Beste NS personeel en NS passagiers, ik had een vraag met betrekking tot dit onderwerp.
Nu mag dit wellicht niet serieus klinken, het kopen van een heel treinstel. Daar heb je weer een hobbyist of een particulier die denkt even een trein aan te schaffen. Echter het is een serieuze vraag. Aanleiding voor mijn vraag is dat ik bezig ben met een project om een oude trein van de NS in te zetten op een bestaande lijn in een commercieel / museum achtige combinatie. Voordelen van mijn concept zijn het behoud van een stukje uniek cultureel erfgoed (ik heb mijn zinnen gezet op een mat '64 of een plan-U) en door het unieke bussinessmodel moet het mogelijk zijn dit met minimale subsidies of donaties te exploiteren. Nu kwam ik echter een vergelijkbaar topic van een jaar oud tegen https://forum.ns.nl/off-topic-32/mogelijk-heel-treinstel-kopen-bijv-mat64-11135 waarin een medewerker van de NS stelt geen treinen te verkopen. Ik vind dit raar, allereerst als iemand een trein wil kopen voor hobbyproject/cultureel project/musuem project levert dat hoogstwaarschijnlijk meer op dan de sloopprijs. Daarnaast werkt NS daarmee mee aan het behoud van haar eigen unieke geschiedenis. Mocht deze reactie nog steeds van toepassing zijn dan verwacht ik op zijn minst dat de NS mij wegwijs maakt in welke slopers/trajecten/procedures ik dien te doorlopen om alsnog een afgeschreven trein (al dan niet tegen sloopprijs) te kunnen bemachtigen.
Ik heb mijzelf en betrokken partners reeds laten informeren over het vergunningstraject van prorail, daarnaast ben ik reeds met diverse organisaties in overleg over stalling en onderhoud van de trein. Ik heb hierbij ook een realistische begroting gemaakt waarin personele kosten, onderhoudskosten en exploitatiekosten zijn opgenomen. Grootste probleem is dat ik geen zicht heb op de aanschafprijs van de trein (ik vermoed dat dit voor de staalprijs mogelijk moet zijn) maar belangrijker nog de locatie en de staat van de trein. Dit zijn namelijk de twee grootste vraagtekens in het budget en bepalen in belangrijke mate of dit project kan slagen. De transport en restauratiekosten zijn namelijk de grootste (initiƫle) kostenposten.
In het kader van het bovenstaande zou ik dan ook graag meer informatie van de N.S. krijgen over de aanschaf van een oude mat 64 of een plan-U. Mocht NS dit niet direct willen of kunnen afhandelen kunnen ze me ongetwijfeld doorverwijzen naar de relevante sloperijen/de-assemblage firma's welke nog mat 64's en plan-U's hebben staan in redelijke staat.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.