Skip to main content
beantwoord

Geld terug 'gemiste' checks-in of uit op Station Schiphol

Goedenavond, Ik had een tijdje niet in mijn NS-account gekeken en zag van de week tot mij schrik dat de afgelopen maanden bij mijn woon-/werkritten de in/uitcheck een paar keer niet is geregistreerd; m.a.w. ik heb die gemist óf de automaat functioneerde niet goed! Ik werk al bijna een jaar bij Schiphol waar op het station losse palen staan (dus geen poortjes). De kans om een in- of uitcheck te missen, is hier dus ook groter dan bij stations met poortjes. (Als er iets fout gaat, merk je dat niet doordat er een poortje dicht blijft).

Nu had ik 4 'missers' staan maar ik zie dat ik maar 3x online kan declareren. Sowieso absurd, maar ook omdat ik een voordeelurenkaart/NS Flex heb en laatst ergens las dat het daarmee 5x zou moeten kunnen. Hoor net van de Klantenservice dat dat laatste niet het geval is en dat ik dus naar mijn €20 (min ritprijs) kan fluiten. Ik heb echter in het verleden ook gezien dat het systeem o.b.v. mijn eerdere reizen zelf 'slim’ een gemiste check-in/uit locatie invult. Waarom dat de ene keer wel en de andere keer niet gebeurt, geen idee.

Het voelt erg onfatsoenlijk en onrechtvaardig. Dat de NS geld afpakt, de schuld volledig naar de reiziger schuift en dan een limiet zet op het bedrag van teruggave. Is er nog een manier waarop ik mijn geld kan terug krijgen? En weet iemand of deze 'regel’ juridisch wel in de haak is? Wie zegt dat het aan mij lag? Kan ik van de NS eisen dat ze bewijs leveren dat alle paaltjes op dat moment 100% juist functioneerden? Ben ook benieuwd of er meer medereizigers dit probleem hebben (met ritten naar/vanaf Schiphol).

Alvast veel dank!

Beste antwoord door Erryt NS

Hallo R0nja en welkom bij de NS Community,

De regel is inderdaad dat je 3 keer per jaar een claim kan indienen voor een gemiste in- of uitcheck. Ondanks dat de claim is afgewezen wil ik je alsnog het advies geven om nogmaals een verzoek in te dienen. Als het blijkt dat je vaak het station passeert zonder te reizen dan is de kans groot dat mijn collega uit coulance je verzoek zal honoreren. Vanwege de drukte momenteel wil ik je het advies geven om contact op te nemen via Facebook, Twitter (X) of onze Live-Chat.

Bekijk origineel

20 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13463 reacties
  • 17 september 2023

Voordeelurenkaart is reizen op saldo, hier worden reizen niet gecorrigeerd. Je bedoelt Dal voordeel.

De regel dat maar 3x (per jaar) gemiste uitcheck gecorrigeerd wordt, komt door mensen die wel heel vaak een gemiste in- of uitcheck hadden en is er gekomen om fraude tegen te gaan.

Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om goed in te checken. Als je op het paaltje kijkt, kun je zien of het in/uitchecken gelukt is.

Eerlijk gezegd staan de paaltjes op Schiphol niet handig en kun je daardoor makkelijker vergeten om in/uit te checken.

Je kunt in de NS meldingen aanzetten over jouw treinreis inclusief melding over in/uitcheck.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9214 reacties
  • Antwoord
  • 18 september 2023

De regel is inderdaad dat je 3 keer per jaar een claim kan indienen voor een gemiste in- of uitcheck. Ondanks dat de claim is afgewezen wil ik je alsnog het advies geven om nogmaals een verzoek in te dienen. Als het blijkt dat je vaak het station passeert zonder te reizen dan is de kans groot dat mijn collega uit coulance je verzoek zal honoreren. Vanwege de drukte momenteel wil ik je het advies geven om contact op te nemen via Facebook, Twitter (X) of onze Live-Chat.

