Skip to main content

Cryptische storingsmelding

Forum|alt.badge.img

In de app lees ik zojuist: "Van Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Centraal kunnen er geen treinen stoppen". Dat is natuurlijk wel erg cryptisch. Ik heb tenminste ook nog nooit een trein van de ene naar de andere plaats zien stoppen, meestal rijden treinen als ze verplaatsen... Het advies is voor reizigers vanuit de richting Weesp naar Amsterdam Muiderpoort om via Amsterdam Centraal te reizen dus wat er bedoeld lijkt is dat treinen vanuit de richting van Weesp niet kunnen stoppen oo Amsterdam Muiderpoort.

33 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 15 april 2025

Volgens mij wordt dit automatisch gegenereerd, of in elk geval wordt er geselecteerd wat van toepassing is en dat is dus beperkt.

Je hebt volgens mij deze 3 opties:

'van en naar een station', 'van station 1 naar station 2' en 'tussen station 1 en station 2'

Voor deze ene uitzonderlijke casus gaan ze natuurlijk niet het hele storingssysteem aanpassen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 2357 reacties
  • 15 april 2025

Ah, dat klinkt als een logische verklaring inderdaad, hoewel ik wel betwijfel hoe zeldzaam het is dat er ergens niet gestopt kan worden. Dat zie je ook nog weleens bij inzet van huldiensten etc. volgens mij, wat helaas toch wel een aantal keer per jaar voorkomt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025

Rijdendetreinen zegt:

Tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal kunnen er geen treinen stoppen door een defect spoor.
Dit duurt tot ongeveer 20:45 uur.

Advies

Reizigers naar Amsterdam Muiderpoort vanuit de richting Weesp, reizen via Amsterdam Centraal. Plan uw reis in de app.

Lijkt er dus op dat er in één richting (vanuit Weesp) niet gestopt kan worden op Muiderpoort. De sprinters naar UItgeest (vanuit Bijlmer) stoppen wel.

Bijv. de 4660 lijkt niet verder te gaan dan Muiderpoort? 

Dat advies over via Centraal komt door werkzaamheden en is van toepassing van 14 t/m 23 april.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 15 april 2025
Olav93 schreef:

Ah, dat klinkt als een logische verklaring inderdaad, hoewel ik wel betwijfel hoe zeldzaam het is dat er ergens niet gestopt kan worden. Dat zie je ook nog weleens bij inzet van huldiensten etc. volgens mij, wat helaas toch wel een aantal keer per jaar voorkomt.

Ik heb het inderdaad een paar keer voorbij zien komen maar kan er geen vinden, al is dit wel een vrij gek geval. Ik heb bijvoorbeeld wel deze waar treinen van Vlissingen naar Roosendaal niet stopte te Goes en daar wordt gewoon gebruik gemaakt van 'Tussen Vlissingen en Goes rijden minder treinen', dat was in dit geval denk ik wel iets beter geweest.

Alle treinen reden wel gewoon, alleen werd er vanuit één richting niet gestopt op station Goes. ‘Minder treinen’ is dan toch wel een beetje misleidend, want het gaat eigenlijk om minder treinen die stoppen in Goes, niet minder treinen op het traject.

Een optie als 'van en naar Goes’ bestaat volgens mij niet, omdat Goes geen station is met meerdere verbindingen.

Ik vermoed dat Amsterdam Muiderpoort ook niet zo'n optie heeft anders zou je gewoon 'van en naar Amsterdam Muiderpoort rijden minder treinen' kunnen gebruiken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025

Sprinters Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal lijken niet verder te kunnen dan Muiderpoort, maar er rijden nog wel andere treinen tussen Muiderpoort en Centraal dus dat er richting Centraal niet gestopt wordt dekt de lading ook niet.

Het advies om via Centraal terug te steken naar Muiderpoort is dus overbodig (heeft met de werkzaamheden te maken). Met een 4-minuten overstap op de sprinter Uitgeest van .05 of .35 kom je ook op Centraal.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 15 april 2025
Gorott schreef:

Een optie als 'van en naar Goes’ bestaat volgens mij niet, omdat Goes geen station is met meerdere verbindingen.

