Skip to main content
beantwoord

melding geen saldo bij reizen op rekening

Ik krijg bij het inchecken in de bus (connexxion) de melding geen saldo terwijl ik reis op rekening. Ik heb dit een keer eerder gehad en toen kreeg ik te horen dat ik een uitcheck gemist had, dit heb ik nu al gecheckt in is niet het geval. Is er iets wat ik kan doen om het geld van mijn busrit niet dubbel te moeten betalen?

Beste antwoord door Robert B

Het JAS (Jaarabonnement Schiphol) is een vrij reizen product en dat zou voor moeten gaan op NS Flex.

Het instaptarief is gewoon € 4,00 dus daar ligt het ook niet aan. Dit is waarschijnlijk eenmalig fout gegaan en dan zou je het saldo weer moeten aanvullen tot 0 euro of meer.

https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbewijzen/abonnementen2/jaar-abonnement-schiphol

Op zich is het wel verstandig om het BTM (bus tram metro) deel van NS Flex uit te laten zetten, dat kan via de Klantenservice. Maar zo te zien is NS Flex helemaal niet aangesproken want je screenshot is niet van NS.

Edit: bovenstaande klopt niet helemaal want de rit van Hoofddorp naar Schiphol was wél met NS Flex. Zie latere reacties.

Bekijk origineel

13 reacties

• Reisleider*
  • 98 reacties
  • 17 februari 2025

Sowieso even een paar dagen wachten tot de rit mét ritprijs te zien is in uw Mijn NS (op ns.nl). Afhankelijk van wat er dan te zien is: contact opnemen met NS of met de busvervoerder

Daarnaast zou u, nu al, contact kunnen opnemen met de NS klantenservice om te checken of BTM (edit: Bus Tram Metro) op Rekening is uitgezet. Wellicht is dit ook af te leiden uit eerdere facturen of door de producten te bekijken op uw ov-chipkaart bij de kaartautomaat van NS.

https://www.ns.nl/klantenservice

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 215 reacties
  • 17 februari 2025

Hi LFaber! Welkom bij de NS Community. 

Om te kunnen reizen op rekening bij de bus, tram en metro dient jouw saldo op 0 te staan. Indien jouw saldo negatief is, dan kun je een foutmelding krijgen bij het inchecken. Had je al gecontroleerd of het saldo van jouw OV-chipkaart niet in de min staat? Mocht dit niet het probleem zijn, dan kun je altijd even contact opnemen met de Klantenservice om te achterhalen of je jouw abonnement correct geactiveerd hebt. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29940 reacties
  • 17 februari 2025

Sommige buslijnen vragen meer saldo dan de standaard € 4,00 en checken dat eerst voordat NS Flex aangesproken wordt. Om welke Connexxion buslijn ging het?

Zie o.a. 

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 18 februari 2025
Robert B schreef:

Sommige buslijnen vragen meer saldo dan de standaard € 4,00 en checken dat eerst voordat NS Flex aangesproken wordt. Om welke Connexxion buslijn ging het?

Zie o.a. 

Het gaat om buslijn 300 en heb al maanden 1 euro op de kaart staan en ging altijd goed nu is er ineens geld afgeschreven wat normaal niet gebeurd

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13457 reacties
  • 18 februari 2025

Gebruik je een kaart waarop en een schipholpas en flex staat?

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 18 februari 2025
MoDe schreef:

Ja klopt het Schiphol jas abonnement staat er ook op

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13457 reacties
  • 18 februari 2025
Lfaber schreef:
MoDe schreef:

Ja klopt het Schiphol jas abonnement staat er ook op

Dat kan het probleem zijn als Schipholpas op saldo is. Op saldo en flex gaan niet goed samen. Oplossing is of BTM laten uitzetten of flex op een andere pas zetten.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29940 reacties
  • Antwoord
  • 18 februari 2025

Het JAS (Jaarabonnement Schiphol) is een vrij reizen product en dat zou voor moeten gaan op NS Flex.

Het instaptarief is gewoon € 4,00 dus daar ligt het ook niet aan. Dit is waarschijnlijk eenmalig fout gegaan en dan zou je het saldo weer moeten aanvullen tot 0 euro of meer.

https://www.connexxion.nl/nl/vervoerbewijzen/abonnementen2/jaar-abonnement-schiphol

Op zich is het wel verstandig om het BTM (bus tram metro) deel van NS Flex uit te laten zetten, dat kan via de Klantenservice. Maar zo te zien is NS Flex helemaal niet aangesproken want je screenshot is niet van NS.

