Gisteren mer een keuzedag gereisd, vanuit Heeze heen en terug naar Enschede. De terugreis ingecheckt door de poortjes op station Enschede om 15.15, dus tijdens de daluren. Meteen controle bij het uitrijden van Enschede, ca. 15.20, en alles OK. Verder alleen overgestapt in Utrecht en Eindhoven. Tijdens het laatste stukje van Eindhoven (vertrek om 18.16) naar Heeze werd ik gecontroleerd om ca, 18.20 en bleek mijn keuzedag volgens de conducteur ongeldig te zijn en om 18.26 wel weer geldig. Checkt de software van de conducteur tegenwoordig of je tijdens de spits in de trein zit en wordt de keuzedag daardoor gezien als ongeldig?
Ik denk dat de conducteur gewoon op zijn horloge keek en constateerde dat u in de spits reed. Daar is helemaal geen software voor nodig lijkt mij.
Keuzedagen zijn niet geldig tijdens de ochtend- en avondspits. Als je vanuit Utrecht Centraal naar Eindhoven Centraal reist en je bent om 18:20 uur gecontroleerd, dan heb je het overgrote deel van de reis binnen de spits gemaakt. Echter, het moment van inchecken bepaalt het tarief van de reis. Indien je binnen de daluren hebt ingecheckt, reis je met jouw Keuzedag (ondanks dat je de reis afmaakt in de spits). Meer informatie over de geldigheid van Keuzedagen lees je hier.
Keuzedagen zijn niet geldig tijdens de ochtend- en avondspits. Als je vanuit Utrecht Centraal naar Eindhoven Centraal reist en je bent om 18:20 uur gecontroleerd, dan heb je het overgrote deel van de reis binnen de spits gemaakt. Echter, het moment van inchecken bepaalt het tarief van de reis. Indien je binnen de daluren hebt ingecheckt, reis je met jouw Keuzedag (ondanks dat je de reis afmaakt in de spits). Meer informatie over de geldigheid van Keuzedagen lees je hier.
Je hebt helemaal gelijk en de conducteur was bij deze dus helaas fout. Ik werd even op het verkeerde been gezet door de duur van de reis, maar er zitten een paar tijdrovende overstappen tussen.
Keuzedagen zijn niet geldig bij incheck tijdens de spits. Met een incheck in de daluren mag je (als het geen keuzedag op e-ticket is) doorreizen tijdens de spits. Maar bij het tijdens de spits wisselen van vervoerder, vervalt de keuzedag en reist men tegen vol tarief.
Keuzedagen zijn niet geldig bij incheck tijdens de spits. Met een incheck in de daluren mag je (als het geen keuzedag op e-ticket is) doorreizen tijdens de spits. Maar bij het tijdens de spits wisselen van vervoerder, vervalt de keuzedag en reist men tegen vol tarief.
Maar dat is hier dus niet het geval want de hele reis is met NS gemaakt.
Maar dat is hier dus niet het geval want de hele reis is met NS gemaakt.
Klopt, maar ik reageer op
Wat bedoel je precies MoDe? Ik heb de informatie zoals deze ook op de website vermeld is gedeeld. Volgensmij zijn wij het met elkaar eens.
Een Keuzedag is geldig bij een incheck buiten de spits, dus om 15:15 inchecken (bij NS) in Enschede is geen probleem (zie screenshot van
Als je overstapt of je reis onderbreekt (uit- en weer inchecken) in de spits is het ook geen probleem, zolang je dat binnen 35 minuten doet en je met dezelfde vervoerder (NS) verder reist.
Dus er is niets aan de hand, maar misschien was je incheck in Enschede per ongeluk bij Blauwnet*
Zolang je geen handgeschreven UvB (boete 50 euro) hebt gekregen van de conducteur is het verder in orde.
* De conducteur zal een afwijking gezien hebben, om het zeker te weten zou je in je reishistorie kunnen kijken, of bij OV-chipkaart met een Mijn OV-chip account, of bij een supermarkt of andere automaat je transacties uitlezen.
Die conducteur vlak na Enschede zal het verder ook wel prima gevonden hebben (geldige Keuzedag, incheck in daluren -bij verkeerde vervoerder- maar goede reis verder…)
Daar gaan we niet over in discussie, “het is oke” zeggen is voldoende toch
Een NS Flex correctie (zou 50 euro zijn) volgt vanzelf, maar bij reizen op saldo is dat niet aan de orde. Dan volgt een preek of een UvB… of gewoon ‘het is wel prima’ dus… en die HC tussen Eindhoven en Heeze vond dat ook.
Je hebt dus misschien iets verkeerd gedaan maar dat geeft verder niet.
