beantwoord

(Halve) perron 1 en 2a op Amsterdam Centraal buiten gebruik voor verbouwing Westtunnel

  • 6 December 2023
  • 11 reacties
  • 303 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Ik lees net op https://www.prorail.nl/nieuws/modernisering-westelijke-reizigerstunnel-amsterdam-centraal-omlooproute dat het stuk perron op Amsterdam Centraal waar de sporen 1 en 2a langs liggen vanaf morgen 7 maanden buiten gebruik is in verband met de verbouwing van de Westtunnel. Dit verbaast mij aangezien de andere aanpassingen van de sporen en perrons (verbreding etc. i.h.k.v. PHS) juist van noord (spoor 15) naar zuid (spoor 1) uitgevoerd zou gaan worden en hiervoor dit jaar voor het eerst een spoorbak 9 maanden buiten gebruik zou zijn. Beginnen deze werkzaamheden later? Of is er straks een periode (minstens van 1 maart tot 7 juli) dat er op 'perrons' 1, 2a, 14 en 15 niet gestopt kan worden? En past de dienstregeling dan nog?

icon

Beste antwoord door Bemined 6 December 2023, 16:54

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3

Ik heb in de papieren versie van op-de-rails gelezen dat de voorafgaand aan de grote verbouwing van Amsterdam CS spoor 2a buiten dienst gaat in 2024. Dus ik vermoed dat de link van TS over het zelfde gaat. hierna worden de bruggen aan de oostzijde vervangen. zie ook deze link van prorail.

Reputatie 7
Badge

Ik heb ik op de rails gelezen dat de voorafgaand aan de grote verbouwing van Amsterdam CS spoor 2a buiten dienst gaat in 2024. Dus ik vermoed dat de link van TS over het zelfde gaat. hierna worden de bruggen aan de oostzijde vervangen. zie ook deze link van prorail.

Ja die ken ik, alleen die tijdslijn dat dit vóór de grote verbouwing (waarbij met een spoorbak inderdaad ook steeds aan een brug wordt gewerkt, past dus niet meer als dit nu pas begint en 7 maanden duurt en PHS nog altijd in een jaar 9 maanden een spoorbak af wil sluiten. Er zitten namelijk geen 16 maanden in de periode van nu tot en december 2024. Overigens zie ik nu dat ik de periode van overlap wel verkeerd heb benoemd eerder: met 9 naamden werk binnen 2024 hoef je natuurlijk pas op 1 april te beginnen en niet op 1 maart.

Reputatie 3

loopt die tijdlijn niet van 2024 tot 2030? (zoals in het prorail filmpje )

In op de rails staat ook dat spoor 1, 2a, 14 en 15 niet alle 4 tegelijk buiten dienst zullen zijn (behalve misschien een lang week komende zomer ), maar dat had jij natuurlijk al gelezen. ( of bedoel je met “ja die ken ik” het prorail filmpje ? )

De afsluiting van spoor 14/15 is uit m'n hoofd van juli 2024 tot maart 2025 en dus niet gelijktijdig met 1/2a. Wel zal er jaarlijks een korte overlap zijn van een paar weken tussen de verschillende bouwstappen waarin er extra hinder is.

Reputatie 7
Badge

loopt die tijdlijn niet van 2024 tot 2030? (zoals in het prorail filmpje )

In op de rails staat ook dat spoor 1, 2a, 14 en 15 niet alle 4 tegelijk buiten dienst zullen zijn (behalve misschien een lang week komende zomer ), maar dat had jij natuurlijk al gelezen. ( of bedoel je met “ja die ken ik” het prorail filmpje ? )

Ja dat is waar, dat is wat tegenstrijdig met het verhaal dat het om 9 maanden per jaar zou gaan, maar dat moet ik dus blijkbaar (gezien het antwoord van @Bemined) niet lezen als 9 maanden in een kalenderjaar.

Reputatie 7
Badge

Inmiddels is meer bekendgemaakt op https://www.prorail.nl/nieuws/volgende-stap-in-grootschalige-werkzaamheden-amsterdam-centraal.

Sporen 14 en 15 gaan 29 juni buiten dienst en sporen 1 en 2a komen op 30 juni weer in dienst. Er is uiteindelijk dus ongeveer een dag overlap hiertussen.

Opvallender is dat al vanaf 24 juni de oostelijke reizigerstunnel vanaf de IJ-zijde "voor een groot deel" afgesloten is, terwijl de westelijke reizigerstunnel vanaf de centrumzijde pas naar verwachting "begin 2025" weer open gaat. Dat betekent dat mensen die zijn aangewezen op liften vanaf de centrumzijde om bij de meeste sporen te komen eerst door de middelste reizigerstunnel of de IJ-passage naar de IJ-zijde moeten om daar terug de westelijke reizigerstunnel in te gaan. Prorail spreekt van "circa 10 minuten extra looptijd" en adviseert deze groep "om zoveel mogelijk via een van de andere Amsterdamse stations te reizen".

