Skip to main content
beantwoord

Daluren kaart gratis voor 65+

  • 6 februari 2025
  • 6 reacties
  • 230 Bekeken

Luiks

Waarom niet de dalurenkaart gratis voor 65+ ?
Het is wel duidelijk dat oudere mensen na de coronatijd en weer opkomende griepgolven niet graag meer met het openbare vervoer reizen
Waarom de dalurenkaart niet gratis aanbieden om 65+ te stimuleren toch zo lang mogelijk mobiel te blijven?
Nu is het niet genoeg om de daluren kaart te stoppen maar moet je die eerst ongeldig maken om niet meer voor die kaart maandelijks te betalen

Beste antwoord door Thom

Gratis bestaat niet in de economie, het moet ergens van betaald worden. Er zijn nogal wat 65 plussers en dan kost dat handen vol geld. Gratis betekent nooit dat het niets kost, alleen in het gunstigste geval wordt het door anderen opgebracht.  De procedures zijn inderdaad wel eens onoverzichtelijk geworden door een systeem als Flex, maar het biedt ook veel voordelen. Het is echt zo moeilijk niet, wat mogelijk niet voor de hand liggend is, is is de weg langs een gratis abonnement. als Flex Basis. NS is een bedrijf, ook al zie. velen het als een Nutsvoorziening en wat uw wilt kan in de praktijk alleen op overheidskosten.

 

Gratis openbaar vervoer in Luxemburg is er wel, maar dit wordt opgebracht door de Luxemburgse belastingbetaler. Voor u en mij als Nederlandse belastingbetaler is het dan wel gratis. Voor mij dus ook. Dat betreft echter het buitenland.

Als het geld hiervoor van de medereizigers moet komen, wordt alles nog veel duurder dan het is en die grens is in Nederland met zijn toch al hoge tarieven wel bereikt.

Verdiep u in de mogelijkheden van 65 plussers, die zijn best interessant. Keuzedagen, een dagkaart voor ongeveer vier euro bij inchecken in de rustiger uren,  en korting op abonnementen als Weekendvrij en voor de veelreizigers met Dalvrij, zijn er al. Zelf reis ik voor 88 euro per maand eerste klas, maar ik moet dan wel inchecken in de daluren, wat voor mij als zeventigjarige doorgaans geen probleem is. En Bommel, inderdaad een veelreiziger, boemelt door die optie flink wat af.

In de tweede klas is het Dalvrijabonnement voor 65 plussers een abonnement met een zeer gunstige prijs/pret verhouding. €54,95.

Kijkt u hier eens:

https://www.ns.nl/uitgelicht/65-plussers

Bekijk origineel

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 6 februari 2025

Gratis bestaat niet in de economie, het moet ergens van betaald worden. Er zijn nogal wat 65 plussers en dan kost dat handen vol geld. Gratis betekent nooit dat het niets kost, alleen in het gunstigste geval wordt het door anderen opgebracht.  De procedures zijn inderdaad wel eens onoverzichtelijk geworden door een systeem als Flex, maar het biedt ook veel voordelen. Het is echt zo moeilijk niet, wat mogelijk niet voor de hand liggend is, is is de weg langs een gratis abonnement. als Flex Basis. NS is een bedrijf, ook al zie. velen het als een Nutsvoorziening en wat uw wilt kan in de praktijk alleen op overheidskosten.

 

Gratis openbaar vervoer in Luxemburg is er wel, maar dit wordt opgebracht door de Luxemburgse belastingbetaler. Voor u en mij als Nederlandse belastingbetaler is het dan wel gratis. Voor mij dus ook. Dat betreft echter het buitenland.

Als het geld hiervoor van de medereizigers moet komen, wordt alles nog veel duurder dan het is en die grens is in Nederland met zijn toch al hoge tarieven wel bereikt.

Verdiep u in de mogelijkheden van 65 plussers, die zijn best interessant. Keuzedagen, een dagkaart voor ongeveer vier euro bij inchecken in de rustiger uren,  en korting op abonnementen als Weekendvrij en voor de veelreizigers met Dalvrij, zijn er al. Zelf reis ik voor 88 euro per maand eerste klas, maar ik moet dan wel inchecken in de daluren, wat voor mij als zeventigjarige doorgaans geen probleem is. En Bommel, inderdaad een veelreiziger, boemelt door die optie flink wat af.

In de tweede klas is het Dalvrijabonnement voor 65 plussers een abonnement met een zeer gunstige prijs/pret verhouding. €54,95.

Kijkt u hier eens:

https://www.ns.nl/uitgelicht/65-plussers


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 6 februari 2025
Luiks schreef:

Nu is het niet genoeg om de daluren kaart te stoppen maar moet je die eerst ongeldig maken om niet meer voor die kaart maandelijks te betalen

Zoals ook in je andere topic aangegeven: het beëindigen van een NS-abonnement staat los van het blokkeren van een OV-chipkaart. Je kunt eenvoudig zelf online in Mijn NS je abonnement beëindigen, of wijzigen naar Flex Basis. Vanaf dat moment betaal je geen maandelijkse abonnementskosten meer. Als je het liever niet online doet, kan het ook met een belletje naar de klanteNService.


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 6 februari 2025

De OV bedrijven kunnen niet voor Sinterklaas spelen. We willen altijd gratis maar wie gaat dat betalen?


  • Koploper****
  • 6 februari 2025
Luiks schreef:


Waarom de dalurenkaart niet gratis aanbieden om 65+ te stimuleren toch zo lang mogelijk mobiel te blijven?

En wie gaat dat betalen? Moet NS dan maar de lonen het personeel verlagen of geen nieuwe treinen meer kopen?


Luiks
  • Intercity
  • 6 februari 2025
mrfreeze schreef:
Luiks schreef:

Nu is het niet genoeg om de daluren kaart te stoppen maar moet je die eerst ongeldig maken om niet meer voor die kaart maandelijks te betalen

Zoals ook in je andere topic aangegeven: het beëindigen van een NS-abonnement staat los van het blokkeren van een OV-chipkaart. Je kunt eenvoudig zelf online in Mijn NS je abonnement beëindigen, of wijzigen naar Flex Basis. Vanaf dat moment betaal je geen maandelijkse abonnementskosten meer. Als je het liever niet online doet, kan het ook met een belletje naar de klanteNService.

Nee het hoeft ook niet helemaal gratis, maar het vervelenste is dat ik om mijn Flex kaart ongeldig te maken haast nergens meer terecht kan, alleen op het hoofdstation omdat alle kaartautomaten in winkels zijn verwijderd


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 6 februari 2025

Wanneer je een Flex abonnement wijzigt (naar bv Flex Basis) dan hoef je niet naar een automaat, dus dat probleem is er ook niet. U maakt het moeilijker dan het is. 

Alleen bij een abonnement op saldo of wanneer je NS Flex compleet opzegt moet een opzegging worden opgehaald bij een automaat.

U ziet allerlei problemen die er veelal niet zijn. Misschien moet iemand dit eens helder uitleggen. Vragen over hoe het werkt kunt u hier altijd stellen. 


Reageer