Skip to main content

Ingrijpende werkzaamheden Nood Holland

• 27 februari 2025
  • 8 reacties
  • 221 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Zie net op X de aankondiging van de werkzaamheden in Noord-Holland. Ook deze werkzaamheden duren lang (16 dagen). Vanuit Den Helder zal je dus met de bus naar Heerhugowaard (44 km) moeten en vanaf daar kan je dan pas weer verder met de trein. Ik persoonlijk vind dit bustraject echt veel te lang. Het had mij veel logischer geleken om deze werkzaamheden te splitsen. (Tussen Den Helder en Schagen en tussen Schagen en Heerhugowaard). Er zullen ook veel jeugdigen dagelijks richting school in Alkmaar gaan denk ik en dat wordt dan denk ik wel heel vroeg op staan, temeer daar er richting Den Helder geen snelweg is. 

De 2e periode geen treinen tussen Alkmaar en Den Helder is al helemaal rampzalig.

Ik snap heel goed dat er werkzaamheden gedaan moeten worden maar om zo'n groot traject compleet af te sluiten vind ik veel te ver gaan.

ProRail voert grootschalige werkzaamheden uit aan het spoor rond Den Helder, Schagen en Heerhugowaard. Dit heeft als gevolg dat er van 8 tot en met 17 maart geen treinen kunnen rijden tussen Heerhugowaard en Den Helder en van 18 tot en met 23 maart tussen Alkmaar en Den Helder én Heerhugowaard en Hoorn. NS zet vervangende bussen in. NS-vervoerbewijzen zijn geldig in de bus. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen en rekening te houden met meer reistijd. Er zijn extra NS-collega's aanwezig om reizigers te assisteren. "

https://nieuws.ns.nl/8-23-maart-aangepast-treinverkeer-kop-van-noord-holland/   

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 27 februari 2025

Waar was jij tijdens de grootschallige werkzaamheden op het Zeeuwse Spoor in 2023 van 9 juni tot 17 juni?

4 dagen lang geen treinen op 50km spoor.

2 dagen lang geen treinen op 69km spoor.

3 dagen lang geen treinen op 75km spoor.

Waarbij ook werkzaamheden waren op de Haringvlietsbrug!!!

Grapje 😉.

Het zal wel weer zo zijn dat het te lang is uitgesteld en dus niet meer opgesplitst kan worden, die luxe is er tegenwoordig helaas niet meer.

Forum|alt.badge.img+1
Gorott schreef:

Waar was jij tijdens de grootschallige werkzaamheden op het Zeeuwse Spoor in 2023 van 9 juni tot 17 juni?

4 dagen lang geen treinen op 50km spoor.

2 dagen lang geen treinen op 69km spoor.

3 dagen lang geen treinen op 75km spoor.

Waarbij ook werkzaamheden waren op de Haringvlietsbrug!!!

Grapje 😉.

Het zal wel weer zo zijn dat het te lang is uitgesteld en dus niet meer opgesplitst kan worden, die luxe is er tegenwoordig helaas niet meer.

In 2029 4 maanden lang geen treinen aldaar toch. Alle gekheid op een stokje. Dit soort zeer lange trajecten die buiten dienst worden gesteld vind ik niet kunnen. Ook in Zeeland niet.

Marcel Stroo

Kan me nog herinneren. In het voorjaar van 2008 reden er 31 dagen lang geen treinen tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege werkzaamheden aan het spoor.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 27 februari 2025

Toen mocht het allemaal nog, nu nogsteeds alleen regent het nu klachten. 😊

Het werk opsplitsen veroorzaakt in mijn optiek meer storing dan al het werk in één keer doen. Het is natuurlijk frustrerend op dat moment, maar je bent er (hopelijk) wel gelijk van af.

Als voorbeeld de komende werkzaamheden op Rotterdam CS, ingedeeld over begin 2025 tot eind 2026, in totaal 15 dagen werk, maar wel verspreid over 2 jaar. Er zullen vast nog wel dingen achter de schermen gebeuren in de tussentijd, maar het is wel lachwekkend.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 27 februari 2025

En wat nu als de werkzaamheden inhouden dat het spoor op station Schagen vernieuwd worden? Dan valt er weinig te splitsen... het klinkt eerder alsof er zo veel mogelijk bij elkaar geveegd wordt.