Ik vermoed dat Amsterdam Muiderpoort ook niet zo'n optie heeft anders zou je gewoon 'van en naar Amsterdam Muiderpoort rijden minder treinen' kunnen gebruiken.

Ik ben toch wel benieuwd hoe dit in elkaar steekt, wanneer kan 'van en naar ...' gebruikt worden?

Ik denk dat je bij deze storingsreden wel alle stations hebt waarbij dit mogelijk is? https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/archief?lines=&reasons=&reasons%5B%5D=106&date_before=&date_after= 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025
Gorott schreef:

Ik ben toch wel benieuwd hoe dit in elkaar steekt, wanneer kan 'van en naar ...' gebruikt worden?

Als een station door alle treinen overgeslagen zou worden (wegens bijv. werkzaamheden aan de perrons, hulpdiensten). Dan rijden er van en naar bijv. Goes geen treinen.

In dit geval is het ‘van Muiderpoort naar Centraal rijden er minder treinen’ (en komende vanuit Weesp helemaal geen sprinters, die eindigen op Muiderpoort).

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 15 april 2025
Robert B schreef:
Gorott schreef:

Als een station door alle treinen overgeslagen zou worden (wegens bijv. defecte perronsporen, wissels, seinen, hulpdiensten).

Ja, dat snap ik, maar niet elke station heeft deze optie om dat dit in veel gevallen geen nut heeft, of deze optie wordt gewoon nooit gebruikt.

Voor een station zoals Goes zal je dit bijvoorbeeld nooit zien, maar een belangerijk punt zoals Roosendaal wel.

Mochten er geen treinen stoppen van en naar Goes dan krijg je gewoon 'Tussen Roosendaal en Vlissingen rijden minder treinen'.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025
Gorott schreef:

Mochten er geen treinen stoppen van en naar Goes dan krijg je gewoon 'Tussen Roosendaal en Vlissingen rijden minder treinen'.

Dat klopt ook niet, want het kan best zijn dat alle treinen gewoon rijden maar alleen Goes overslaan (omdat de perrons afgesloten zijn).

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 15 april 2025
Gorott schreef:
Olav93 schreef:

Ik heb het inderdaad een paar keer voorbij zien komen maar kan er geen vinden, al is dit wel een vrij gek geval. 

Ik heb daar wel een voorbeeld van. Betrof vondst van een lichaam begin van de nacht, trein was doorgereden maar wel een melding gedaan van vermoedelijke aanrijding. De eerste sprinters van de ochtend konden/mochten toen niet stoppen op De Vink omdat met nog bezig was met de laatste schoonmaakwerkzaamheden. 

Ik had er toen zelfs een topic voor gemaakt omdat men die ochtend behoorlijk zat te rotzooien met de storingsmeldingen ervoor. Uiteindelijk kwam NS na met “Van en naar De Vink kunnen er geen treinen stoppen door een aanrijding. “ maar daar gingen wel 5 eerdere minder duidelijke of zelfs niet juiste meldingen aan vooraf.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 15 april 2025
Robert B schreef:
Gorott schreef:

Dat klopt ook niet, want het kan best zijn dat alle treinen gewoon rijden maar alleen Goes overslaan (omdat de perrons afgesloten zijn).

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/55457-13-september-2024-defecte-trein-roosendaal-vlissingen

Alle treinen reden, er stopte alleen in één richting geen treinen op station Goes.

Als de optie 'van en naar station Goes rijden er minder treinen' er was, waarom werd deze dan niet gebruikt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 2357 reacties
  • 15 april 2025
Momo schreef:

Ik heb daar wel een voorbeeld van. Betrof vondst van een lichaam begin van de nacht, trein was doorgereden maar wel een melding gedaan van vermoedelijke aanrijding. De eerste sprinters van de ochtend konden/mochten toen niet stoppen op De Vink omdat met nog bezig was met de laatste schoonmaakwerkzaamheden. 

