beantwoord

Geld terug van NS


Vandaag kwam ik erachter dat ik terwijl ik Daltarief heb, Voltarief heb betaald en dat sinds 7 augustus 2017! Ik krijg maar 48 euro terug, over de reizen vanaf 7 augustus 2017. Dt is een enorme zogenaamde rekenfout`..Absurd. Maar controleren kan niet, want mijn reishistorie is gewist, op 2 dagen na. Wat is dit voor idioots! Dat heb ik niet in de gaten zeker.. Er zal voor de rest ook uitbetaald moeten worden, maar die reishistorie zal wel niet meer te vinden zijn. Belachelijk dit. Voor mijn dochter hetzelfde verhaal, zij krijgt 17 euro terug, belachelijk, ze moeten zich schamen! Ik heb al gemaild naar de klantenservice maar ik vraag me af of dit helpt. Ik ben woest!Ik merkte op een gegeven moment dat ze me zat waren bij de klantenservice, verbinding verbreken of zeggen dat ze me niet kunnen verstaan. Toen ik over die verdwenen reishistorie begon werd het stil en toen werd ook de verbinding verbroken. Wat ze ook zeggen, ik laat me niet afschepen. Ik kan namelijk niet tegen onrecht.

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 July 2021, 21:46

Bekijk origineel

31 reacties

Dat is spijtig zeg. Mag ik vragen naar de reden waarom dit niet goed is gegaan de afgelopen 4 jaar?

Reputatie 7
Badge +3

Na 4 jaar kom je er achter dat er iets niet goed gegaan is met jouw abonnement en neem dan pas contact op met de klantenservice? Of ben je al 4 jaar bezig met de klantenservice om dit op te lossen?

Lijkt er op alsof het abonnement nooit is geactiveerd. Klopt dat?

Als je nu pas contact opgenomen hebt, kun je eigenlijk niet verwachten dat men jou over 4 jaar gemiste korting terug gaat betalen. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoording.

Dat is spijtig zeg. Mag ik vragen naar de reden waarom dit niet goed is gegaan de afgelopen 4 jaar?

Reden nee, oorzaak ja. Slordigheid van NS- OV chipkaart. De pest is dat wel Dalvoordeel in mijn NS staat, dus denk je dat er niks aan de hand is, logisch, maar toch betaalde ik Voltarief. Het wordt ook nog automatisch afgeschreven ivm automatisch saldo opladen en verwacht je niks raars.  Ik moest voor iets anders in mijn reishistorie zijn toen ik het zag. Het is dus niet mijn fout, daar zijn ze nu wel achter en dat is ook gezegd. Maar die 48 euro kan echt niet over 4 jaar. Weg reishistorie, dat vind ik nog het vreemdst. Ze zullen er echt niet failliet aan gaan tenzij ze heel veel van dit soort dingen doen. Ik wacht het antwoord eerst af, als ik dat krijg, dan.

Maar gaf mijn collega ook een reden op waardoor je geen korting kreeg tijdens het reizen?

Reputatie 7
Badge +4

De laatste anderhalf jaar is normaal wel zichtbaar. U heeft het abonnement indertijd geactiveerd op een automaat? Zo niet, dan is het voltarief plausibel.

 

Ik denk dat we hier op het forum niet veel voor u kunnen betekenen.

Badge +3

Bij je reishistorie van OV-chipkaart kan je gewoon 18 maanden terug kijken (met een account).

Ik zou dat zeker doen en dan goed controleren of er wel gereisd is met Dal Voordeel, en of er bij inchecken buiten de spits géén 40% korting gerekend is. Korting is uiteraard alleen voor trein.

Hoe weet je zo stellig dat het mis gegaan is vanaf 7 augustus 2017? Dat kan je namelijk onmogelijk zien, of herleid je dat uit je bankafschriften voor automatisch opladen?

Hou er dan rekening mee dat automatisch opladen pas een dag of 5 later van je rekening afgeschreven wordt. In de omschrijving van de incasso kan je precies zien op welke datum en tijd er opgeladen is. Die oplaadmomenten staan overigens ook in je transactie-overzicht van OV-chipkaart.