Reputatie 7
Badge

Bij de start van de werkzaamheden aan de westelijke reizigerstunnel op https://www.prorail.nl/nieuws/modernisering-westelijke-reizigerstunnel-amsterdam-centraal-omlooproute werd overigens aangekondigd dat "Naar verwachting (...) de entree van de westelijke reizigerstunnel aan de centrumkant" "halverwege 2024 (...) weer open" zou gaan. Het lijkt dus ongepland dat er wel zo'n lange overlap is tussen de afsluitingen in de oostelijke en de westelijke reizigerstunnel. Naast bovengenoemde probleem die dit oplevert voor de toegankelijkheid van het station, ben ik benieuwd wat dit met de drukte gaat doen.

Reputatie 7
Badge

Opvallender is dat al vanaf 24 juni de oostelijke reizigerstunnel vanaf de IJ-zijde "voor een groot deel" afgesloten is, terwijl de westelijke reizigerstunnel vanaf de centrumzijde pas naar verwachting "begin 2025" weer open gaat. Dat betekent dat mensen die zijn aangewezen op liften vanaf de centrumzijde om bij de meeste sporen te komen eerst door de middelste reizigerstunnel of de IJ-passage naar de IJ-zijde moeten om daar terug de westelijke reizigerstunnel in te gaan. Prorail spreekt van "circa 10 minuten extra looptijd" en adviseert deze groep "om zoveel mogelijk via een van de andere Amsterdamse stations te reizen".

De afsluiting van de Oosttunnel blijkt slechts vanaf de ingang aand de IJ-zijde tot en met de opgang naar het perron tussen de sporen 13 en 14 te lopen. Met straks spoor 14 en 15 buiten gebruik, geldt de omlooproute voor mensen die afhankelijk zijn van de lift straks dus alleen voor mensen die naar spoor 13 moeten, en deze week daarnaast alleen nog voor de sporen 14 en 15. Dat klinkt toch een stuk minder heftig dan bovengenoemd nieuwsbericht. De perrons aan de sporen 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 en 11 blijven gewoon bereikbaar vanuit de Oosttunnel.

Reputatie 7
Badge

Vandaag zie ik tot mijn verbazing een hek over het perron tussen sporen 10 en 11 dat de toegang tot spoor 11 blokkeert en een verlaten perron tussen de sporen 13 en 14. Zijn er nou twee spoorbakken buiten gebruik en dus niet alleen de sporen 14 en 15 maar ook spoor 11, 12 en 13? Is er iets uitgelopen? Ik zie ook een hoop treinen die gisteren nog van spoor 11 gepland waren opeens gewijzigde vertreksporen hebben vandaag. Of was dit nog niet verwerkt maar wel al gepland? Is dit dan wellicht alleen deze week en is het misschien ook de reden dat er nu nog wat minder treinen rijden?

Reputatie 7
Badge

De afsluiting van de Oosttunnel blijkt slechts vanaf de ingang aand de IJ-zijde tot en met de opgang naar het perron tussen de sporen 13 en 14 te lopen. Met straks spoor 14 en 15 buiten gebruik, geldt de omlooproute voor mensen die afhankelijk zijn van de lift straks dus alleen voor mensen die naar spoor 13 moeten, en deze week daarnaast alleen nog voor de sporen 14 en 15. Dat klinkt toch een stuk minder heftig dan bovengenoemd nieuwsbericht. De perrons aan de sporen 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 en 11 blijven gewoon bereikbaar vanuit de Oosttunnel.

Blijkbaar waren de voorbereidingen op andere perrons alleen eerder. Inmiddels is de Oosttunnel ook vanaf de perrons tussen de sporen 10 en 11 en 7 en 8 niet meer bereikbaar.

Reputatie 7
Badge

Vandaag zie ik tot mijn verbazing een hek over het perron tussen sporen 10 en 11 dat de toegang tot spoor 11 blokkeert en een verlaten perron tussen de sporen 13 en 14. Zijn er nou twee spoorbakken buiten gebruik en dus niet alleen de sporen 14 en 15 maar ook spoor 11, 12 en 13? Is er iets uitgelopen? Ik zie ook een hoop treinen die gisteren nog van spoor 11 gepland waren opeens gewijzigde vertreksporen hebben vandaag. Of was dit nog niet verwerkt maar wel al gepland? Is dit dan wellicht alleen deze week en is het misschien ook de reden dat er nu nog wat minder treinen rijden?

En vandaag zijn ook de sporen 11, 12 en 13 weer in gebruik. Wellicht hing dit samen met het gegeven dag er gisteren nog wat trein extra niet reden (ook t.o.v. de rest van de week) en was het dus toch gepland.

Reageer