Bedankt voor alle reacties. Ik heb in Enschede via de poortjes ingecheckt, dus bij de NS. Ik heb ook niet van vervoerder gewisseld en ben bij de overstap in Utrecht en Eindhoven niet van het station af geweest (dus niet uitgecheckt). Omdat ik in de daluren heb ingecheckt zou alles goed moeten zijn, maar toch liet de conducteur mij zijn scherm zien met een rode balk. Hij zei daarbij dat mijn keuzedag ongeldig werd bevonden. Maar bij het verlaten van de trein en verdere navraag bleek de keuzedag plots wel weer geldig. Dat was bij aankomst van de trein om 18.26 dus binnen de 5 minuten marge net voor de daluren. Vandaar mijn vraag of de software soms recent was aangepast.
Bedankt voor alle reacties. Ik heb in Enschede via de poortjes ingecheckt, dus bij de NS. Ik heb ook niet van vervoerder gewisseld en ben bij de overstap in Utrecht en Eindhoven niet van het station af geweest (dus niet uitgecheckt). Omdat ik in de daluren heb ingecheckt zou alles goed moeten zijn, maar toch liet de conducteur mij zijn scherm zien met een rode balk. Hij zei daarbij dat mijn keuzedag ongeldig werd bevonden. Maar bij het verlaten van de trein en verdere navraag bleek de keuzedag plots wel weer geldig. Dat was bij aankomst van de trein om 18.26 dus binnen de 5 minuten marge net voor de daluren. Vandaar mijn vraag of de software soms recent was aangepast.
Met betrekking tot die eerste zin: Ik heb in Enschede via de poortjes ingecheckt, dus bij de NS.
Dat hoeft dus helemaal niet het geval te zijn. In Enschede staat er dus ook een poortje van Blauwnet. Volgens mij is dat het poortje aan de rechterzijde (maar ik ben al een tijdje niet in Enschede geweest).. U zou in MijnNS uw reishistorie kunnen checken. Daar staat ook de vervoerder waar u heeft ingecheckt.
Eén en ander zoals RobertB hierboven ook aangeeft.
Dat zou kunnen, dat ik door een poortje van Blauwnet ben gegaan. Dat zou op zich al reden zijn voor verwarring en dat verklaart ook niet dat bij de de controle door de NS conducteur tijdens het uitrijden van station Enschede alles in orde werd bevonden. Het zou wel een verklaring kunnen zijn waarom de laatste conducteur niet kom zien waar en wanneer ik heb ingecheckt.
Dat zou kunnen, dat ik door een poortje van Blauwnet ben gegaan. Dat zou op zich al reden zijn voor verwarring en dat verklaart ook niet dat bij de de controle door de NS conducteur tijdens het uitrijden van station Enschede alles in orde werd bevonden. Het zou wel een verklaring kunnen zijn waarom de laatste conducteur niet kom zien waar en wanneer ik heb ingecheckt.
Ik heb mijn reishistorie bekeken en daarin is niet terug te vinden dat ik in Enschede heb ingecheckt. Dus het is dan het meest waarschijnlijk dat ik via een poortje van Blauwnet het perron ben opgekomen. Mag ik daarover opmerken dat het een zeer verwarrende situatie zou zijn als er aparte poortjes per vervoerder zijn, zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor zou zijn. Overigens was er wel sprake van enige tijdnood om de IC naar Utrecht nog te kunnen halen.
Ik heb mijn reishistorie bekeken en daarin is niet terug te vinden dat ik in Enschede heb ingecheckt. Dus het is dan het meest waarschijnlijk dat ik via een poortje van Blauwnet het perron ben opgekomen.
Dat klopt, bij reizen op saldo zie je in Mijn NS geen transacties bij andere vervoerders. Bij OV-chipkaart kun je die wel inzien. Is niet zo belangrijk want de conducteurs vonden het verder wel prima.
Dat er verschillende poortjes zijn heeft te maken met de verrekening van opbrengsten, de tarieven van Blauwnet en NS verschillen en men wil natuurlijk wel weten met welke vervoerder je reist, ook al is het met een Keuzedag.
Voorbeeld uit een ander topic:
Dus dit ritje (1e klas Enschede - Kennispark) kost:
- Met NS (op saldo of NS Flex) € 4,42
- Met Blauwnet op saldo € 2,49
- Met Blauwnet en NS Flex € 3,06Zo’n reisje met NS Flex en Blauwnet is dus gewoon 23% duurder dan op saldo (of een e-ticket) Of een bankpas, maar daarmee kan je niet 1e klas reizen
Mag ik daarover opmerken dat het een zeer verwarrende situatie zou zijn als er aparte poortjes per vervoerder zijn, zonder dat daar een duidelijke aanwijzing voor zou zijn.
Er is mijns inziens in Enschede weinig verwarrends, het is heel duidelijk welke poortjes van NS en welke van BlauwNet zijn.
Het probleem is meer dan veel mensen in de Randstad en Brabant nog altijd niet door hebben dat er elders naast NS ook andere vervoerders rijden.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.