Ik had er toen zelfs een topic voor gemaakt omdat men die ochtend behoorlijk zat te rotzooien met de storingsmeldingen ervoor. Uiteindelijk kwam NS na met “Van en naar De Vink kunnen er geen treinen stoppen door een aanrijding. “ maar daar gingen wel 5 eerdere minder duidelijke of zelfs niet juiste meldingen aan vooraf.

Is hem natuurlijk ook niet helemaal want die treinen stopten niet óp station De Vink. Ook naar of van één station stoppen blijft natuurlijk een kromme formulering.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 2357 reacties
  • 15 april 2025
Robert B schreef:

Rijdendetreinen zegt:

Tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal kunnen er geen treinen stoppen door een defect spoor.

Persoonlijk vind ik deze niet beter. Tussen Amsterdam Muiderpoort en Centraal liggen geen stations dus daar kunnen treinen nooit stoppen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025

@Gorott ‘van en naar minder treinen’ zou de meest logische zijn, maar in dit geval rijden in principe gewoon alle treinen naar Muiderpoort alleen van Muiderpoort kunnen de sprinters uit de richting Weesp niet door naar Centraal (of misschien wel Muiderpoort passeren via een ander spoor, maar dat haal ik niet uit de dienstregeling, die lijken opgeheven).

Vanuit Centraal naar Muiderpoort zal er dus waarschijnlijk ook wel minder rijden, want materieel uit Weesp komt niet aan op Centraal.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 15 april 2025

Dan kom je dus op: 'van Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Centraal rijden er minder treinen' 😁

Olav93 schreef:

Is hem natuurlijk ook niet helemaal want die treinen stopten niet óp station De Vink. Ook naar of van één station stoppen blijft natuurlijk een kromme formulering.

De enige optie is dan 'van en naar de Vink rijden er geen treinen'

'stoppen' is in dit geval inderdaad verkeerd, al kan 'rijden er geen treinen' wat verwarring opbrengen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025
Gorott schreef:

Dan kom je dus op: 'van Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Centraal rijden er minder treinen' 😁

Ja, of tussen Muiderpoort en Centraal (ri. Centraal) minder treinen.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 15 april 2025
Olav93 schreef:
Momo schreef:

Het was wel de melding die de lading het beste dekte. Je kon niet per trein van en naar De Vink reizen. En de andere 5 meldingen waren nog krommer of zelfs onjuist waren. Maar het geeft wel aan dat NS nog wel eens moeite heeft om een juiste en duidelijke storingsmelding te geven, zoals jouw melding van vandaag ook weer laat zien. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 2357 reacties
  • 15 april 2025

Al die opties met minder of geen treinen vind ik inderdaad ook weer niet handig als alleen bedoeld wordt dat ze ergens niet stoppen. Er beginnen en eindigen volgens mij geen treinen op Muiderpoort dus alle treinen die daar normaal langs rijden, rijden daar dan ook gewoon en stoppen alleen niet. Voor reizigers vanaf Muiderpoort maakt dat geen verschil, maar als je bijvoorbeeld zou schrijven dat er tussen Muiderpoort en Centraal geen treinen rijden, zou ik zelf bijvoorbeeld denken dat dat ook een probleem is voor de trein van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal waar ik dagelijks in zit, want die moet ook over dat traject. Als het alleen om stoppen op Muiderpoort gaat, heeft het op die trein echter weer helemaal geen impact, want dat doet die IC tovh al nooit.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025
Olav93 schreef:

Voor reizigers vanaf Muiderpoort maakt dat geen verschil, maar als je bijvoorbeeld zou schrijven dat er tussen Muiderpoort en Centraal geen treinen rijden, zou ik zelf bijvoorbeeld denken dat dat ook een probleem is voor de trein van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal waar ik dagelijks in zit, want die moet ook over dat traject.

