Ik reis op dinsdag 18 maart vanaf Groningen naar Marburg (Lahn). Deze trip heb ik ingeladen in de DB Navigator app. Nu geeft die bovenaan de melding 'use any train'. Vervolgens kom ik op een pagina in het Duits dat uitleg geeft over Zugbindung. Mijn aanname is dat de Zugbindung is komen te vervallen maar op welke treinen heeft dit betrekking? Heeft iemand zicht op wijzigingen van de treindienst door bijvoorbeeld werkzaamheden op 18 maart. Want hierdoor zou de Zugbindung kunnen vervallen?
Dit betreft een Sparpreis ticket met de volgende treinen:
IC 722 Groningen - Zwolle
IC 3629 Zwolle - Arnhem
40 min overstap
ICE 225 Arnhem - DĂĽsseldorf
ICE Sprinter 625 DĂĽsseldorf - Frankfurt Hbf
RE30 Frankfurt Hbf - Marburg (Lahn).
Zover ik weet is de Zugbindung sowieso niet van toepassing op de NS treinen en kan ik in theorie nog eerder uit Groningen vertrekken. Klopt dit?
En kan ik nu vanaf Arnhem elke willekeurige ICE nemen tot aan Frankfurt of ben ik nog steeds beperkt tot die ICE 225?
Ik weet dat dit een NS forum is maar aangezien mijn Nederlands beter is dan Duits probeer ik hier eerst meer info te krijgen.
Beste antwoord door rvdborgt
Jody1991 schreef:
Op 5 april ga ik vanuit Groningen naar Berlijn. Dit is super spar preis en de route is Groningen - Leer - Oldenburg - Hannover - Berlijn (vertrek 6.10 uur en aankomst 12.16 uur). Nu zijn er blijkbaar werkzaamheden want de Navigator app geeft nu aan: 'Your original trip has been cancelled. Please find a new connection for your trip.'
Als ik nu een reis plan dan stuurt hij me over Bremen - Hamburg naar Berlijn. Aankomst is 4 minuten later, vertrek is gelijk. Als ik bovenstaande berichten goed begrijp dan is de Zugbindung weg toch en kan ik met mijn originele boeking dus in die andere treinen zitten?
Inderdaad. Een van je treinen zal zijn opgeheven of rijdt anders, waardoor je die niet kunt gebruiken. Op dat moment vervalt de treinbinding.
Jody1991 schreef:
Ik had op de oorspronkelijke route zitplaatsreserveringen. Ik begrijp dat ik nu nieuwe zitplaatsen moet reserveren en betalen en dat ik het geld weer kan terugvragen. Maar hoe boek ik alleen losse zitplaatsreserveringen want compleet nieuwe treintickets ga ik met de opgeheven zugbindung niet betalen.
Je kunt ook DB bellen en kosteloos vervangende reserveringen laten maken. Zelf online reserveringen maken kan eenvoudig door "Nur Sitzplatz buchen” te kiezen:
De reisplanner van DB geeft aan om met IC 520 van Groningen naar Utrecht te reizen en over te stappen op ICE 225. De rest van de reis is ongewijzigd en de treinbinding blijft bestaan.
De reis met IC 722 met overstap in Zwolle naar Arnhem kan nog steeds gemaakt worden.
Mogelijk stuurt de Navigator op minder overstappen en laat die je daarom een half uur eerder uit Groningen vertrekken.
Van met een willekeurige andere ICE reizen is overigens geen sprake.
Ok dus die melding 'use any' train heeft dus wel betrekking op het NL deel? Bij het boeken had ik de 722 gekozen om een half uur extra te hebben. Oorspronkelijk zou het de 524-3631 zijn. Omdat ik die overstap in Zwolle niet helemaal vertrouw heb ik de boel dus een half uur vervroegd, waardoor ik nu 40 minuten heb in Arnhem.
Ik zie vooralsnog niet waar de wijziging zou kunnen zitten. Aankomst in Marburg is om 14:19. Ik neem aan dat dat ook zo geboekt is? De verwachte aankomsttijd bij vertrek op de geboekte vertrektijd is immers wat er van belang is voor het opheffen van de treinbinding.
