Technisch onderzoek betekent altijd dat er een zgn Quickscan plaatsvindt. Dit is een kortdurende (lees: minder dan een uur) buitendienststelling van de sporen zodat monteurs problemen kunnen onderzoeken en indien mogelijk herstellen. Denk hierbij aan een defect spoor, een wissel- of seinstoring, etc.
Gedurende die periode is er dus geen treinverkeer mogelijk en zullen treinen gekeerd worden. In het geval van de TS was er (als ik mij goed herinner) een mogelijke verzakking gemeld die onderzocht werd, waardoor de treinen moesten keren op Bergen op Zoom en Roosendaal in plaats van door te kunnen rijden.
Dit soort meldingen komen dagelijks meerdere malen voor en zijn dus heel gebruikelijk, veelal na meldingen van treinpersoneel of een door de treinverkeersleiding geconstateerde sein/wisselstoring. Vaak kunnen ze zonder hinder afgehandeld worden en zullen ze dus niet in de reisinformatie terecht komen, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat er wel hinder is. Dan wordt dus de reden 'Technisch onderzoek' aan getroffen treinen gehangen.
Dus om op de suggestie uit de TS te reageren waarin gesteld werd dat het 'te vaak' als reden gebruikt wordt: nee, dat wordt het niet. Het is juist goed dat dit soort meldingen zo goed en zo snel mogelijk afgehandeld worden. Uiteraard is het vervelend voor de getroffen reizigers van de treinen die niet door kunnen rijden tijdens het onderzoek, maar de impact zou vele malen groter zijn en mogelijk zelfs levensgevaarlijk als dit soort meldingen genegeerd zouden worden.