beantwoord

Waarom werkzaamheden op nationale veteranendag?



Toon eerste bericht

52 reacties


........Extra materieel kan niet in het hele land ingezet worden.
Dus de NS houdt op 30 juni 2018 geen rekening met de Veteranendag in Den Haag?

(Ik had eerlijk gezegd verwacht dat n.a.v. het bericht van TS de afdeling die gaat over de inzet van
extra treinen gaat, wordt geïnformeerd door een NS Moderator, maar blijkbaar is dat niet gebeurd)


Jammer weer, er staat toch duidelijk dat 'Extra materieel kan niet in het hele land ingezet worden'.

Er is geen moderator die hiermee beweerd dat er rondom Den Haag geen extra materieel wordt ingezet, als je een grote groep spreid over meerdere treinen valt het qua belasting wel mee, dichter bij Den Haag zal er wellicht extra materieel nodig zijn.
Jammer weer, er staat toch duidelijk dat 'Extra materieel kan niet in het hele land ingezet worden'.

Er is geen moderator die hiermee beweerd dat er rondom Den Haag geen extra materieel wordt ingezet, als je een grote groep spreid over meerdere treinen valt het qua belasting wel mee, dichter bij Den Haag zal er wellicht extra materieel nodig zijn.

Maar de vraag is nog steeds of die afdeling die over extra materiaalinzet gaat, wel is geïnformeerd, aangezien deze Veteranendag blijkbaar niet genoemd wordt op de Prorail Evenementenpagina?
Ik heb reacties van Nooduitgang en Drg verwijderd. Ze waren in strijd met de huisregels en bovendien totaal niet van toegevoegde waarde voor dit topic.
Maar de vraag is nog steeds of die afdeling die over extra materiaalinzet gaat, wel is geïnformeerd, aangezien deze Veteranendag blijkbaar niet genoemd wordt op de Prorail Evenementenpagina?


Dat staat volledig los van elkaar. De afdeling 'bijsturing' kijkt op dagelijkse basis waar eventueel extra materieel nodig is. Het zou zomaar kunnen dat rond Den Haag bepaalde treinen verlengd zullen worden op die dag. Dat iets niet op een bepaalde kalender staat wil niet zeggen dat mijn collega's het evenement niet op de radar hebben staan.
Best raar dan dit bericht van ProRail U heeft contact met ons opgenomen wat de reden is dat er op Nationale veteranendag werkzaamheden gepland zijn rond Zwolle.
Ik dank u voor uw melding. Zoals telefonisch met u besproken, onderhoudt ProRail contact met verschillende partijen waaronder de Nederlandse Spoorwegen. De NS hanteert een evenementenkalender waarop men ProRail kan vragen om tijden bepaalde evenementen geen werkzaamheden uit te voeren op bepaalde trajecten. Het is heel goed mogelijk dat dit evenement niet op de kalender vermeld staat.
Ik adviseer u om die reden contact op te nemen met NS klantcontactcenter. Tel 030-7515155. Internet; www.ns.nl/contact
Ik vertrouw erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest. Als u nog vragen heeft dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Badge +3
Ik neem zomaar aan dat als NS Veteranendag in Den Haag op de evenementenkalender zet er dáár geen werkzaamheden zullen plaatsvinden (als dat mogelijk is).

Maar om dan ook meteen Zwolle te ontzien ??? 🤔

Bussen Zwolle - Den Haag zullen er sowieso niet komen, want je bent er (veel) sneller met de treinen vanuit 't Harde natuurlijk.
Reputatie 6
Badge
Het zou dan wel zo prettig zijn als NS de vertrektijden van de eerste treinen uit Leeuwarden en Groningen; en de vertrektijden van de eerste bussen uit Meppel dusdanig aanpast dat je even vroeg als op een gewone zaterdag in Den Haag kan zijn. Die werkzaamheden zijn misschien onvermijdelijk, maar het is wel fijn als reizigers in staat worden gesteld om hun bestemming even laat als normaal te bereiken. Dit was vroeger een heikel punt bij werkzaamheden ten noorden van en rondom Zwolle. Hopelijk wordt er nu vanuit de klant geredeneerd wat dat betreft.
Ik ben het daar met je eens Sneltram en dat is zeker iets wat ik intern al eerder onder de aandacht heb gebracht en nu opnieuw zal doen. Ik ga dit bespreken met de regiomanager en zal ook proberen terugkoppeling te verzorgen.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft natuurlijk de vraag staan waarom dit niet standaard in de regelingen bij werkzaamheden wordt opgenomen en er iedere keer specifiek naar gevraagd moet worden. Wordt er nooit iets geleerd van fouten bij vorige buitendienststellingen? Waarom lijkt het bij iedere buitendienststelling alsof het wiel opnieuw moet worden uitgevonden?
Het is een keuze. Ook bij werkzaamheden kijkt men naar het aantal reizigers op een specifiek moment en naar kosten/baten. Soms maakt men dus de keuze om de een vervangende bus niet eerder te laten vertrekken dan de eerste trein, soms wel. Iedere keer wordt deze afweging opnieuw gemaakt.
@Michiel.
Of er met een evenement rekening wordt gehouden wordt bepaald door het aantal te verwachten reizigers. En dan nog zal dat rekening houden regionaal zijn. Met carnaval wordt er niet gewerkt in Brabant en Limburg maar wel in Noord-Holland en Overijssel. Met de vierdaagse geen werkzaamheden in Gelderland maar wel in Zeeland en Groningen.