Bij je reishistorie van OV-chipkaart kan je gewoon 18 maanden terug kijken (met een account).

Ik zou dat zeker doen en dan goed controleren of er wel gereisd is met Dal Voordeel, en of er bij inchecken buiten de spits géén 40% korting gerekend is. Korting is uiteraard alleen voor trein.

Hoe weet je zo stellig dat het mis gegaan is vanaf 7 augustus 2017? Dat kan je namelijk onmogelijk zien, of herleid je dat uit je bankafschriften voor automatisch opladen?

Hou er dan rekening mee dat automatisch opladen pas een dag of 5 later van je rekening afgeschreven wordt. In de omschrijving van de incasso kan je precies zien op welke datum en tijd er opgeladen is. Die oplaadmomenten staan overigens ook in je transactie-overzicht van OV-chipkaart.

Ik heb al gemeld dat mijn reishistorie weg is, op 2 dagen na. Ik kan dus niet terugkijken. Wat dat Dalvoordeel bereft, dat staat in je account. Ik dacht dus dat ik Dalvoordeel reed. Ik was te goed van vertrouwen. 

Hoe ik zo stellig weet dat ik dat Dalvoordeel sinds 7 augustus 2017 heb? Zie bijlage. Het is mijn kaart. Als je dat niet gelooft weet ik het ook niet. Ik merk dat tot nu toe uit reacties de fout niet bij NS ligt. Nogmaals, te goed van vertrouwen, naïef 

e reishistorie van OV-chipkaart kan je gewoon 18 maanden terug kijken (met een account).

Ik zou dat zeker doen en dan goed controleren of er wel gereisd is met Dal Voordeel, en of er bij inchecken buiten de spits géén 40% korting gerekend is. Korting is uiteraard alleen voor trein.

Hoe weet je zo stellig dat het mis gegaan is vanaf 7 augustus 2017? Dat kan je namelijk onmogelijk zien, of herleid je dat uit je bankafschriften voor automatisch opladen?

Hou er dan rekening mee dat automatisch opladen pas een dag of 5 later van je rekening afgeschreven wordt. In de omschrijving van de incasso kan je precies zien op welke datum en tijd er opgeladen is. Die oplaadmomenten staan overigens ook in je transactie-overzicht van OV-chipkaart.

Ik heb al gemeld dat mijn reishistorie weg is, op 2 dagen na. Ik kan dus niet terugkijken. Wat dat Dalvoordeel bereft, dat staat in je account. Ik dacht dus dat ik Dalvoordeel reed. Ik was te goed van vertrouwen. Ik kan niet 18 maanden terugkijken. Echt niet. Ik kreeg een mailtje dat het abonnement opgezegd zou worden en dat ik de kaart bij een OV chipkaart automaat kon activeren en dan alsnog mijn Dalvoordeel ingaat. dat heb ik gedaan. Gek hè, dat ik nooit gekeken heb of het wel klopt, maar ik begrijp dat het aan mij ligt. 

 

Badge +3

Ik heb het over je reishistorie/transactieoverzicht bij Mijn OV-chip, dus niet Mijn NS.

Daar staat per reis precies bij op welk abonnement er gereisd is, plus wanneer er precies automatisch opgeladen is. Of je wel of geen korting hebt gekregen kan je afleiden uit de ritprijs.

Dat overzicht gaat tot 18 maanden terug, dus je kunt terug tot begin 2020.

En een paaltje/poortje geeft dat ook aan, dus als het je 4 jaar lang ontgaan is dat daar ‘Voltatief’ stond…

 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik het goed begrijp, heb je dal voordeel aangeschaft en heb je deze niet binnen een maand geactiveerd bij een automaat. Je hebt de brieven/mail die je kreeg bij aanschaf niet (goed) gelezen en niet eerder jouw reisgeschiedenis nagekeken, maar bent er vanuit gegaan dat alles klopte. Nu kom je er na 4 jaar! erachter dat je nooit met korting gereisd hebt en wil de gemiste korting over 4 jaar terug. Idem voor jouw dochter.

