dorae_mon schreef:
Onlangs was ik weer eens met de trein in Duitsland onderweg en ik verbaas me er steeds over hoe slecht de kwaliteit van het verkeer per spoor daar is. Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Enkele voorbeelden:
- (Grote) vertragingen zijn zowat standaard. Bv. op die blauwe borden met vertrektijden die op de grotere stations hangen is niet zelden meer dan driekwart van de aangegeven treinen vertraagd.
Dit heeft vaak verschillende redenen.
1: Vooral bij het Fernverkehr (ICE/IC/EC) zijn de routes vaak erg lang, waardoor treinen het hele land moeten doorkruisen. Denk aan routes zoals: Stralsund - München (8 uur), Nürnberg - Kiel (7 uur), enz. Op zo'n lange reis kan er veel misgaan. Als er ergens onderweg een verstoring is op de route, kan een ICE zomaar 30+ minuten vertraging oplopen vanwege omrijden. In het compactere Nederland (waar routes niet veel langer worden dan Maastricht - Enkhuizen, 3.5 uur), komt zoiets minder voor.
2: Het is niet ongewoon dat sneltreinen en stoptreinen hetzelfde stuk spoor moeten delen. Daardoor komt het vaak genoeg voor dat een Intercity achter een vertraagde RegionalBahn-trein moet zitten
3: Bij NS komt het wel eens voor dat een trein bij meer dan +25 uit de dienstregeling wordt gehaald (er is immers een halfuursfrequentie). DB doet dit minder, waardoor er gemakkelijk een sneeuwbaleffect ontstaat.
4: Veel stations waar Nederlanders vaak komen, zijn knelpunten in het Duitse spoorwegnet. Een goed voorbeeld is Köln Hbf (en in mindere mate Messe/Deutz). Hier zijn vertragingen bijna gegarandeerd omdat bijna elke trein over de Hohenzollern spoorbrug moet, de drukste spoorbrug van het land. De infrastructuur kan het grote aantal treinen niet aan.
Een ander voorbeeld is Düsseldorf Hbf, dat midden in het drukke chaotische Rhein-Ruhr vervoersgebied ligt. Op dit station ontstaan problemen zoals bezette aankomstsporen, mede dankzij bovenstaande redenen.
dorae_mon schreef:
- Treinen die met frequentie van 1x per uur (of nog minder) rijden vallen om de haverklap plotseling uit zonder verdere mededelingen. Dan sta je dus 1 uur of langer op een tochtig perron te wachten.
Mee eens. Ook weleens meegemaakt en inderdaad zuur. Mijn ervaring is dat zoiets vaak gebeurt door personeelstekort, of omdat besloten wordt een te veel vertraagde trein vroegtijdig op te heffen om de keertijd te verkorten en alle vertraging in één keer weg te werken. Om deze reden rijdt de RB61 soms niet verder dan Bad Bentheim of Oldenzaal, in plaats van naar het eindstation Hengelo. Hiermee haalt een machinist in 1 keer +20 minuten vertraging eraf.
dorae_mon schreef:
- Een trein die plotseling op een heel ander perron vertrekt dan aangegeven staat, terwijl er niets omgeroepen wordt en de trein op de borden nog steeds op het foutieve perron wordt weergegeven. Even later rijdt de trein gewoon weer verder, terwijl de passagiers onwetend op het verkeerde perron achterblijven.
Ik moet toegeven dat ik in de duizenden kilometers die ik door Duitsland heb afgelegd met snel- & stoptreinen (heb er gewoond, vandaar) nog nooit zoiets heb meegemaakt. Ik geloof je wel dat zoiets gebeurt, maar mijn ervaring is dat een spoorwijziging vaak op het laatste moment alsnog op het perron wordt aangegeven. Heb vaak gestrest moeten rennen na zo’n spoorwijziging, maar nog nooit een trein gemist. Vooral een ICE blijft dan vaak even wachten tot iedereen is ingestapt.
dorae_mon schreef:
- IC/ICE's die in een hele andere samenstelling rijden dan gepland, zodat mensen met een reservering ineens zonder zitplaats zijn.
Dit is natuurlijk erg wrang, vooral als je €4,50 (2e klas) of €6,00 (1e klas) hebt betaald voor een zitplaatsreservering. De reden is meestal dat er 2 treinstellen zouden hebben gereden, maar dat er 1 defect bleek te zijn bij het koppelen. In plaats van de hele rit te annuleren, rijdt DB dan een ingekorte overvolle trein. Je hebt meestal de mogelijkheid om je zitplaats om te boeken bij de servicebalie, maar vaak zijn de treinen daarna ook vol, waardoor je er niets mee opschiet.
dorae_mon schreef:
Ik heb best wel in een aantal landen met de trein gereisd, maar zo slecht als in Duitsland heb ik het nog zelden meegemaakt. Ik vraag me af: is dat iets van de laatste tijd of was het 10-20 jaar geleden (of langer) ook al zo slecht? Deze kwaliteit van vervoer gaat mensen echt niet vanuit het vliegtuig/auto in de trein krijgen. Wat dat betreft doet NS het nog best wel redelijk.
Geloof het of niet: De Duitse spoorwegen waren vroeger best prima. Nooit zo goed als Zwitserland, maar in ieder geval was niet zo’n gigantisch deel van de treinen vertraagd. Geen idee wanneer de achteruitgang precies is begonnen, ik denk zo'n 30 jaar geleden. Dit heeft verschillende aanleidingen gehad (waaronder mismanagement en privatisering), maar de grootste reden is de beperkte infrastructuur;
De vorige Duitse regeringen hebben onder druk van de ijzersterke autolobby besloten om een groot deel van de toenmalig bestaande spoorwegen te slopen, om onderhoudskosten te besparen. Op deze manier kon een deel van het geld naar wegenbouw, terwijl een ander deel bespaard kon worden om de begroting van de winst-geörienteerde DB schikkend te maken.
Voor tientallen jaren ging er veel te weinig budget naar de Duitse spoorwegen (onder het mom van: alleen repareren wat kapot gaat, in plaats van vernieuwen), waardoor de hele infrastructuur verwaarloosd werd. Bestaande sporen zijn vaak te oud en als zo'n spoor kapot gaat, zijn er geen omleidingsroutes omdat ze jaren geleden zijn verwijderd.
Ik denk dat het nog vele jaren zal duren voordat de problemen op het Duitse spoornetwerk zijn opgelost. Als het al ooit verandert, want de Duitse autolobby is nog altijd even sterk.
PS: Ik ben geen gecertificeerde Duitse spoorwegdeskundige, dus mijn excuses als er fouten in mijn samenvatting zijn geslopen. Alle informatie heb ik gehaald uit de online discussies en artikelen die ik in de loop der jaren heb gelezen en uit alle ervaringen die ik tijdens mijn tijd daar heb opgedaan.