Verder is de veteranendag voor NS een relatief kleiner evenement. Weliswaar krijgen alle veteranen gratis treinkaartjes maar onderzoek heeft uitgewezen dat het overgrote deel die kaartjes niet gebruikt voor de veteranendag maar voor gewoon een dagje uit. Om die reden wil Defensie al langer die gratis kaartjes afschaffen.

Maar de vraag is nog steeds of die afdeling die over extra materiaalinzet gaat, wel is geïnformeerd, aangezien deze Veteranendag blijkbaar niet genoemd wordt op de Prorail Evenementenpagina?
Dat staat volledig los van elkaar. De afdeling 'bijsturing' kijkt op dagelijkse basis waar eventueel extra materieel nodig is. Het zou zomaar kunnen dat rond Den Haag bepaalde treinen verlengd zullen worden op die dag. Dat iets niet op een bepaalde kalender staat wil niet zeggen dat mijn collega's het evenement niet op de radar hebben staan.

Dank voor het antwoord.

Zijn er tot nu toe wel eens extra treinen ingezet vóórdat de normale dienstregeling begint?

Op dit moment kun je zaterdags vanuit Leeuwarden met de eerste trein van 06:46u én
een overstap van 3 minuten op station Utrecht al om 09:22 uur in Den Haag CS aankomen.
Vanwege de werkzaamheden bij Zwolle zal de extra reistijd 1 tot 3 kwartier bedragen.

Kan er een extra vervoersmogelijkheid vanuit Leeuwarden worden aangeboden, zodat je toch om
09:22 uur kunt arriveren in Den Haag, om het programma dat start vanaf 10:00 uur te kunnen volgen?
Bijvoorbeeld door de inzet van een rechtstreekse bus Leeuwarden - 't Harde (aankomst rond 08:00 uur) zodat het nog steeds mogelijk is om 09:22 uur aan te komen in Den Haag CS.
Deze rechtstreekse bus zou daarna kunnen worden ingezet als treinvervangende pendelbus,
zodat de extra kosten beperkt kunnen blijven
Verder is de veteranendag voor NS een relatief kleiner evenement.
Wat beschouwd NS wel als een groter evenement?

Vorig jaar trok de Veterendag ruim 90:000 bezoekers.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3455156/IN-BEELD-Veteranendag-Den-Haag-trekt-ruim-90-000-bezoekers
Reputatie 5

Verder is de veteranendag voor NS een relatief kleiner evenement.Wat beschouwd NS wel als een groter evenement?

Vorig jaar trok de Veterendag ruim 90:000 bezoekers.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3455156/IN-BEELD-Veteranendag-Den-Haag-trekt-ruim-90-000-bezoekers

Het gaat niet om het aantal bezoekers voor de NS, het gaat de NS om het aantal treinreizigers en ook ik kan zeggen, van verhalen van familie uitgaand, dat de meeste gratis kaartjes niet op veteranendag gebruikt worden maar voor een dagje uit. Mijn opa gaat er zelf jaarlijks heen en rijdt altijd met een groepje in een busje voor 9 personen, vinden ze zelf fijner dan met de trein.
90.000 klinkt veel maar als er dan 20% met de trein komt zijn dat er 18.000. En die komen vanuit heel Nederland uit alle windrichtingen en dat betekent dat je er op 200 km van Den Haag niet zo heel veel meer van merkt. Alleen in een straal van rond 60-70 km je moet dan geen werkzaamheden hebben en eventueel treinen versterken.

Het is qua aantallen allemaal van een totaal andere orde dan carnaval, koningsdag, de vierdaagse, etc. Je moet het eerder vergelijken met een concert in de Arena, een voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal of een wat groter popfestival.
Zijn er tot nu toe wel eens extra treinen ingezet vóórdat de normale dienstregeling begint?


Ja. Bijsturing vindt wel eens plaats op de dag zelf, maar meestal eerder. Denk bijvoorbeeld aan extra treinen naar Zandvoort in verband met zomerweer. Maar zo weet ik dat er laatst ook extra bakken zijn geregeld op de dag zelf voor afvoer van evenementen rondom Amsterdam Bijlmer Arena. Of dit voor Veteranendag ooit eerder gebeurd is, is te specifiek, dat weet ik niet. Maar er vinden constant af- en bijschakelingen plaats.
Zijn er tot nu toe wel eens extra treinen ingezet vóórdat de normale dienstregeling begint?
Ja. Bijsturing vindt wel eens plaats op de dag zelf, maar meestal eerder. Denk bijvoorbeeld aan extra treinen naar Zandvoort in verband met zomerweer. Maar zo weet ik dat er laatst ook extra bakken zijn geregeld op de dag zelf voor afvoer van evenementen rondom Amsterdam Bijlmer Arena. Of dit voor Veteranendag ooit eerder gebeurd is, is te specifiek, dat weet ik niet. Maar er vinden constant af- en bijschakelingen plaats.