Over de reisgeschiedenis die weg is, heb je de afgelopen 1,5 jaar regelmatig gereisd? Of alleen die reizen gemaakt die nog zichtbaar zijn?

Als jij het abonnement nooit geactiveerd hebt, is dat NS niet aan te rekenen.

Badge +3

Die 48 euro is een restitutie voor het lopende jaar, waarbij je dus 07-08-2020 tot bijv. 30-06-2021 terugkrijgt wegens beëindigen abonnement waarop blijkbaar dus niet gereisd is.

De rest van die € 56,00 krijg je later, zodra je langs een kaartautomaat bent geweest om het opnieuw te activeren. Verder terug zal NS niet gaan, qua vergoeding. Vind het ook spijtig.

Is je kaart vervangen, dan zou je de reishistorie van je oude kaart (tot 18 maanden terug) kunnen inzien door in Mijn NS het juiste kaartnummer te selecteren.

Ik heb het over je reishistorie/transactieoverzicht bij Mijn OV-chip, dus niet Mijn NS.

Daar staat per reis precies bij op welk abonnement er gereisd is, plus wanneer er precies automatisch opgeladen is. Of je wel of geen korting hebt gekregen kan je afleiden uit de ritprijs.

Tot 18 maanden terug, niet langer dus je kunt terug tot begin 2020.

En een paaltje/poortje geeft dat ook aan, dus als het je 4 jaar lang ontgaan is dat daar ‘Voltatief’ stond… 

Bij ov chipkaart automaten kom ik nooit omdat ik automatisch opladen heb. Als ik in of uit check, staat er 40%. Dus ben ik gek dat ik denk dat het ok is. En toch zie ik later in mijn OV chipkaart account dat het voltarief is. Trouwens,, waarom zou ik überhaupt geld terugkrijgen? Dat is een schuldbekentenis, wat mij betreft. Maar ik lees hier geen enkele tip alleen wat ik had moeten doen, want dan was het niet gebeurd 🤷‍♀️ jammer dan, heb ik weer wat geleerd. 

 

Zoals ik het begrijp is het abonnement niet beëindigd, maar heeft onze klantenservice de gemiste korting van 48 euro overgemaakt. Klopt het dat dit bedrag de gemiste korting van de afgelopen 18 maanden is, jaycee1965?

Het lijkt me goed als toch iemand dit gaat uitzoeken. Het is een van vreemdste zaken die ik hier in jaren voorbij heb zien komen.

Badge +3

Ik kan je helaas geen tips geven, want blijkbaar heb je zelf in 2017 het Dal Voordeel niet op je kaart gezet.

Dat de NS je daarom nu de € 56,00 abonnementskosten van het huidige contractjaar terug wil betalen (de rest krijg je later denk ik) mag je dan ‘blij mee zijn’ maar is natuurlijk niet wat je wilt horen.

Liever over al je reizen buiten de spits vanaf 2017 de gemiste korting terug natuurlijk, maar dat kan helemaal niet omdat er helemaal niet op het abonnement gereisd is! En bovendien worden reistransacties (wettelijk) maar 18 maanden bewaard.

Wat de NS wel zou sieren is als bij abonnementen die na een maand niet opgehaald zijn bij een automaat (in dit geval dus september 2017) er een mailtje naar de klant gaat dat er contact opgenomen moet worden met de Klantenservice om de bestelling te annuleren of opnieuw klaar te zetten, in plaats van het abonnement gewoon door te laten lopen en jaarlijks automatisch te vernieuwen.

Badge +3

Als ik in of uit check, staat er 40%. Dus ben ik gek dat ik denk dat het ok is. En toch zie ik later in mijn OV chipkaart account dat het voltarief is.