Dat was juist precies het probleem@Olav93, de sprinters vanuit Almere naar Amsterdam Centraal konden niet verder dan Muiderpoort, dus eindigden daar (opgeheven), of gingen misschien door naar Amsterdam Centraal over een ander spoor (geen stop op Muiderpoort) maar dat zie ik niet terug in de reisplanners.

Voor de rest reed er nog genoeg naar Centraal (intercity’s ook, die stoppen niet op Muiderpoort) dus als je vanuit Almere op Muiderpoort zou eindigen met een sprinter uit Weesp kon je de sprinter naar Uitgeest nemen voor naar Amsterdam Centraal (paar minuten overstap), want die komt uit Rotterdam (via Breukelen) en op een heel ander spoor (8) in Muiderpoort.

Versimpeld was één spoor tussen Amsterdam Muiderpoort en Centraal defect, en dat was het spoor waar de sprinters vanuit Almere/Weesp overheen moeten!

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16651 reacties
  • 15 april 2025
Robert B schreef:
Olav93 schreef:

Voor reizigers vanaf Muiderpoort maakt dat geen verschil, maar als je bijvoorbeeld zou schrijven dat er tussen Muiderpoort en Centraal geen treinen rijden, zou ik zelf bijvoorbeeld denken dat dat ook een probleem is voor de trein van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal waar ik dagelijks in zit, want die moet ook over dat traject.

Dat was juist precies het probleem@Olav93, de sprinters vanuit Almere naar Amsterdam Centraal konden niet verder dan Muiderpoort, dus eindigden daar (opgeheven).

Nee, de sprinters reden wel gewoon door naar Amsterdam Centraal maar stopten niet op Muiderpoort. Zie bv de 4658 of andere treinen naar Amsterdam op de vertrekstaat. Reden zou zijn defect spoor, spoor 3 werd niet gebruikt voor treinen naar Amsterdam Centraal. Ik zie wel een handjevol treinen naar Oostvaarder gespoorwijzigd van spoor 2 naar 3 waarna de trein naar Amsterdam Centraal vanaf spoor 2 ging. Dus blijkbaar kon spoor 3 wel de andere kant op gebruikt worden om te stoppen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 15 april 2025

Oh, oke maar voor zover het over sprinters op de spoorkaart ging werden die op Muiderpoort opgeheven (eindigden daar) ❓

Als die (4600) over de IC sporen door konden naar Centraal klopt het advies natuurlijk, steek dan maar terug naar Muiderpoort (omdat we daar tijdelijk niet kunnen stoppen).

Een soortgelijk terugsteekadvies geldt dus ook voor de werkzaamheden t/m 23 april.

In het topic over de NightJet Zürich die maar tot Herzogenrath zou rijden miste ik ook dat die niet tot Köln of Frankfurt (via Mönchengladbach/Düsseldorf) zou rijden, want er zijn daar dus ook werkzaamheden en niet alleen een bovenleiding kapot tussen Helmond en Venlo. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper**
  • 2357 reacties
  • 16 april 2025
Momo schreef:
Robert B schreef:

Dat was juist precies het probleem@Olav93, de sprinters vanuit Almere naar Amsterdam Centraal konden niet verder dan Muiderpoort, dus eindigden daar (opgeheven).

Nee, de sprinters reden wel gewoon door naar Amsterdam Centraal maar stopten niet op Muiderpoort.

Daarbij doelde ik op de intercity, maar dat had ik erbij moeten zetten.

Hoe dan ook, dank voor de leuke inzichten in waar dit soort teksten vandaan komt. Ik snap de dilemma's inmiddels als dit de speelruimte is waar men mee moet werken.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4154 reacties
  • 16 april 2025

Het valt me sowieso op dat ze bij NS steeds creatiever worden als het gaat om dit soort redenen.

• Reisleider*
  • 51 reacties
  • 26 april 2025

Deze past misschien ook in het rijtje “cryptische storingsmelding”:

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 26 april 2025

Er is een tekort aan treinpersoneel, als het goed is rijdt het treinpersoneel nu niet als buschauffeur. Die rijden in de nog wel rijdende treinen.

Reageer