Dank voor je antwoord, @Klaas-Jan NS.

Heb je óók nog een antwoord op de hierboven door mij gestelde vraag:
"Zijn er tot nu toe wel eens extra treinen ingezet vóórdat de normale dienstregeling begint?"
Reputatie 7
Badge +3
Bij de Nijmeegse vierdaagse dacht ik?
Eerder laten rijden van treinen zal alleen in heel uitzonderlijke situaties zijn aangezien het eerder laten beginnen van machinisten problemen geeft ten aanzien van de regels die er gelden voor de lengte van de diensten als de machinist heel vroeg begint. Hierdoor is het niet zomaar mogelijk een machinist even een uurtje eerder te laten beginnen omdat deze dan ook een uur eerder zal moeten stoppen en er dan in de ochtend weer ergens een rit moet vervallen of worden overgenomen door een extra machinist.

Daarnaast vergt dit natuurlijk ook een planning in verband met het tijdig gereed zijn van materieel op de locatie en planning van Prorail i.v.m. mogelijke werkzaamheden of werktreinen op de trajecten en dan moet er ook nog extra betaald worden om het spoor extra te mogen gebruiken door de NS aan Prorail.
Bij de vierdaagse worden ieder jaar hele vroege extra treinen ingezet zodat de wandelaars om 5.30 in Nijmegen bij de start kunnen zijn. Vroeger gebeurde het ook voor de TT in Assen maar dat is geloof ik niet meer. Ook voor de Elfstedentocht reden er in het verleden hele vroege treinen vanaf 4.00 uur.

Vaak zal het niet gebeuren aangezien er maar heel weinig evenementen voor 10 00 uur beginnen.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de Elfstedentocht toch wel netjes, want dat moet binnen heel korte tijd geregeld worden 🙂 Alhoewel, de Friezen kennende, ligt er elk jaar gewoon een draaiboek klaar 😃
Eerder laten rijden van treinen zal alleen in heel uitzonderlijke situaties zijn aangezien het eerder laten beginnen van machinisten problemen geeft ten aanzien van de regels die er gelden voor de lengte van de diensten als de machinist heel vroeg begint.
Dank voor de toelichting.

Blijft over de inzet van een extra vroege bus die aansluit op de eerste trein.
Na deze 1e rit kan dezelfde bus gelijk worden ingezet als treinvervangend busvervoer,
waardoor de kosten voor de inzet van deze bus relatief beperkt kunnen blijven.

Eerder laten rijden van treinen zal alleen in heel uitzonderlijke situaties zijn aangezien het eerder laten beginnen van machinisten problemen geeft ten aanzien van de regels die er gelden voor de lengte van de diensten als de machinist heel vroeg begint.Dank voor de toelichting.

Blijft over de inzet van een extra vroege bus die aansluit op de eerste trein.
Na deze 1e rit kan dezelfde bus gelijk worden ingezet als treinvervangend busvervoer,
waardoor de kosten voor de inzet van deze bus relatief beperkt kunnen blijven.

Dat lijkt meer op een voorstel om puur principiële redenen. Ik denk dat die bus dus leeg zal rijden. Hoeveel mensen gaan er voor de veteranendag In Den Haag 's morgens voor 6 uur met een bus vertrekken uit Leeuwarden?
Update: Ik neem dit topic even van Klaas Jan over en zal mijn best doen jullie zo snel mogelijk van een terugkoppeling te voorzien.
Zijn er tot nu toe wel eens extra treinen ingezet vóórdat de normale dienstregeling begint?

Op dit moment kun je zaterdags vanuit Leeuwarden met de eerste trein van 06:46u én
een overstap van 3 minuten op station Utrecht al om 09:22 uur in Den Haag CS aankomen.Vanwege de werkzaamheden bij Zwolle zal de extra reistijd 1 tot 3 kwartier bedragen.

Kan er een extra vervoersmogelijkheid vanuit Leeuwarden worden aangeboden, zodat je toch om
09:22 uur kunt arriveren in Den Haag, om het programma dat start vanaf 10:00 uur te kunnen volgen?

Volgens de NS Reisplanner vertrekt er op zaterdag 30 juni een extra vroege Sprinter vanuit Leeuwarden naar Meppel zodat het mogelijk is om nog vóór 09:30u te arriveren op station Den Haag.

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/veteranendag-ns-laat-extra-vroege-sprinter-rijden-tijdens-werkzaamheden-in-zwolle-49230

Reageer