Skip to main content

Geen treinen naar Parijs

Forum|alt.badge.img+1

Ik las op treinreiziger.nl onderstaand artikel en moest toch wel een beetje cynisch glimlachen om de volgende opmerking van Eurostar.

https://www.treinreiziger.nl/internationale-treinen-richting-zuiden-gehinderd-door-bom-en-storing/

Eurostar: verplaats reis

Op de site van Eurostar is te zien dat verschillende treinen van Parijs naar Amsterdam vrijdagochtend niet rijden. Eurostar adviseert reizigers de reis te verplaatsen naar een andere reisdatum. “U kunt uw ticket gratis omwisselen om op een andere tijd of datum in dezelfde reisklasse te reizen. Dit is afhankelijk van beschikbaarheid”, zegt de vervoerder.

Ik snap best wel dat het overmacht is in dit geval maar de reizigers naar Parijs zullen ook wel dik betaald hebben voor een hotel aldaar en eventueel andere zaken (theater enz.enz.). Leuk dat je je kaartje op basis van beschikbaarheid kan omboeken maar voor velen dus een behoorlijk financiële kostenpost.

Ik vraag mij af of een reisverzekering op basis van bovenstaande iets uitkeert.

12 reacties

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12640 reacties
  • 7 maart 2025

Dat hangt af van de polisvoorwaarden van de reisverzekering. Bij mijn doorlopende reisverzekering van ING kun je extra gemaakte kosten claimen als de vertraging minimaal 8 uur was.

Verder kun je natuurlijk gebruik maken van de compensatieregeling bij Eurostar. Dat zet weinig zoden aan de dijk wanneer je lang van te voren een goedkoop ticket had geboekt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Koploper***
  • 3753 reacties
  • 7 maart 2025
iMark schreef:

Dat hangt af van de polisvoorwaarden van de reisverzekering. Bij mijn doorlopende reisverzekering van ING kun je extra gemaakte kosten claimen als de vertraging minimaal 8 uur was.

Verder kun je natuurlijk gebruik maken van de compensatieregeling bij Eurostar. Dat zet weinig zoden aan de dijk wanneer je lang van te voren een goedkoop ticket had geboekt.

De ochtend treinen naar Parijs zitten meestal behoorlijk vol en zeker op de vrijdag, dus ik verwacht niet dat er vandaag veel omgeboekt kan worden.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2656 reacties
  • 7 maart 2025
iMark schreef:

Omboeken is verplicht gratis. Maar gevolgschade zal Eurostar niet vergoeden.

Een ander probleem is dat Eurostar bij dit soort verstoringen nooit een alternatief aanbiedt. Het is altijd "omboeken of geld terug”. Voor mensen die per se vandaag nog willen reizen, doen ze geen moeite.

• Reisleider**
  • 255 reacties
  • 7 maart 2025

Voor een deel van de reizigers heeft omboeken totaal geen financiele gevolgen. Ik ben weleens van Parijs naar Zutphen gereisd waarbij ik in beide steden bij vrienden/familie sliep. Voor mensen in vergelijkbare situatie is het natuurlijk fijn dat het omboeken gratis is. Voor de overige reizigers is het natuurlijk fijn dat er minder mensen zijn die vandaag proberen te reizen. Ik vroeg nog nog wel af of omboeken naar een TGV naar vliegveld  Charles de Gaulle ook gratis zou mogen, want daar waren vanmorgen natuurlijk geen problemen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Koploper***
  • 3753 reacties
  • 7 maart 2025
rvdborgt schreef:
iMark schreef:

Omboeken is verplicht gratis. Maar gevolgschade zal Eurostar niet vergoeden.

Een ander probleem is dat Eurostar bij dit soort verstoringen nooit een alternatief aanbiedt. Het is altijd "omboeken of geld terug”. Voor mensen die per se vandaag nog willen reizen, doen ze geen moeite.

