Skip to main content
beantwoord

Weergave NS FLEX DAL VOORDEEL OP OV-KAART

• 25 februari 2025
  • 7 reacties
  • 171 Bekeken

Goede morgen! Ik heb een NS FLEX DAL VOORDEEL ABONNEMENT. Volgens NS is het abonnement actief.

Ik zou graag dezelfde omschrijving (NS FLEX DAL VOORDEEL) op mijn OV Chipkaart terug willen zien.

In plaats daarvan zie ik: REIZEN OP SALDO NS VOL TARIEF. Volgens de NS helpdeskmedewerker is alles zoals het hoort en is mijn NS FLEX DAL VOORDEEL gewoon actief). Ben ik de enige die dit verwarrend vind?

Beste antwoord door BasReist

Allereerst: GEFELICITEERD ​@Manchester , uw hoofdletters functioneren!

Het klopt dat er idd ‘Reizen op Rekening Trein’ staat. Wélk ‘echt’ abonnement erachter schuil gaat, dat ‘weet’ uw ov-chipkaart immers niet. Die afspraak maakt u direct met NS. Zo kunt u op ieder gewenst moment (afgezien van de maand wachtperiode) van abonnement wisselen, zondat dat u dit verder hoeft te activeren of op te halen op uw ov-chipkaart (behalve de 1e keer).

U zult ook tijdens in/uitchecken níet uw ‘echte’ abonnement op het paaltje zien. Wél wanneer u pushberichten in de NS App aanzet, dan verzorgt NS deze melding, en NS weet wél wel abonnement u heeft. Nogmaals, uw ov-chipkaart én de paaltjes niet.

Dus wellicht voor sommigen verwarrend, maar wel verklaarbaar.

Bekijk origineel

7 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7332 reacties
  • 25 februari 2025

Hoi Manchester,

Nee, je bent niet de enige die dit verwarrend vindt, maar het klopt wel. Bij Flex-abonnementen staat het abonnement zelf niet meer op de kaart, maar alleen het product ‘Reizen op Rekening Trein'. Dit is ook in jouw overzicht te zien. Dit is dus ook het enige dat je ziet bij in- en uitchecken. In de backoffice van NS worden vervolgens alle reiskosten berekend en maandelijks gefactureerd. Het grote voordeel hiervan is, dat je bij wijzigen van abonnement niet meer langs een kaartautomaat hoeft om het product op te halen.

• Reisleider**
  • 110 reacties
  • Antwoord
  • 25 februari 2025

Allereerst: GEFELICITEERD ​@Manchester , uw hoofdletters functioneren!

Het klopt dat er idd ‘Reizen op Rekening Trein’ staat. Wélk ‘echt’ abonnement erachter schuil gaat, dat ‘weet’ uw ov-chipkaart immers niet. Die afspraak maakt u direct met NS. Zo kunt u op ieder gewenst moment (afgezien van de maand wachtperiode) van abonnement wisselen, zondat dat u dit verder hoeft te activeren of op te halen op uw ov-chipkaart (behalve de 1e keer).

U zult ook tijdens in/uitchecken níet uw ‘echte’ abonnement op het paaltje zien. Wél wanneer u pushberichten in de NS App aanzet, dan verzorgt NS deze melding, en NS weet wél wel abonnement u heeft. Nogmaals, uw ov-chipkaart én de paaltjes niet.

Dus wellicht voor sommigen verwarrend, maar wel verklaarbaar.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 25 februari 2025

Welkom bij de NS Community!

@mrfreeze zegt het, NS Flex staat als product op je kaart als Reizen op Rekening, en het product Reizen op Saldo NS Vol tarief doet verder helemaal niets, dat was iets van heel vroeger toen je een ov-chipkaart nog moest activeren om met de trein te kunnen reizen (en dan standaard 1e of 2e klas kiezen).

Dat laatste product is dus totaal overbodig (het doet serieus niets tenzij je altijd 1e klas wilt reizen), maar staat soms op je kaart, en als je saldo oplaadt bij een NS kaartautomaat komt het ook spontaan overbodig op je kaart erbij te staan (2e klas bij reizen op saldo).

NS Flex (trein) is dus actief, en Schiphol Sternet zal ook gewoon werken, Als je in een bus binnen het Schiphol (JAS gebied) Reizen op Rekening NS te zien krijgt is het wel fout.

Maar waarschijnlijk is het dus goed 🤣

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 25 februari 2025

Dank je wel Robbert B voor je duidelijke antwoord! Ik ben je heel dankbaar! Groet, Bart

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16566 reacties
  • 25 februari 2025

Aan de screenprint te zien heb je het bekeken op de site van OV-chipkaart. Daar staat inderdaad alleen aangegeven dat er Reizen op rekening Trein op je kaart staat, die weten niet welk abonnement je hebt, alleen dat je NS Flex (reizen op rekening) hebt. Wanneer je het bekijkt op de NS website in je MijnNS account zie je bij de kaartgegevens wel welk Flex abonnement (product) je hebt, in mijn geval dus Flex Basis.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 25 februari 2025

Dank je wel Momo! Het klopt inderdaad dat ik het op de site van de OV-Chip had bekeken. Met jouw bericht en de site van NS is het mij allemaal duidelijk geworden. Dank je wel! 😀

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30112 reacties
  • 25 februari 2025

Het is overigens goed dat Reizen op Rekening BTM (bus tram metro) niet op je kaart staat, want dan betaal je soms meer dan nodig (bijv. vanuit Hoofddorp naar Schiphol). Zie:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/melding-geen-saldo-bij-reizen-op-rekening-88873

Je hebt buiten het Schipholnet gebied wel saldo nodig voor BTM, maar via OV-chipkaart kan je automatisch saldo laden aan zetten.

Reageer