuws/tarieven-busvervoer-brabant-2024

https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbewijzen/kosten-reizen-op-saldo-of-met-ovpay/afwijkende-tarieven

https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/kosten-reizen-op-saldo-of-met-ovpay/afwijkende-tarieven

 

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29938 reacties
  • 7 oktober 2024
Erryt NS schreef:

Weet je toevallig welke lijnen dit zijn en wat daarvoor het instaptarief is? Is het hoogste instaptarief dan 8 euro aangezien je het advies geeft om 4 euro op de kaart te zetten?

Voor Brabant in ieder geval: https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/ov-chipkaart/reizen-op-saldo-en-abonnementen

  • Bravodirect: 300, 301, 305, 306 en 310
  • Brabantliner: 400 en 401
  • Efteling-lijn: 800
  • Nightliner: 847, 848, 849, 580, 851, 852, 854 en 855.

Zie ook (Gooi en Vechtstreek) https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/kosten-reizen-op-saldo-of-met-ovpay/afwijkende-tarieven en 

Edit: Momo was iets sneller đŸ˜…


  • Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 7 oktober 2024
Tamzin schreef:

Waarschijnlijk is bij u in Flex het bus/tram/metro (BTM) gedeelte uitheschakeld en dan reist u daarvoor op saldo. Als uw oude saldo dan op is krijgt u de mededeling "saldo tekort".

Het uitzetten van BTM is alleen van belang als er ook nog regionale BTM-abonnementen op de kaart staan omdat Flex daar geen rekening mee houdt.

Staat er geen BTM-abonnement op uw kaart dan even contact opnemen met de Klantenservice om het BTM-deel in Flex aan te zetten.

Klinkt logisch, bedankt voor de reactie!


  • Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 7 oktober 2024
dutchheart schreef:

Ik had tot voor kort een ov chip kaart met saldo (automatisch opladen) en nu sinds kort een flex daluren abonnement. Er stond nog saldo op de kaart, dit zou verrekend worden op de eerste afrekening. Ik heb sindsdien een aantal treinreizen gemaakt waarmee het saldo ongeveer weg zou zijn. Gisteren kon ik niet inchecken bij Arriva (bus) wegens “saldo tekort”. Dat staat in contrast met het “achteraf afrekenen” van dit abonnement. Weet iemand waarom ik die melding kreeg?

Bedankt voor je reactie; goede tip! 


Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9209 reacties
  • 7 oktober 2024

Bedankt Momo en Robert!


Reageer