Klopt helemaal, ik vind de tekst op de website van  Eurostar nu niet bepaald uitblinken door klantvriendelijkheid. Wat dat betreft hebben vliegmaatschappijen een stuk betere compensatieregelingen. (afgedwongen door de EU). Ik heb net het ticket van een verplaatste reis naar Barcelona terug gehad. (minimale vergoeding van € 250.00, maar het ticket had dus minder gekost)    

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2656 reacties
  • 7 maart 2025
anton042 schreef:

Ik vroeg nog nog wel af of omboeken naar een TGV naar vliegveld  Charles de Gaulle ook gratis zou mogen, want daar waren vanmorgen natuurlijk geen problemen.

RER naar vliegveld CDG en een TGV daarvandaan is naar mijn mening een geldig alternatief. Maar dat is natuurlijk geen Eurostar en dus zul je moeite moeten doen om dat omgeboekt of vergoed te krijgen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4179 reacties
  • 7 maart 2025

Een reis even verplaatsen gaat voor mij niet lukken. Hotel is dan al geboekt, ik heb maar een paar dagen vrij, enz. Ik zou op eigen kosten met reguliere treinen (zonder verplicht reserveren! ) in Parijs proberen te komen, ook al duurt het uren en uren. En dan later bij Eurostar geld terug te vragen voor het al gekochte Eurostarticket. Wat is de meest handige route om binnen een dag per trein van Breda naar Parijs te komen zónder Eurostar én zonder treinen met verplichte reservatie?

Het is wel fijn om niet min of meer verplicht aan Eurostar vast te zitten om in Parijs te komen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Koploper***
  • 3753 reacties
  • 7 maart 2025
Rene74 schreef:

Een reis even verplaatsen gaat voor mij niet lukken. Hotel is dan al geboekt, ik heb maar een paar dagen vrij, enz. Ik zou op eigen kosten met reguliere treinen (zonder verplicht reserveren! ) in Parijs proberen te komen, ook al duurt het uren en uren. En dan later bij Eurostar geld terug te vragen voor het al gekochte Eurostarticket. Wat is de meest handige route om binnen een dag per trein van Breda naar Parijs te komen zónder Eurostar én zonder treinen met verplichte reservatie?

Het is wel fijn om niet min of meer verplicht aan Eurostar vast te zitten om in Parijs te komen.

Ik vermoed dat je dan via Lille zal moeten reizen en dan de trein naar Charles de Gaulles nemen en vervolgens de RER. Net gekeken en lijkt mij wel een werkende optie. Extra reistijd valt ook wel mee.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12640 reacties
  • 7 maart 2025

Van Breda via Antwerpen Centraal naar Lille Flandres en dan met de TGV naar Paris Nord. Helaas zijn er geen rechtstreekse tickets te koop vanaf Breda. Je moet de reis dan splitsen en het ticket van Antwerpen naar Lille bij de NMBS kopen: https://www.b-europe.com/NL

De TGV van Lille Flandres naar Paris Nord kun je daar ook boeken.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4089 reacties
  • 7 maart 2025

Zonder reservering twee mogelijkheden: via Brussel of Luik naar Charleroi, daarna naar Maubeuge en daar overstappen op TER naar Parijs Noord. Of IC naar Antwerpen, daarna IC naar Lille en van daaruit met TER via Amiens naar Parijs Noord. Het spreekt vanzelf dat de reistijd een flink stuk langer wordt.

Heel Paris Nord was toch geblokkeerd ?

Ik zou Flixbus eens gaan bekijken.

• 2098 reacties
  • 8 maart 2025

Er zijn een aantal treinen die vanaf Brussel naar Marne la Vallée rijden en vanaf daar kan je met de RER naar Gare de Lyon. Dat zijn zo snel gezien echter maar 8 treinen per dag, terwijl het aantal treinen van Brussel naar Paris Nord meer dan het dubbele is, dus die reizigers kun je lang niet allemaal omboeken naar de bestaande alternatieven. Geen idee in hoeverre er nog capaciteit is op het spoor daar om extra treinen naar Marne la Vallée te sturen bij een stremming van Paris Nord.

Reageer