• Reisleider**
  • 214 reacties
  • 18 september 2023
MoDe schreef:

De regel dat maar 3x (per jaar) gemiste uitcheck gecorrigeerd wordt

De regel is dat je drie correcties per jaar zelf in mag dienen via Mijn NS/uitcheckgemist, maar er zijn wel degelijk meer correcties per jaar mogelijk. Je kunt dat echter niet zelf en iemand van de klantenservice zal dat voor je moeten doen. (En ja, dat kan natuurlijk geweigerd worden als NS daar reden voor ziet.)

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 18 september 2023
Erryt NS schreef:

Dank voor je snelle reactie! Ik heb dit al twee keer via de live chat gemeld. De eerste keer kreeg ik na het aanvullen van extra gegevens helemaal geen reactie meer en de tweede keer werd door de medewerkster gezegd dat ze niets kon doen. Nog een keer dan en hopen op een andere medewerker?

• Reisleider*
  • 98 reacties
  • 21 september 2023

Ik heb onlangs op Schiphol een gemiste check-out gehad. Althans... op Mijn NS account. Hij was wél zichtbaar op ov-chipkaart.nl

Wellicht zijn ze daar bij jou ook nog terug te vinden? Mogelijk dat de 3 x per jaar regel dan niet geldt omdat het om een systeem/IT-fout gaat?

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 9 oktober 2023

Dank voor de tip! Alleen kun je maar 31 dagen terugkijken in je ov-chipoverzicht…  :(

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13130 reacties
  • 9 oktober 2023

Nee, u kunt anderhalf jaar terugkijken, maar de periode die u opvraagt, mag maximaal 31 dagen bevatten. Zo kunt u bijvoorbeeld van 10-08-2023 tot 09-09-2023 invullen om ritten te zien die tussen de een en twee maanden geleden plaatsvonden.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 9 oktober 2023

Update: De klantenservicemedewerker kan kennelijk geen ritten inzien ouder dan 6 maanden (ikzelf wel… eigenaardig). Hoewel het n.a.v. eerdere ritten en ook eerdere automatische correcties overduidelijk is dat mijn vertrekstation 's avond Schiphol was, kreeg ik te horen dat de rit is verlopen en houdt de NS die €20 mooi in zijn zak. Gevalletje computer says no. De medewerker gaf ook aan dat het niet mogelijk is om per e-mail schriftelijk een klacht/verzoek in te dienen (alleen telefonisch en via Facebook, serieus?!!). Kan iemand mij uitleggen waarom men dit soort rudicule regels heeft ingesteld? Overigens, als je de boel zou willen flessen dan gebruik je juist géén persoonlijke ov-chipkaart lijkt me… Ik ben al 30 jaar een trouwe (netjes betalende) en tevreden NS-klant maar door dit dieptepunt is al mijn sympathie in één klap verdwenen. Zeer spijtig.

• Intercity
  • 5 reacties
  • 24 januari 2025

Er staan paaltjes op Rotterdam Blaak die voortdurend melden dat je bent vergeten in of uit te checken terwijl je dat WEL hebt gedaan.

Ik weet ervan en let steeds ontzettend goed op.

Bij thuiskomst kan je niet meeteen op de NS site kijken of het is goed gegaan, dat kan pas 24 uur later.

Met als gevolg dat je dat vergeet.

Nu zit ik hier met ettelijke gevallen de afgelopen 9 maanden dat er 10 euro is afgeschreven van mijn saldo. Dit speelt echter al jaren. Ik ben steeds gewoon uitgecheckt en dat kan je zien op de reishistorie.

Dit speelt niet alleen bij mij maar ook bij mijn partner.

Het gaat dus steeds om dat station Rotterdam Blaak, als ik overstap van trein naar metro of andersom. Er staan daar twee paaltjes op het perron.

De NS zal hier een goede melkkoe aan hebben, aan al die mensen die vergeten na te gaan of alles goed is afgeschreven.

Ben je 6 maanden te laat dan kan je het niet meer herzien.

