Zoals ik eerder aankaartte in dit topic is het onmogelijk om bij NS Internationaal de goedkoopste Superspaarprijs van € 17,90 te boeken voor Amsterdam-Berlijn met 100% korting in Nederland. Als oplossing heb ik de reis opgedeeld in tweeën: ik heb Bad Bentheim-Berlijn geboekt bij DB voor € 17,90 en Alkmaar-Bad Bentheim (met 100% korting in Nederland) bij NS International voor € 8,40. Totaal kost me dat € 26,30 dus voor een gesplitst ticket, terwijl bij NS International het goedkoopste Superpaarprijsticket met 100% korting in Nederland € 37,90 kost. Het is een beetje omslachtig, maar het scheelt (zeker verhoudingsgewijs) dusdanig veel geld dat ik het ticket het liefst op deze manier koop.
Voor mijn reisgenote had ik hetzelfde ticket Alkmaar-Bad Bentheim met 100% korting in Nederland gekocht: dan was het stukje grens-Bad Bentheim maar alvast afgekocht en kon zij zelf beslissen hoe ze uiteindelijk het Nederlandse deel van de reis zou betalen (eventueel door zelf ook voor die maand op te waarderen naar een NS Flex Dal Vrij-abonnement).
Uiteindelijk wilde zij voor het Nederlandse deel gebruikmaken van haar Dal Voordeelabonnement. Aangezien het deel grens-Bad Bentheim al eerder door mij was betaald kon ze bij het boeken van een ticket op NS International zowel 40% korting in Nederland aanvinken als de Bahncard 100 (100% korting in Duitsland).
Hier wordt het vreemd: NS International geeft voor Amsterdam Centraal-Bad Bentheim, met beide kortingskaarten, een prijs op van € 24,35. Zie dit voorbeeld voor morgen:

Aangezien Amsterdam Centraal-Hengelo met 40% korting € 15,54 kost zou Hengelo-Duitse grens dus € 8,81 moeten kosten.
Als je echter via NS International een kaartje Hengelo-Bad Bentheim koopt met beide kortingskaarten ben je slechts € 4,60 kwijt:

Normaal gesproken neemt de prijs van een langere rit juist af door de langeafstandskorting. In dit voorbeeld betaalt de klant meer dan het dubbele voor het stukje van Hengelo naar de Duitse grens als er een langer traject wordt geboekt. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Het gaat me overigens niet over die extra € 4,21. Ik probeer slechts te doorgronden hoe de prijs op NS International wordt berekend.