In de schermafbeelding die u hebt geplaatst, is een situatie te zien waarin er niet gereisd is: u hebt op hetzelfde station uitgecheckt als waar u even daarvoor had ingecheckt. Ik heb zelf gemerkt dat in zo’n situatie de omschrijving van het product niet altijd klopt. Zou u misschien een afdruk kunnen laten zien van een echte reis?

Badge +3

Het lijkt me goed als toch iemand dit gaat uitzoeken. Het is een van vreemdste zaken die ik hier in jaren voorbij heb zien komen.

Dat je bij inchecken 40% korting te zien krijgt is onmogelijk, want dan zou:

  • Het OV-chip overzicht bij de Check-in Dal Voordeel tonen, waarbij of je gaat reizen of een stationspassage wilt doen niet van belang is
  • En voor een incheck ook geen € 20,00 instaptarief rekenen, maar € 10,00

Er is dus helemaal géén abonnement actief op de kaart en poortjes en paaltjes weten dus niets over eventuele korting.

Dat er verder (bij OV-chip) geen reishistorie is kan te maken hebben met een (recente) kaartvernieuwing, of anders is er een storing of is er de laaste 18 maanden nergens met de kaart in- of uitgecheckt.

Het lijkt me goed als toch iemand dit gaat uitzoeken. Het is een van vreemdste zaken die ik hier in jaren voorbij heb zien komen.

Dat je bij inchecken 40% korting te zien krijgt is onmogelijk, want dan zou:

  • Het OV-chip overzicht bij de Check-in Dal Voordeel tonen, waarbij of je gaat reizen of een stationspassage wilt doen niet van belang is
  • En voor een incheck ook geen € 20,00 instaptarief rekenen, maar € 10,00

Er is dus helemaal géén abonnement actief op de kaart en poortjes en paaltjes weten dus niets over eventuele korting.

Blijft de vraag waarom TS toch stelt 40% korting op het paaltje te zien.

Overigens zou NS moeten kunnen weten of het product wel/niet op de kaart is gezet. 

Badge +3

Blijft de vraag waarom TS toch stelt 40% korting op het paaltje te zien.

TS @jaycee1965 stelt iets dat helemaal niet kan, 40% korting tonen op een paaltje/poortje en dan toch zonder abonnement ingecheckt worden én ook nog €20 instaptarief betalen.

Badge +3

Overigens zou NS moeten kunnen weten of het product wel/niet op de kaart is gezet. 

Dat betwijfel ik, tenzij het bij een NS automaat opgehaald is en niet bij een supermarkt o.i.d.

OV-chipkaart weet het wel, en staat dan ook in je kaartinformatie, maar of zij die info delen met NS weet ik niet.

Edit: Dat moeten ze wel delen anders kan NS niet bepalen of een abonnement moet doorlopen… 

 

Badge +3

Voor de volledigheid @jaycee1965 

Heb je Dal Voordeel in Augustus 2017 aangevraagd op een bestaande kaart, of besteld i.c.m. een nieuwe kaart?

Wat is de geldigheidsatum van je huidige kaart, en als die de afgelopen 4 jaaar vernieuwd is (geldig tot eind 2022 of langer), is dat via NS of OV-chipkaart gedaan?

Kan dus ook nog zijn dat je gewoon Dal Voordeel gehad hebt, maar dat op een of andere manier niet op je huidige kaart terecht is gekomen (ook al zegt je screenshot van Mijn NS van wel).

Blijft de vraag waarom TS toch stelt 40% korting op het paaltje te zien.

TS @jaycee1965 stelt iets dat helemaal niet kan, 40% korting tonen op een paaltje/poortje en dan toch zonder abonnement ingecheckt worden én ook nog €20 instaptarief betalen.

Volgens @Tochjo hierboven is dat kennelijk toch mogelijk. 

Badge +3

Volgens @Tochjo hierboven is dat kennelijk toch mogelijk. 

Niet bij reizen op saldo, zou een dikke #fail zijn dan bij OV-chipkaart.