Edit: ik weet ook niet waarom Itinerary rood is met een uitroepteken. Wat in DB Navigator staat is exact gelijk aan wat in mijn ticket staat dus er lijkt mij niks gewijzigd te zijn. Dus dan zou de opmerking 'You can now also use your ticket in other trains' dan inderdaad vast op het NL deel betrekking hebben? De verwijzing naar de pagina van Zugbindung maakt het dan alleen wel verwarrend want op het NL deel is ĂĽberhaupt geen Zugbindung. In het ticket zelf staat ook duidelijk dat de Zugbindung alleen op de 225 en 625 betrekking heeft.
Edit: ik weet ook niet waarom Itinerary rood is met een uitroepteken. Wat in DB Navigator staat is exact gelijk aan wat in mijn ticket staat dus er lijkt mij niks gewijzigd te zijn. Dus dan zou de opmerking 'You can now also use your ticket in other trains' dan inderdaad vast op het NL deel betrekking hebben? De verwijzing naar de pagina van Zugbindung maakt het dan alleen wel verwarrend want op het NL deel is ĂĽberhaupt geen Zugbindung. In het ticket zelf staat ook duidelijk dat de Zugbindung alleen op de 225 en 625 betrekking heeft.
Ik zie ook geen verschil. Die opmerking, in het bijzonder omdat der "now” in staat, lijkt me betrekking te hebben op de hele reis, maar het is onduidelijk welke wijziging het DB-systeem denkt dat er is. Heel verbazingwekkend vind ik het ook weer niet want er gaat wel eens vaker iets mis met deze waarschuwingen.
Ik heb het idee, dat de Zugbindung (in Duitsland, want in NL bestaat het niet) opgeheven is. Wellicht kun je de taal even wijzigen naar Duits, als er dan Zugbindung aufgehoben getoond wordt, dan geldt het voor de getoonde ICE’s. Zelf had ik onlangs ook een Zugbindung aufgehoben terwijl er niets in de reis was veranderd.
En in een komende reis stond het afgelopen zaterdag ook en sinds vandaag niet meer en wordt alleen vermeld dat de dienstregeling is veranderd. Het kan dus ook zo zijn, dat de melding nog wordt aangepast, wat ik dus nu uit eigen ervaring meemaak.
Blijkbaar had ik ook nog een DB account. Dus heb die onder het stof vandaan gehaald en nadat ik was ingelogd en mijn reis had gekoppeld aan mijn account komt de volgende melding:
Ik vermoed nog steeds dat het alleen gaat om de aanreis in Nederland naar ICE 225. Die mag je vanaf Utrecht of Arnhem nemen. Dat mocht overigens al. Maar dat terzijde.
Volgens mij loopt dit mis omdat DB (blijkbaar) denkt dat voor een IC van NS dezelfde regels qua treinbinding gelden als bij een IC van DB. Maar dat die in dit geval dan weer niet gelden.
Ik blijf het maar verwarrend vinden. Als treinbinding voor NS treinen niet bestaat, dan zou je verwachten dat het DB systeem dit ook wel weet. Standaard situatie? En dus alleen de treinbinding opheft als het hun eigen treinen betreft. Maar goed, ben benieuwd wat DB hierop gaat reageren.
Overigens heb ik er zelf belang bij dat ik gewoon de 225 en 625 neem omdat ik de zitplaatsreserveringen voor die treinen heb. Maar mocht er gedoe zijn onderweg dan is het handig om te weten of er nu wel of niet Zugbindung is en zo ja voor welke treinen dit betreft.
Zelf ervaar ik zeer regelmatig een opgeheven treinbinding omdat NS pas een week of 3 van te voren werkzaamheden in de planners verwerkt. Doorgaans volgen er twee weken van te voren mails van DB waarin nog eens de opgeven treinbinding worden bevestigd.
Een ander voorbeeld dat een treinbinding wordt opgeheven is als op je vertrekstation in NL je trein 1 of meer minuten eerder vertrekt dan op het moment van boeken. Al met al vind ik het een goede service van DB.
In ieder geval kun je in Duitsland nu elke ICE en IC naar wens nemen, maar uiteraard ook de reeds gereserveerde verbinding.
Treinbinding geldt alleen in het Duitse fernverkehr. In dit geval tussen Arnhem en Frankfurt. Je mag gerust eerder uit Groningen vertrekken. Bij vertraging vervalt de treinbinding. Waarmerken of stempelen is absoluut niet nodig.
