Skip to main content
beantwoord

abonnement beeindigen verlopen ov-chipkaart

Vandaag kreeg ik een factuur van de ns van mijn flex dal abonnement. Dit verbaasde mij, want mijn ov-chipkaart is verlopen. Ik kon mijn abonnement online niet beëindigen. Alleen via de klantenservice. De klantenservice gaf aan mijn abonnement ook niet te kunnen beëindigen en dat ik eerst mijn kaart moet blokkeren bij ov-chipkaart. Als ik inlog kan ik niet vinden hoe dit moet.

Ik vind het bizar dat mijn abonnement gewoon doorloopt terwijl mijn ov-chipkaart is verlopen.

en daarnaast vind ik het bizar dat het zo moeilijk is om mijn abonnement gewoon te beëindigen.

Kunnen jullie dit alsnog voor mij doen?

Een abonnement op een verlopen kaart werkt niet en gebruik ik niet, dus het zou ook mooi zijn als de factuur wordt teruggestort.

Dank alvast.

Gr. Frank

Beste antwoord door Momo

MoDe schreef:

Voor blokkeren moet je bij ov-chipkaart.nl zijn en voor het daarna opzeggen bij NS-klantenservice.

Een verlopen kaart blokkeren bij OV-chipkaart lukt niet, je komt dan een loop terecht. Zie daarvoor een eerder topic.

Daar is ook dit door een moderator aangegeven:

De oplossing is dan dus doorzetten naar de IT afdeling.

Wat ook nog kan, als de kaart minder dan een jaar geleden verlopen is, is via OV-chipkaart de verlopen kaart vernieuwen en vervolgens op de niieuwe kaart het abonnement stop zetten. Kost je wel €7,50 voor die nieuwe kaart, maar die moet je dan weer terug kunnen vragen bij NS omdat je een abonnement hebt. 

Bekijk origineel

10 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13502 reacties
  • 19 maart 2025

Goedendag ​@Frank789  Normaal gesproken krijg je als je een abonnement hebt ongeveer 10 weken voordat jouw ov-chipkaart verloopt een verzoek per email om een nieuwe pasfoto in te sturen. Doe je dat niet dan krijg je per brief een herinnering. Heb je de kaart bij ov-chipkaart.nl geregistreerd dan krijg je ook van hen bericht.

Een abonnement staat los van ov-chipkaart. Zolang je het abonnement niet opzegt, blijft deze doorlopen, ook al is de ov-chipkaart niet meer geldig. Je zult geen geld terugkrijgen over de periode dat je geen gebruik kon maken van jouw abonnement, omdat de kaart is verlopen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een goedwerkende kaart.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet bij klantgegevens. Voor blokkeren moet je bij ov-chipkaart.nl zijn en voor het daarna opzeggen bij NS-klantenservice.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16550 reacties
  • Antwoord
  • 19 maart 2025
MoDe schreef:

Voor blokkeren moet je bij ov-chipkaart.nl zijn en voor het daarna opzeggen bij NS-klantenservice.

Een verlopen kaart blokkeren bij OV-chipkaart lukt niet, je komt dan een loop terecht. Zie daarvoor een eerder topic.

Daar is ook dit door een moderator aangegeven:

De oplossing is dan dus doorzetten naar de IT afdeling.

Wat ook nog kan, als de kaart minder dan een jaar geleden verlopen is, is via OV-chipkaart de verlopen kaart vernieuwen en vervolgens op de niieuwe kaart het abonnement stop zetten. Kost je wel €7,50 voor die nieuwe kaart, maar die moet je dan weer terug kunnen vragen bij NS omdat je een abonnement hebt. 

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 21 maart 2025

Dank voor je antwoord. Ik dacht dat ns hier ook op keek.

Ik hoef geen nieuwe ov-chipkaart want ik ben volledig overgestapt op een business-card. Heb hem bewust niet verlengd. Ik snap dat de ov-chipkaart niet van de ns is, maar het abonnement wel.

Vind het bijzonder dat de ns dit abonnement niet kan beëindigen op een verlopen ov-chipkaart.

Ik ga zo nog eens kijken hoe ik dit voor elkaar krijg.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 21 maart 2025
Frank789 schreef:

Ik dacht dat ns hier ook op keek.

De moderators van deze community zijn werkzaam bij NS. Maar zij fungeren voornamelijk als sfeerbewakers 😉 Nee, da's flauw, ze 'beheren’ de community, kunnen ook bepaalde issues doorzetten in de organisatie, maar zijn hier in principe niet voor klanteNService-vragen.

Frank789 schreef:

Vind het bijzonder dat de ns dit abonnement niet kan beëindigen op een verlopen ov-chipkaart.

Dat is ook bijzonder. Dit zou gewoon mogelijk gemaakt moeten worden, het probleem wordt hier regelmatig gemeld.

Lukt het ook niet je abonnement te wijzigen naar Flex Basis? Dan heb je in elk geval geen abonnementskosten meer.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 21 maart 2025

oh dat was nog een goede geweest. zojuist ov-chipkaart gebeld en zij hebben de kaart beëindigd. Na het weekend de ns nog maar eens contacten.

Dank voor de hulp

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16550 reacties
  • 21 maart 2025

Als de kaart door het beëindigen door OV-chipkaart nu ook geblokkeerd is, zou het met de NS klantenservice moeten lukken. Daarover gaf moderator Erryt in dat andere topic aan:

Bij een geblokkeerde kaart kunnen wij geen bestelling klaarzetten. Het abonnement zal dan per direct worden beëindigd. Een verlopen kaart is helaas niet gelijk geblokkeerd en zal als actief worden weergegeven in ons systeem.

Zelf je verlopen blokkeren via de OV-chipkaart website lukt niet, heb ik zelf eerder als test geprobeerd. Mogelijk kan de klantenservice van OV-chipkaart dit wel en is dit nu gebeurd. Ik ben dus benieuwd naar wat de NS na het weekend te melden heeft. Door het beëindigen van de kaart zal het denk ik nu niet meer mogelijk zijn om de kaart te vernieuwen. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16550 reacties
  • 21 maart 2025
mrfreeze schreef:

Lukt het ook niet je abonnement te wijzigen naar Flex Basis? Dan heb je in elk geval geen abonnementskosten meer.

Dat is iets wat eerder ook bij mij opkwam, maar ik vraag me af dit wel zou kunnen. Om te wijzigen moet je in feite via de webshop een nieuwe abonnement kiezen (in dit geval Flex Basis) en wanneer je dat wil doen op een verlopen kaart denk ik dat er een melding komt dat de kaart verlopen is en het niet meer kan. Maar het had wel een leuke test geweest. Misschien bij de eerstvolgende die met dit probleem zit, dit voorstellen en zien wat het resultaat is. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 21 maart 2025
Momo schreef:

Dat is iets wat eerder ook bij mij opkwam, maar ik vraag me af dit wel zou kunnen.

Dat was eigenlijk ook de reden dat ik het vroeg. Ben er wel benieuwd naar.
Maar er komt binnenkort vast nog wel een keer zo'n melding 🙂

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13502 reacties
  • 21 maart 2025

@Frank789 NS klantenservice is het hele weekend bereikbaar, je hoeft niet tot na het weekend te wachten met het opzeggen van jouw abonnement. 

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 22 maart 2025

ah goed om te weten. thnx!

Reageer