De medewerker aan de lijn begrijpt het allemaal heel goed maar kan er niets aan doen. Kennelijk vallen de paaltjes op de perrons niet onder de verantwoordelijkheid van de NS maar onder de verantwoordelijkheid van het betreffende station. Hij zei dat ik zelf contact moet gaan opnemen met dat station. Dat is toch te zot voor woorden, ik heb niet met alle stations van nederland een overeenkomst maar met de NS die ik betaal. Ik ben een klant en niet een medewerker.

Het is zo ontzettend onrechtvaardig dit. Iedereen die je spreekt verschuilt zich achter het automatiserings-systeem. Het is onderhand overal hetzelfde.

Iedereen begrijpt je maar niemand kan je helpen.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13463 reacties
  • 24 januari 2025

@Lara22 Als het al jaren speelt dat in/uitchecken niet goed gaat, wanneer was jouw 1e melding daarover? En welke piep en melding geeft het paaltje aan? Overigens kun je per reis in de app meldingen instellen, waarbij in/uitcheck, overstapinfo en eventuele vertragingen worden aangegeven. Via de OV-automaten kun je in/uitcheck ook checken en via een account bij ov-chipkaart.nl

• Intercity
  • 5 reacties
  • 24 januari 2025

Ik heb de afgelopen jaren daar af en toe contact over gehad met de klantenservice. En geld terug gekregen. Mij gaat het erom dat als je dat dus vergeet, je gewoon geld wordt afgepakt. Bovendien zie ik nu dat je straks maar 3x per jaar geld mag terugvragen. Maar het is niet dat ik het vergeten ben, het paaltje is het probleem. Ik zie duidelijk IN en Uit gecheckt met een piepmelding op het paaltje (op het perron) staan. Bovendien zegt de informatie in de app heel duidelijk dat er is uitgecheckt. Een minuut later staat er een melding dat ik niet ben uitgecheckt, op het zelfde station. En dat is heel erg raar. Zie screenshot.

In de app deze meldingen instellen is leuk, maar de reisinformatie is pas 24 uur later beschikbaar staat er als ik thuis ben en op de site kijk.

Dit klopt gewoon echt niet. 

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 215 reacties
  • 24 januari 2025

Hi Lara22! Gebruik je al deze jaren dezelfde OV-chipkaart en heb je enkel dit probleem bij het paaltje op station Rotterdam Blaak? Er kan namelijk ook nog sprake zijn van een aantal andere mogelijkheden: 

1. Je houdt de pas te lang/te kort voor de kaartlezer.
  2. Je haalt de OV-chipkaart niet uit de portemonnee, waardoor de kaartlezer niet goed kan bepalen welke chip er gescand moet worden. 
  3. De chip in je kaart is defect, waardoor deze niet meer goed scant bij (verschillende) kaartlezers. 

• Intercity
  • 5 reacties
  • 24 januari 2025

Nee sorry, dat is het allemaal niet. Ik haal mijn pas er uit en zie duidelijk die meldingen, zoals ik al eerder beschreef.

Ook heeft mijn partner precies dezelfde problemen met deze overstap. Of we nu samen reizen of niet.

Het gaat om de twee paaltjes onderaan de trap van station Blaak op perron 2

• Intercity
  • 5 reacties
  • 24 januari 2025

Ik heb overigens een keer een nieuwe pas moeten aanvragen, dus deze is betrekkelijk nieuw.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 215 reacties
  • 24 januari 2025

Ik heb jouw melding intern doorgezet! 😄

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29942 reacties
  • 24 januari 2025

Die pushmeldingen over vergeten uit te checken zijn een probleem op stations zonder GPS bereik (dus je telefoon weet niet waar die zich eigenlijk bevindt). Blaak is zo’n station (want ondergronds).

Iemand die keurig incheckte op Utrecht Centraal kreeg laatst ook wel 3 meldingen over vergeten uitchecks, nog voordat die goed en wel in een trein zat!

Dus die meldingen kan je negeren, want blijkbaar wordt je locatie op dat moment bepaald door telefoonmasten buiten het station (en is per benadering), iets met geo-fencing.

