Skip to main content
beantwoord

Hoe maak ik zo voordelig mogelijk gebruik van NS Flex i.c.m. samenreiskorting als mijn partner een Dal voordeel op saldo abonnement heeft?

-Ik neem een NS Flex Dal voordeel abo (€ 2.95 voor de 1ste 3 maanden)

-Na 1 maand wijzig ik abo in een NS Flex basis (€ 0,- per maand en geen € 10,- aanvraagkosten)

-Samenreiscode die ik van partner krijg zet ik op mijn abo (eerst OV-chip aan abo koppelen)

-Ik check, samen met partner, in, voor de spits begint, zeg om 15.45 uur, en we hebben beiden voordeel

40% en kunnen ook tijdens de spits blijven zitten.

In huidige situatie een e-ticket gekocht, dan mag ik niet tijdens de spits in de trein zitten en had ik om 16.00 uur vol tarief moeten betalen of een boete riskeren.

Klopt mijn denkwijze?

Beste antwoord door Thom

Ja. U hoeft alleen niks te koppelen. Als u Dalvoordeel aanvraagt krijgt u een gratis ov-chipcard en die is al geactiveerd/gekoppeld. Na een wisseling van abonnement met deze kaart hoeft u ook niets meer te koppelen. Het gaat verder allemaal via MijnNS als u overgaat van Dalvoordeel naar Flex.

Het is wijs niet van een e-ticket gebruik te maken. Dat beperkt enorm in de spits ten opzichte van de ov-chipkaart.

Persoonlijk zou ik het handiger vinden het abonnement te houden en heeft u in dit geval ook 40 procent korting.  Dat kost inderdaad €2,95 voor nog een maand, maar u heeft niet het gedoe met de samenreiskorting.

Ik kan niet ontkennen dat uw oplossing inderdaad goedkoper is, maar u moet wel altijd samen reizen.

Bekijk origineel

4 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • Antwoord
  • 8 maart 2025

Ja. U hoeft alleen niks te koppelen. Als u Dalvoordeel aanvraagt krijgt u een gratis ov-chipcard en die is al geactiveerd/gekoppeld. Na een wisseling van abonnement met deze kaart hoeft u ook niets meer te koppelen. Het gaat verder allemaal via MijnNS als u overgaat van Dalvoordeel naar Flex.

Het is wijs niet van een e-ticket gebruik te maken. Dat beperkt enorm in de spits ten opzichte van de ov-chipkaart.

Persoonlijk zou ik het handiger vinden het abonnement te houden en heeft u in dit geval ook 40 procent korting.  Dat kost inderdaad €2,95 voor nog een maand, maar u heeft niet het gedoe met de samenreiskorting.

Ik kan niet ontkennen dat uw oplossing inderdaad goedkoper is, maar u moet wel altijd samen reizen.

• Auteur
  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 8 maart 2025

Bedankt, we reizen inderdaad altijd samen, dus dat zit wel goed.

Ik heb al een persoonlijke OV-chipkaart, alleen geen NS abonnement, ik las dat je dan abo kan koppelen aan bestaande kaart. Had dit in mijn vraag niet duidelijk aangegeven.

👍

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 8 maart 2025

U kunt Flex Dalvoordeel in dat geval binnen twee minuten op uw bestaande kaart zetten. Hoewel, als u een bestaande kaart heeft zonder Flex en u vraagt Flex Dalvoordeel aan, dan moet u inderdaad wel eenmalig naar het kaartautomaat om het te koppelen. Dat is dan klikken op ‘Bestelling ophalen’. en de instructies volgen, een kind kan de was doen.

Ik ging uit van een nieuwe aanvraag van Dalvoordeel met Flex, dat is tegenwoordig meestal zo. Let er wel op dat uw kaart nog geldig is en niet al te snel vervalt. Bij de aanvraag van een nieuw abonnement krijgt u een nieuwe kaart die vijf jaar geldig is. En omdat het toch niks kost, kunt u dat net zo goed doen. In dat geval kunt u pas reizen op de ingangsdatum, die u zelf in kunt stellen, maar er is wel een verwerkingstijd. U mag best twee kaarten hebben, ik heb er zelf vier, ;-)

Succes met samenreizen!

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 8 maart 2025

Een gratis nieuwe kaart (met een maandje Dal Voordeel) is natuurlijk prima, maar heeft een levertijd van een week.

Je kunt ook Dal Voordeel op je huidige kaart zetten (en na een maand wisselen naar Basis, aanvragen van Flex Basis heeft namelijk 10 euro administratiekosten en die zijn er bij Dal Voordeel niet).

Als degene met wie u meereist een NS abonnement heeft kan die een code genereren die je dan kunt koppelen aan de kaart met Flex Basis voor 40% korting. Dat is geldig bij incheck buiten de spits en dan mag je in de spits doorreizen. Met een e-ticket mag dat inderdaad niet.

Reageer