Skip to main content
beantwoord

geld terug na gecancelde nachttrein

  • 30 december 2024
  • 8 reacties
  • 337 Bekeken

hey hoi ik heb een probleem. Mijn nightjet was laatst gecanceld waardoor ik de aansluiting in het buitenland niet kon halen. I moest alleen de nightjet via OBB zelf boeken want dat kon niet op via NS international. Nu zegt NS dat ze me de reis niet kunnen vergoeden omdat ik de nachttrein niet via hen heb geboekt en dat ik het bij OBB moet vragen, tegelijk zegt OBB dat ze niet vergoeden omdat het niet hun treinen zijn en dat ik het bij NS moet vragen. Heeft een van jullie een antwoord op waar uiteindelijk de verantwoordelijkheid ligt en wat mijn rechten zijn? alvast bedankt !

Beste antwoord door Tamzin

morrie schreef:

hey hoi ik heb een probleem. Mijn nightjet was laatst gecanceld waardoor ik de aansluiting in het buitenland niet kon halen. I moest alleen de nightjet via OBB zelf boeken want dat kon niet op via NS international. Nu zegt NS dat ze me de reis niet kunnen vergoeden omdat ik de nachttrein niet via hen heb geboekt en dat ik het bij OBB moet vragen, tegelijk zegt OBB dat ze niet vergoeden omdat het niet hun treinen zijn en dat ik het bij NS moet vragen. Heeft een van jullie een antwoord op waar uiteindelijk de verantwoordelijkheid ligt en wat mijn rechten zijn? alvast bedankt !

U moet altijd een claim indienen bij de organisatie waar u de boeking hebt gemaakt, in uw geval voor de kosten voor de NightJet bij de OBB.

U hebt het over het "niet kunnen halen van een aansluiting in het buitenland". Als u daarvoor ook geboekt had hebt u een probleem want als die trein gewoon gereden heeft hoeft de treinexploitant u geen restitutie te verlenen. Dat is het risico met "gebroken" boekingen. In dat geval kunt u hooguit terugvallen op uw reisverzekering.

Bekijk origineel

  • Koploper****
  • 30 december 2024
morrie schreef:

hey hoi ik heb een probleem. Mijn nightjet was laatst gecanceld waardoor ik de aansluiting in het buitenland niet kon halen. I moest alleen de nightjet via OBB zelf boeken want dat kon niet op via NS international. Nu zegt NS dat ze me de reis niet kunnen vergoeden omdat ik de nachttrein niet via hen heb geboekt en dat ik het bij OBB moet vragen, tegelijk zegt OBB dat ze niet vergoeden omdat het niet hun treinen zijn en dat ik het bij NS moet vragen. Heeft een van jullie een antwoord op waar uiteindelijk de verantwoordelijkheid ligt en wat mijn rechten zijn? alvast bedankt !

U moet altijd een claim indienen bij de organisatie waar u de boeking hebt gemaakt, in uw geval voor de kosten voor de NightJet bij de OBB.

U hebt het over het "niet kunnen halen van een aansluiting in het buitenland". Als u daarvoor ook geboekt had hebt u een probleem want als die trein gewoon gereden heeft hoeft de treinexploitant u geen restitutie te verlenen. Dat is het risico met "gebroken" boekingen. In dat geval kunt u hooguit terugvallen op uw reisverzekering.


Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 30 december 2024

Hi Morrie! Welkom bij de NS Community. 

 

Op welke manier heb je contact gezocht met NS International en ÖBB? Had je het restitutieformulier via hun website ingevuld? Op de website van ÖBB lees je ook meer over de opties die je hebt bij vertraging of treinuitval.


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 30 december 2024

Heb zoiets al twee keer meegemaakt. Heb toen online een claim ingediend en die werden gewoon uitbetaald. Voor de aansluitende reis zou u ook zoiets kunnen proberen bij waar het ticket aangeschaft is. Verder adviseer ik altijd om Nightjet links te laten liggen aangezien ze behoorlijk onbetrouwbaar zijn.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 4 januari 2025
Tamzin schreef:

U hebt het over het "niet kunnen halen van een aansluiting in het buitenland". Als u daarvoor ook geboekt had hebt u een probleem want als die trein gewoon gereden heeft hoeft de treinexploitant u geen restitutie te verlenen.

Dat hangt er helemaal van af wat wat voor trein dat was en bij wie die geboekt is.

Wat betreft de opgeheven nachttrein is een terugbetaling overigens niet de enige optie. Als je bv. de volgende dag gereisd hebt, dan kun je de extra kosten laten terugbetalen plus de toeslag voor een bed of ligplaats plus een hotelovernachting als die noodzakelijk was geworden. Daarnaast heb je dan nog recht op compensatie bij vertraging.


In november had ik precies dat: Nightjet dag van te voren uitgevallen. Door ÖBB gratis overgeboekt op een EN. Die viel een uur voor vertrek ook uit, toen ik al op het station in Offenburg stond. Hotel gepakt en de volgende dag met mijn slaaptreinticket de ICE genomen. 4 uur eerder van huis moeten gaan vanwege verschillende tijden NightJet en EN. 3 uur later aangkomen. Dus heeft ÖBB vertragingsvergoeding betaald voor de hele rit, inclusief het deel dat ik niet bij ÖBB geboekt had. Terugbetaling van het hotel hebben ze ook toegezegd, maar dat laat op zich wachten. Je moet dus bij de ÖBB zijn. Dat kan in het Engels en Duits. 


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 20 januari 2025

Mijn ervaring is dat ÖBB heel vlot is met het behandelen en terugbetalen van claims t.a.v. bij hun gekochte plaatsbewijzen. Met andere kosten zijn ze traag of betalen ze helemaal niet. 


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 20 januari 2025
Vareo schreef:

Mijn ervaring is dat ÖBB heel vlot is met het behandelen en terugbetalen van claims t.a.v. bij hun gekochte plaatsbewijzen. Met andere kosten zijn ze traag of betalen ze helemaal niet. 

Als ze niet willen betalen, dan dien je gewoon beroep in:

https://www.apf.gv.at/


Het lijkt wel of ze meelezen, want ik heb gisteren het bedrag van mijn hotel + 10 euro (ontbijt??) ontvangen. Zover ik kan nagaan klopt er niets van hun berekening, maar ze geven ook geen toelichting. Ik kan dus niet bevestigen dat ze 50% van het bedrag van het SNCF-ticket betaald hebben voor de vertraging. Het totaalbedrag klopt wel ongeveer, dus laat ik het er maar bij zitten.


Reageer