Als dat vaker (en structureel vanaf 2017) zou gebeuren was er vast en zeker eerder melding van gemaakt ergens, hier of op Twitter e.d.

Bij @Tochjo ging het om de vermelding van het product die (soms) niet klopt, maar €20 instaptarief aftikken bij een incheck betekent simpelweg dat je geen abonnement hebt (op je kaart).

Eerst maar eens kijken wat er uit het verleden allemaal nog te achterhalen is. Wordt een lastige!

Het lijkt me goed als toch iemand dit gaat uitzoeken. Het is een van vreemdste zaken die ik hier in jaren voorbij heb zien komen.

Dat je bij inchecken 40% korting te zien krijgt is onmogelijk, want dan zou:

  • Het OV-chip overzicht bij de Check-in Dal Voordeel tonen, waarbij of je gaat reizen of een stationspassage wilt doen niet van belang is
  • En voor een incheck ook geen € 20,00 instaptarief rekenen, maar € 10,00

Er is dus helemaal géén abonnement actief op de kaart en poortjes en paaltjes weten dus niets over eventuele korting.

Blijft de vraag waarom TS toch stelt 40% korting op het paaltje te zien.

Overigens zou NS moeten kunnen weten of het product wel/niet op de kaart is gezet. Ik. 

Dat bedrag van €20 is correct, maar ik laat hier géén bankafschriften zien. En nu moet ik een ECHTE REIS' laten zien!? Het is duidelijk dat de meesten van jullie een goede band met NS hebben. Het feit dat ik iig al dit luttele bedrag van €48 terugkrijg, is alvast een gebaar dat ze ongelijk hadden. In plaats daarvan wil iedereen plaatjes zien voordat ik geloofd wordt. Iedereen valt over me heen. Ik heb in de bijlage de mail die ik kreeg over het DALuren abonnent gedaan. Op 18 juni kreeg ik een update over incasso etc. Daar staat het duidelijk, daar betaal ik elk jaar voor. In mijn NS account staat dat ik een Dalvoordeel tarief heb. Moet ik dan gaan twijfelen? Waarom zou ik twijfelen aan dit soort mails van NS? En dan heb ík niet goed opgelet!? 18 JUNI 2021. 

 

Badge +3

Een goede band met NS heb jij inmiddels misschien niet meer,

Maar ga anderen (we zijn geen van allen NS personeel hier, op de NS moderators na) niet verwijten dat we over je heen vallen.

Sterker nog, we proberen je te helpen of in ieder geval zaken boven water te krijgen

Dat we geen tips hebben komt omdat wij het ook niet weten, geen toegang tot je gegevens hebben en jijzelf ook (op wat uitzonderingen na) niet verder terug kunt kijken dan 18 maanden.

Iemand anders had een probleem met een reisverklaring voor de Belastingdienst over 2016 of zo.. Nou veel succes ermee want niemand heeft die gegevens meer, alleen jijzelf.

Dat jijzelf nu zit met een doorlopend abonnement dat op 18 juni aangekondigd is om per 7 augustus weer verlengd te worden kunnen we als lezers niets aan doen!

Waarom die mails je tussen ingangsdatum in 2017 en nu ontgaan zijn (of je dacht prima ik heb Dal Voordeel) maar je altijd op voltarief gereisd hebt…. (en ja dat geeft een poortje of paaltje echt aan!) is dan aan jou om uit te zoeken.

Er zal vast wel iets mis gegaan zijn ergens. We vallen in ieder geval niet over je heen maar uit ervaring heb je heel weinig kans om met dit topic ook maar iets meer te winnen dan de 48 euro die je gegund is, denk ik zomaar.

Waarbij die andere 8 euro later nog volgt wegens nooit gebruikt Dal Voordeel à €56 voor het hele contractjaar.

Een goede band met NS heb jij inmiddels misschien niet meer,

Maar ga anderen (we zijn geen van allen NS personeel hier, op de NS moderators na) niet verwijten dat we over je heen vallen.

