Skip to main content
beantwoord

jongeren dagkaart voor 19/20/21 jaar

hoi, waarom is er geen dagkaart voor jongeren van bijvoorbeeld 19+ jaar? zelf val ik net buiten de boot, ik ben net te oud voor een jongeren dagkaart en ook geen student die vrij kan reizen. Ik moest dit weekend vanuit rotterdam naar Amsterdam voor open dag. Toen heb ik weer 42 euro mogen betalen aan het ov voor een open dag van drie uurtjes. Eigelijk vind ik het te triest voor woorden. Daarom mijn vraag waarom er geen (betaalbare) dagkaarten zijn voor jongeren tussen de 19 en 25 jaar oud?

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi Imke28,

Ergens moet een grens getrokken worden. Maar als ik jou was zou ik zeker eens naar de verschillende abonnementen van NS kijken. Zo kun je bijvoorbeeld voor € 36,95 per maand onbeperkt in het weekend reizen. Dat had je afgelopen weekend dus al geld bespaard. NS-abonnementen zijn tegenwoordig na een maand dagelijks opzegbaar.

Bekijk origineel

11 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7385 reacties
  • Antwoord
  • 20 januari 2025

Hoi Imke28,

Ergens moet een grens getrokken worden. Maar als ik jou was zou ik zeker eens naar de verschillende abonnementen van NS kijken. Zo kun je bijvoorbeeld voor € 36,95 per maand onbeperkt in het weekend reizen. Dat had je afgelopen weekend dus al geld bespaard. NS-abonnementen zijn tegenwoordig na een maand dagelijks opzegbaar.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2671 reacties
  • 20 januari 2025

Omdat je volgens NS geen jongere meer bent vanaf 18 jaar. Al is de term jongeren blijkbaar voor 16 t/m 30 jarige volgens de Van Dale en 0 t/m 25 jarige voor het CBS.

En dan is het minimum jeugdloon weer tot je 21e??

Schiet mij maar lek 😆.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3805 reacties
  • 20 januari 2025

Je moet natuurlijk ergens een grens stellen en dan vind ik de grens van 18 jaar heel redelijk en logisch. Overigens als je iun een weekend 42 euro voor deze rit heb betaald dan kijk je ook niet echt naar de kortingsmogelijkheden die er zijn.

Je had bijvoorbeeld voor € 36,95 ook een weekend vrij abonnement kunnen nemen. Dan kan je een hele maand op zaterdag en zondag gratis reizen. (ook al op vrijdag vanaf 18.30 uur)

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13625 reacties
  • 20 januari 2025

Waarom wel?

Studerende jongeren aan mbo/hbo/universiteit hebben een studentenreisproduct. Degenen die niet in aanmerking komen voor SRP, kunnen gebruik maken van een abonnement van NS. Zo was jij voordeliger uit geweest met een weekendvrij of weekendvoordeel abonnement.

• Koploper****
  • 20378 reacties
  • 20 januari 2025
Imke28 schreef:

hoi, waarom is er geen dagkaart voor jongeren van bijvoorbeeld 19+ jaar? zelf val ik net buiten de boot, ik ben net te oud voor een jongeren dagkaart en ook geen student die vrij kan reizen. Ik moest dit weekend vanuit rotterdam naar Amsterdam voor open dag. Toen heb ik weer 42 euro mogen betalen aan het ov voor een open dag van drie uurtjes. Eigelijk vind ik het te triest voor woorden. Daarom mijn vraag waarom er geen (betaalbare) dagkaarten zijn voor jongeren tussen de 19 en 25 jaar oud?

Als je ouder bent dan 18 zijn er in het algemeen twee situaties. Of je studeert en hebt een OV-studentenkaart. Of je werkt en dan heb je een salaris en gelden de normale tarieven net als voor iedereen.

Jongeren tot 18 jaar studeren meestal maar krijgen nog geen OV-kaart en hebben nauwelijks inkomen. Vandaar dat er voor hun een jongerendagkaart is,

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25175 reacties
  • 20 januari 2025

Als je achttien bent, ben je meerderjarig. NS laat de jongerendagkaart dan toch nog een jaar doorlopen, tot en met de dag voordat je 19 wordt.

Ik gun het de jongeren van achttien wel, maar consistent is het niet. Een volwassene hoort niet voor een jongerenkaart in aanmerking te komen en ik denk dat NS daarmee al een riant gebaar maakt.

Zoals hierboven al meerdere malen genoemd: u had zich ook even in de goedkope alternatieven kunnen verdiepen. Weekendvrij is al snel voordeliger dan een aantal jongerendagkaart en zeker goedkoper dan het normale tarief.

U gooit echt geld weg. Met Weekendvrij heeft u  acht, en als u het een beetje handig aanpakt de eerste maand tien vrije reisdagen, naast vier of vijf vrijdagavonden. Losse kaartjes tegen vol tarief kopen is vrijwel altijd te duur.

• 385 reacties
  • 22 januari 2025

Ik wil een 48÷ en 52- dagkaart voor 7.99 waarom is die er niet?

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4140 reacties
  • 22 januari 2025

Als iedereen zo'n dagkaart wil dan is NS heel snel failliet. ðŸ˜‚

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4197 reacties
  • 22 januari 2025

Inderdaad, neem een korting- of vrij reizen weekendabonnement.

Maar ik weet ook dat veel mensen geen abonnementen willen, maar gewoon normale, betaalbaardere voltariefprijzen voor zoiets als een trein. Het is geen luxe taxi of privé-auto, maar "gewoon maar" OV, hoor je dan....

Vol tarief is simpelweg erg duur. Een retour Rotterdam - Amsterdam voor 42 euro is heel fors voor zo'n afstandje maar het zal vast niet goedkoper gaan worden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2671 reacties
  • 22 januari 2025

Ik snap het opzich wel, als 18 jarige wordt je op veel vlakken als 'volwassene' gezien, maar je wordt voor als nog als minderjarige betaald tot je 21e en mag lekker wel dezelfde lasten betalen als iedere andere volwassenen.

Maar of dat nou een probleem voor NS is om op te lossen, nee.

Kunnen je ouders je niet ondersteunen hierin?

• Reisadviseur*
  • 37 reacties
  • 22 januari 2025

Zeker in het licht van seniorenkortingen (60/65+) die wel bestaan, terwijl de gemiddelde senior toch een beter bestedingspatroon heeft dan de 18-20 jarige. Wat mij (ja ik ben ook 65+) betreft, mogen ze die seniorenonzin wel afschaffen en de jongerenkaart oprekken tot 20 of 21 jaar omdat minimumloon / uitkeringen dan ook lager zijn.

Reageer