De poortjes op Station Blaak hebben dus een probleem met de verwerking van transacties, maar die zouden een dagje later wel verwerkt moeten zijn (bij reizen op saldo). Je kunt dat nakijken met een Mijn OV-chip account bij ov-chipkaart.nl 

• Intercity
  • 5 reacties
  • 24 januari 2025
Robert B schreef:

Die pushmeldingen over vergeten uit te checken zijn een probleem op stations zonder GPS bereik (dus je telefoon weet niet waar die zich eigenlijk bevindt). Blaak is zo’n station (want ondergronds).

Iemand die keurig incheckte op Utrecht Centraal kreeg laatst ook wel 3 meldingen over vergeten uitchecks, nog voordat die goed en wel in een trein zat!

Dus die meldingen kan je negeren, want blijkbaar wordt je locatie op dat moment bepaald door telefoonmasten buiten het station (en is per benadering), iets met geo-fencing.

De poortjes op Station Blaak hebben dus een probleem met de verwerking van transacties, maar die zouden een dagje later wel verwerkt moeten zijn (bij reizen op saldo). Je kunt dat nakijken met een Mijn OV-chip account bij ov-chipkaart.nl 

Dank voor je reactie maar hier heeft mijn telefoon helaas niets mee te maken. Het gaat om mijn OVpas, en nee, ik moet het zeker niet negeren want ik krijg steeds 10 euro boete afgeschreven van mijn saldo. Als ik dat niet steeds op de site terug laat storten hoopt het zich ongemerkt op.

En vanaf januari kan dat nog maar 3 x...dus ik weet de oplossing niet. Ik gebruik deze verbinding tussen metro en trein voortdurend.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29942 reacties
  • 24 januari 2025
Lara22 schreef:

Dank voor je reactie maar hier heeft mijn telefoon helaas niets mee te maken. Het gaat om mijn OVpas, en nee, ik moet het zeker niet negeren want ik krijg steeds 10 euro boete afgeschreven van mijn saldo. Als ik dat niet steeds op de site terug laat storten hoopt het zich ongemerkt op.

En vanaf januari kan dat nog maar 3 x...dus ik weet de oplossing niet. Ik gebruik deze verbinding tussen metro en trein voortdurend.

Bij op saldo (elke keer die 10 euro saldo van je kaart bij een geldige incheck) heb je een NS abonnement (VDU/Dal Voordeel). Dat is belangrijk!

En dan zou (elke keer, ook voor anderen) die transactie/uitcheck op Blaak mis gaan?

Bij op saldo is dat heel vreemd., volgens mij doe je helemaal niets fout (NS Flex gaat soms ook de mist in maar dat heb je niet)

Dus… Je reist van Schiphol naar Blaak (netjes met HSL toeslag erbj) en dan gaat het toch mis ❓

Dat ligt echt niet aan je kaart… en al helemaal niet als je partner of wie dan ook dezelfde meldingen krijgt (bij op saldo dus)

Helaas staan alle topics over Blaak in het archief, maar daar gaat wel vaker iets mis.

Laten corrigeren (jij doet helemaal niets fout en kan dat keihard bewijzen) telt natuurlijk niet tegen die drie keer per jaar, alsof het jouw/jullie fout zou zijn… 🙄

Lara22 schreef:

Eerst om 14:44 uitgecheckt bij een paaltje in het station en dan om 14:45 nog een keer uitgecheckt bij een poortje bij de uitgang van het station,

of om 14:45 per ongeluk ingecheckt bij een NS paaltje i.p.v. een RET paaltje bij overstappen.

S.v.p. naast bovenstaand MijnNS screenshot ook een screenshot vanuit ov-chipkaart.nl plaatsen, waarop ook de RET checkins/uits staan.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29942 reacties
  • 25 januari 2025
Pieter van Ieperen schreef:

Eerst om 14:44 uitgecheckt bij een paaltje in het station en dan om 14:45 nog een keer uitgecheckt bij een poortje bij de uitgang van het station

Dat zou niet moeten uitmaken, want als je uitcheckt op het perron en dan door poortjes naar buiten gaat zegt het poortje Tot ziens (of iets van die strekking) zonder iets te registreren, want je bent al uitgecheckt.

Reageer