Verder: werkzaamheden worden door ProRail ingepland, meestal al > een jaar van tevoren. Dat de planning en de dienstregeling pas veel later gecommuniceerd wordt is een tweede. Maar nu nog de werkzaamheden knippen lukt niet meer...

Forum|alt.badge.img+1

Net nog even gekeken op de site van Prorail. Aanleiding van deze werkzaamheden is de gehele vervanging van station Den Helder Zuid, dat gaat 2 weken duren. Men heeft ervoor gekozen om gelijktijdig de brug in Schagen te vervangen. Ik weet niet of deze brug voor of na het station ligt.

Spoorbrug in Schagen

Twintig kilometer naar het zuiden vervangen we een oude metalen spoorbrug voor een betonnen variant. Deze klus in Schagen zou eigenlijk vorig jaar uitgevoerd worden, maar eerst moesten stroomkabels worden verlegd. “Nu gaan we deze klus alsnog uitvoeren,” vertelt Harro. “We beginnen al in februari met de voorbereidingen zoals het intrillen van damwanden. Dat is even doorbijten voor de omgeving. De nieuwe betonnen duiker wordt stiller dan de oude metalen brug. Na het zuur komt hier dus echt het zoet.”

Afijn we gaan het wel zien de komende weken ik ben niet echt optimistisch met betrekking tot het vervangend busvervoer. Komt mede omdat dat bij eerdere werkzaamheden bij Heerhugowaard ook niet echt lekker ging.

https://www.prorail.nl/nieuws/16-dagen-geen-treinen-door-werk-in-de-kop-van-noord-holland

en ook deze link is wel interessant.

https://www.prorail.nl/nieuws/door-boot-naar-texel-steekt-spoorwerk-drie-jaar-later-van-wal

Forum|alt.badge.img+1

Toch nieuwsgierig en vandaag met mijn weekend-vrij naar Den Helder v.v. gegaan.

Organisatie

In Heerhugowaard staan er borden die verwijzen naar de snelbussen naar Den Helder, de stopbussen bleken echter van een andere plek te gaan. (geen borden die verwijzen naar stopbussen) Tenminste ik heb een half uur staan wachten en zag opeens een bus met passagiers voorbijgaan. Ik vond dit niet erg duidelijk. Voor de snelbus naar Den Helder bleken er meerdere personen al 3 kwartier te staan wachten ik kwam aan om 13:09 in Heerhugowaard en heb uiteindelijk moeten wachten tot 13:40 uur. De volgende trein stond dus al op het perron van Heerhugowaard maar die hadden dus pech gehad en konden dus ook wachten op de volgende bus.

Bussen

Het busvervoer wordt voornamelijk uitgevoerd door “Jan de Wit” en Bak-Reizen. Prima touringcars en goede zitplaatsen. Airco aanwezig. Buschauffeur sprak Nederlands. Prima dus alleen de frequentie als minpuntje.

Heenreis

De heenreis met de snelbus gedaan dus en op zich prima. Bussen hebben als nadeel dat er vrij vaak moet worden opgetrokken en weer stil moet worden gestaan, wat ik zelf niet comfortabel vindt. Uiteindelijk deed de snelbus er 45 minuten over. Best wel snel, ben bang dat het op de weekdagen toch wat langer gaat duren.

Terugreis

Ik ging voor de volledige ervaring en heb dus de stopbus terug naar Heerhugowaard genomen. Persoonlijk vond ik dit echt een drama. Reis vanuit Den Helder Zuid duurt 1 uur en 10 minuten. Gaat over heel veel B-wegen en is ondanks de prima bussen door het vele remmen en weer optrekken niet comfortabel. Als Den Helder Zuid je opstapstation is en je moet naar Heerhugowaard dan zou ik zeker eerst naar Den Helder reizen en vanaf daar de snelbus naar Heerhugowaard nemen.

Tot slot

Zowel op de heen- als de terugreis naar Heerhugowaard ben ik gecontroleerd. Beide treinen hadden helaas weer meer weg van rijdende vuilnisbakken. De 9426 was echt vervuild van binnen en had plakkende vloeren. Ik heb deze klacht doorgegeven aan de desbetreffende conducteur, die mij mededeelde dat er ook door het personeel steen en been wordt geklaagd over de uiterst smerige treinen waar ze mee moeten reizen. De directie weigert ook aan de klachten van het personeel iets te doen.    

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 9 maart 2025

Nou, je steekt tijd in je onderzoek, mag ik wel zeggen.

Reageer