Edit: bovenstaande klopt niet helemaal want de rit van Hoofddorp naar Schiphol was wél met NS Flex. Zie latere reacties.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 19 februari 2025
Robert B schreef:

Het JAS (Jaarabonnement Schiphol) is een vrij reizen product en dat zou voor moeten gaan op NS Flex, maar dat gaat het dus niet.

Heb ook contact met ns gehad en die geven aan dat het probleem bij connexxion ligt en dat alles gewoon zou moeten werken met het ns flex abonnement

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29940 reacties
  • 19 februari 2025
Lfaber schreef:

Heb ook contact met ns gehad en die geven aan dat het probleem bij connexxion ligt en dat alles gewoon zou moeten werken met het ns flex abonnement

Dat klopt, NS Flex is niet aangesproken dus heeft geen roet in het eten gegooid. Ik tikte mijn eerste zin verkeerd, het JAS is aangesproken.

Zie https://www.connexxion.nl/nl/klantenservice/geld-terugvragen#Klantenservice_Geld-terugvragen_Tabs_Onjuist-saldo-afgeschreven voor je geld terug.

De vraag is wel of de Toolenburg Noord/West/Oost/Zuid haltes wel onder het JAS vallen, maar als je daar eerder zonder kosten heen kon is dit een foutje. Op lijn 300 en 341 zou het gewoon geldig moeten zijn.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2026 reacties
  • 20 februari 2025
Robert B schreef:
Lfaber schreef:

Dat klopt, NS Flex is niet aangesproken dus heeft geen roet in het eten gegooid. Ik tikte mijn eerste zijn verkeerd, het JAS is aangesproken.

Ns Flex is juist wel aangesproken: bij de rit van Toolenburg naar Schiphol zijn geen saldotransacties te zien in het screenshot van TS en bij de reizen op JAS binnen Schiphol wel (4 euro instaptarief en teruggave daarvan). Daar reisde TS dus kennelijk op Flex en heeft mogelijk teveel betaald omdat Flex zorgt dat het JAS abonnement niet wordt gezien voor het deel van de reis binnen Schiphol. BTM-deel van Flex uitzetten is dus wel wenselijk.

Robert B schreef:

Zie https://www.connexxion.nl/nl/klantenservice/geld-terugvragen#Klantenservice_Geld-terugvragen_Tabs_Onjuist-saldo-afgeschreven voor je geld terug.

De vraag is wel of de Toolenburg Noord/West/Oost/Zuid haltes wel onder het JAS vallen, maar als je daar eerder zonder kosten heen kon is dit een foutje. Op lijn 300 en 341 zou het gewoon geldig moeten zijn.

Geldig binnen het Schipholgebied ja, zoals ook op de link die je eerder postte staat. In Hoofddorp is het dus niet geldig en betaal je gewoon voor het stuk buiten Schiphol.

TS is dus niet gratis vanaf Toolenburg gereisd, maar op NS Flex omdat dat het geldige product met de hoogste prioriteit was bij een check in buiten Schiphol. En alleen daarom zie je bij die rit geen saldo afgeboekt worden op het overzicht van OV chipkaart, maar waarschijnlijk wel im Mijn NS.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29940 reacties
  • 20 februari 2025

Ah, als Hoofddorp niet onder het JAS valt zal voor de rit naar Schiphol om16:56 NS Flex aangesproken worden (geen prijs want het saldo is niet aangesproken).

Voor terug naar Hoofddorp om 21:26 wordt bij inchecken het JAS natuurlijk aangesproken (net als bij alle andere getoonde ritten), maar betaal je voor het deel van je reis buiten het geldigheidsgebied.

Daar is helaas weinig aan te doen, maar ik denk dat als je Flex BTM uit laat zetten je in ieder geval minder zou betalen voor een rit van Hoofddorp naar Schiphol dan met NS Flex.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29940 reacties
  • 26 februari 2025

Ik vond het apart dat bij het JAS abonnement toch € 4,00 saldo (een instaptarief) gevraagd werd, maar dat komt natuurlijk omdat je met bijv. lijn 300 ook naar buiten het vrij reizen gebied kunt (zoals Hoofddorp).

In Eindhoven (Dal Vrij van Hermes/Bravo/Connexxion/Arriva oftewel Transdev) speelt dat niet of minder, want dan is het abonnement meestal geldig op de hele lijn en is geen saldo nodig.

Reageer