'The train had to be rerouted over Utrecht and is now departing at 6:18 am from Groningen. It will no longer be necessary to change in Zwolle and there will now be one less transfer required. From Utrecht the journey resumes as originally scheduled. It would be advisable to contact the online service, if you would like to know if it would be possible to take an alternative. As the amendment will not cause you to arrive later in Marburg, the ticket may not be deemed valid on a different train'
Het betreft dus inderdaad een wijziging op het NL deel. De treinbinding op de DB treinen blijft omdat ik niet later dan gepland arriveer op mijn eindbestemming Marburg.
Toch blijf ik de melding 'treinbinding opgeheven, u kunt uw ticket ook voor andere treinen gebruiken - zonder extra kosten' (zie screenshot boven) verwarrend vinden. Er is ook helemaal geen treinbinding op het NL deel dus ja waarom de melding.
Hoe dan ook, als ik dit verhaal zo lees mag ik dus ook in Utrecht C op de ICE stappen? Mijn schema is in elk geval via Zwolle - Deventer - Arnhem C.
Ik overweeg om een trein eerder te pakken, dus 6.18 uur uit Groningen. Dan kan ik in Zwolle kiezen of ik via Utrecht C. ga of toch via Deventer naar Arnhem C. Net welk wisseltje besluit in storing te gaan (nee, we gooien niet beide trajecten tegelijk plat :p).
Het is me niet duidelijk waar DB die wijsheid denkt te halen. Ik zie op ns.nl maar ook op bahn.de de normale dienstregeling voor de reisdag, dus de reis is gewoon mogelijk zoals geboekt.
Sowieso is het nog wat vroeg voor eventuele werkzaamheden in Nederland in de planner, dus ik zou een dag of 10 van tevoren nog eens kijken.
Ik zou zelf overigens niet een heel uur vroeger vertrekken. Misschien niet eens een halfuur, afhankelijk van hoe belangrijk de aankomsttijd in Marburg is. Als de aansluiting in Zwolle misgaat, dan is de treinbinding opgeheven en kun je via Hengelo reizen, aankomst in Marburg 15:34.
In de boeking heb ik een extra half uur ingebouwd voor het geval de aansluiting in Zwolle mislukt. Gaat die wel goed, dan heb ik dus 40 min overstap in Arnhem C.
Even ter controle: Stel dat ik aan die 40 min niet genoeg heb door meer vertragingen en ik mis de 225 in Arnhem C...dan vervalt de treinbinding ook en kan ik een andere trein naar Duitsland nemen?
Even ter controle: Stel dat ik aan die 40 min niet genoeg heb door meer vertragingen en ik mis de 225 in Arnhem C...dan vervalt de treinbinding ook en kan ik een andere trein naar Duitsland nemen?
Jazeker. Zoek gewoon de volgende verbinding op in de DB-app.
Op 5 april ga ik vanuit Groningen naar Berlijn. Dit is super spar preis en de route is Groningen - Leer - Oldenburg - Hannover - Berlijn (vertrek 6.10 uur en aankomst 12.16 uur). Nu zijn er blijkbaar werkzaamheden want de Navigator app geeft nu aan: 'Your original trip has been cancelled. Please find a new connection for your trip.'
Als ik nu een reis plan dan stuurt hij me over Bremen - Hamburg naar Berlijn. Aankomst is 4 minuten later, vertrek is gelijk. Als ik bovenstaande berichten goed begrijp dan is de Zugbindung weg toch en kan ik met mijn originele boeking dus in die andere treinen zitten?
Ik had op de oorspronkelijke route zitplaatsreserveringen. Ik begrijp dat ik nu nieuwe zitplaatsen moet reserveren en betalen en dat ik het geld weer kan terugvragen. Maar hoe boek ik alleen losse zitplaatsreserveringen want compleet nieuwe treintickets ga ik met de opgeheven zugbindung niet betalen.
Inderdaad. Een van je treinen zal zijn opgeheven of rijdt anders, waardoor je die niet kunt gebruiken. Op dat moment vervalt de treinbinding.
Jody1991 schreef:
Je kunt ook DB bellen en kosteloos vervangende reserveringen laten maken. Zelf online reserveringen maken kan eenvoudig door "Nur Sitzplatz buchen” te kiezen:
Ik had gebeld met DB en ik kon de zitplaatsreserveringen annuleren door te mailen. Daarna kreeg ik vrij snel een bevestiging dus wordt het teruggestort.
Wat ik me wel afvraag, waarom op de heenweg en terugweg een andere melding in de DB app staat. Je zou verwachten dat beide zou aangeven 'you can use other trains'. Maar goed, het zal wel goed komen.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.