Soms ontgaat mij de logica en duidelijkheid van de teksten van verstoringsberichten en vraag ik me wel eens af of degene die ze opstelt wel weet wat werkelijk de situatie is of dat de informatie niet duidelijk genoeg aangeleverd wordt. Vanmorgen was daar weer een mooi voorbeeld van.
Rond 1 uur 's nachts was er (vermoedelijk) een aanrijding bij De Vink. De afhandeling nam nogal wat tijd in beslag en daardoor konden in het begin van de ochtend geen sprinters stoppen op het station. Er reden wel IC's en ook de nachttreinen hebben gereden, sommigen met vertraging en tot grofweg 4 uur 's nachts reden ze op lage snelheid langs het station. Volgens eigen waarneming was mijn indruk dat de aanrijding gebeurd was op spoor 1, de nachttreinen leken te rijden op spoor 4 of 3.
De storinginformatie vanmorgen maakte er met een aantal wijzingen dit van:
- Van en naar De Vink kunnen er geen treinen stoppen door een aanrijding. 06:02
- Tussen Leiden Centraal en Voorschoten kunnen er geen treinen stoppen door een aanrijding. 05:43
- Tussen De Vink en De Vink kunnen er geen treinen stoppen door een aanrijding. 05:22
- Tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve kunnen er geen treinen stoppen door een aanrijding. 05:21
- Tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve rijden er geen treinen door een aanrijding. 05:14
- Tussen Leiden Centraal en De Vink rijden er minder treinen door een aanrijding. 05:04
De laatste van 06:02 is het meest juiste en duidelijk, die werd na 6 minuten aanvuld met de tekst dat er bussen reden tussen De Vink en Leiden Centraal (even terzijde: niet naar Voorschoten? dus richting Den Haag dan reizen via Leiden Centraal en dan meer betalen?).
Wat betreft die van 05:43, dat De Vink het enige station tussen Leiden Centraal en Voorschoten is komt natuurlijk op hetzelfde neer, maar is natuurlijk minder duidelijk.
Die van 05:22 is natuurlijk bizar en volgens die van 05:21 zouden ze ook niet stoppen op Voorschoten.
Er is geen sprake van geweest dat er geen treinen reden (tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve of waar dan ook). Ook niet minder, alleen dat ze niet op De Vink stopten.
Zulke onduidelijke berichten en wijzigingen om het te corrigeren zie ik wel vaker, maar meestal is het wel met 1 of 2 wijzigingen gedaan en zijn de rest van de wijzigingen meer vanwege nieuwe inzichten of ontwikkelingen.
Ik heb er all begrip voor dat de afhandeling lang duurde (ik meende rond 05:15 nog te horen dat men bezig was met het reinigen van het spoor), maar qua informatievoorziening vind ik wel beter kunnen.
In dit geval was het nog erg vroeg, moest men misschien snel handelen, bv eerste taak van de werkdag en/of was eerst verwacht dat het opgelost zou zijn voor de eerste sprinters waardoor één en ander wat gehaast ging maar zoals gezegd is dit zo maar één voorbeeld van iets wat ik vaker zien.