Sterker nog, we proberen je te helpen of in ieder geval zaken boven water te krijgen

Dat we geen tips hebben komt omdat wij het ook niet weten, geen toegang tot je gegevens hebben en jijzelf ook (op wat uitzonderingen na) niet verder terug kunt kijken dan 18 maanden.

Iemand anders had een probleem met een reisverklaring voor de Belastingdienst over 2016 of zo.. Nou veel succes ermee want niemand heeft die gegevens meer, alleen jijzelf.

Dat jijzelf nu zit met een doorlopend abonnement dat op 18 juni aangekondigd is om per 7 augustus weer verlengd te worden kunnen we als lezers niets aan doen!

Waarom die mails je tussen ingangsdatum in 2017 en nu ontgaan zijn (of je dacht prima ik heb Dal Voordeel) maar je altijd op voltarief gereisd hebt…. (en ja dat geeft een poortje of paaltje echt aan!) is dan aan jou om uit te zoeken.

Er zal vast wel iets mis gegaan zijn ergens. We vallen in ieder geval niet over je heen maar uit ervaring heb je heel weinig kans om met dit topic ook maar iets meer te winnen dan de 48 euro die je gegund is, denk ik zomaar.

Waarbij die andere 12 euro later nog volgt wegens nooit gebruikt Dal Voordeel à €56 voor het hele contractjaar.

Ik heb die mails wel vaker gehad en daarim staat, uw abonnement DALVOORDEEL wordt (sinds 7 augustus 2017 dus., ivm verlenging van mijn DALvoordeelabonnement, zoals elk jaar) ik 'zit' niet met een abonnement, 🙄??? had beter moeten opletten en constant checken of ik geen Voltarief reis. Klinkt logisch 🙄 en dus is het mijn schuld. Het niet aangevraagde foute voltarief is nu veranderd, en heel terecht, naar Dalvoordeel, dat door mij is aangevraagd en geactiveerd in 2017. Wat ik gisteren ook meteen gedaan heb. Ik zal vanaf nu, elke keer als ik incheck en uitcheck meteen als ik de poort door ben, controleren of ik nog wel Dalvoordeel heb. Ik zal elke treinreis in mijn NS checken, en alle reizen in mijn OV chipkaart. Alles sla ik op. (Omdat reishistorie verdwijnt! Dat is echt niet normaal!!) Omdat ik niet kreeg wat ik betaald heb.. Er staat verdorie DALVOORDEEL in die mail van 18 juni! Sinds het begin krijg ik die mails, ook in 2017, met de tekst Dalvoordeel 🤷‍♀️. Sorry hoor, maar zelfs nú lees ik dat ik mails gemist heb!? Juist niet! Ik als je een bedrijf vertrouwt, waarom zou je dan paaltjes controleren of het niet per ongeluk ineens is veranderd? Voortaan maak ik foto's van elke check in /checkuit paal. Want ik vertrouw NS niet. Zoiets. 

" Waarom die mails je tussen ingangsdatum in 2017 en nu ontgaan zijn (of je dacht prima ik heb Dal Voordeel) maar je altijd op voltarief gereisd hebt…. (en ja dat geeft een poortje of paaltje echt aan!) is dan aan jou om uit te zoeken.

Er zal vast wel iets mis gegaan zijn ergens."

Ik weet dat paaltjes dat aangeven, dat heb ik gemeld, dát bedoel ik dus! 🤔

Beter dan dát kan ik niet bewijzen dat NS echt heel fout zit. Er moet iets te regelen zijn, ik heb hieraan geen enkele schuld. Een product wat ik betaald heb, maar niet gekregen 🤷‍♀️ iig dank voor al jullie tips. NS mag het uitzoeken. Ik kan altijd nog de juriste van mijn rechtsbijstandsverzekering om raad vragen. Zo'n verzekering heb je tegenwoordig wel nodig. Die heb ik sinds 2019 en ja, volledig vergoed. Staat in het contract, ik krijg regelmatig een mail daarover en ze doet wat ze zegt 

Reageer