Skip to main content
beantwoord

ns dalvrij abbonnement 1e klas wordt niet herkend bij keolis tijdens controle

Hallo

Vandaag reisde ik met keolis van hengelo naar zwolle.

Ik heb zelf momenteel een NS dalvrij abbo 1e klas.

Met een controle bij keolis werd het abbonnement niet herkend en stond er alleen dat ik reizen op rekening had [wel ingecheckt bij blauwnet in hengelo] dus hij zij dat hij niet de reisklasse kon zien.

Mijn vraag is hoe het kan dat bij vervoerders als o.a Arriva en keolis niet kunnen zien tijdens een controle of je nou een 1e klas abbonnement of 2e klas abbonnement hebt?

Ligt dit bij het systeem van die vervoerders of zit het anders in elkaar?

Mvg Léon.

Beste antwoord door Thom

Er lopen hier al meer topcis over. Als een conducteur het niet kan zien, geeft hij door dat u in de eerste klas zat. De computer kijkt of u een eersteklasabonnement had of niet. In uw geval is er dan niks aan de hand, u had immers Dalvrij eerste klas. Wat precies de achterliggende gedachte is en waarom het in de ene situatie niet goed werkt en in de andere wel, is voorzover ik weet nog niet helder. Het schijnt bij NS ook voor te komen.

Bekijk origineel

6 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24961 reacties
  • Antwoord
  • 9 maart 2025

Er lopen hier al meer topcis over. Als een conducteur het niet kan zien, geeft hij door dat u in de eerste klas zat. De computer kijkt of u een eersteklasabonnement had of niet. In uw geval is er dan niks aan de hand, u had immers Dalvrij eerste klas. Wat precies de achterliggende gedachte is en waarom het in de ene situatie niet goed werkt en in de andere wel, is voorzover ik weet nog niet helder. Het schijnt bij NS ook voor te komen.

• Reisadviseur*
  • 28 reacties
  • 9 maart 2025

Komt inderdaad zo nu en dan eens voor. Bij NS geeft de conducteur dan in dat je in 1e klas zit en de computer voorkomt dan wel netjes dat je een compensatietarief krijgt.

Bij Arriva lijkt het een probleem met de interface van de handhelds die codes geeft die de controleurs niet altijd even goed kennen. Weekend vrij 1e klas komt er kennelijk niet zoveel voor en dan is het even zoeken voor er duidelijkheid is.

Best wel verwarrend is dat de Arriva incheckzuilen/-poortjes altijd 2e klas aangeven bij reizen met NS flex.

Trainz
  • Reisadviseur**
  • 37 reacties
  • 9 maart 2025

Ik heb het bij Arriva helaas ook al meermaals meegemaakt. Een steward die me ervan beschuldigde dat ik onterecht in de eerste klas zat. Uiteindelijk heb ik met de NS-app (gelukkig werkte MijnNS eens een keer normaal) kunnen aantonen dat ik daar gewoon mocht zitten.

Echt leuk is het niet, als je regelmatig ten onrechte erop wordt aangesproken dat je in de eerste klas zit terwijl het eraan ligt dat de Arriva-apparatuur het abonnement niet herkent.

Vervelend om te horen dat dit bij Keolis ook al misgaat. Tot zover de aanbestedingen en decentralisatie… de reiziger is weer de dupe van het hele circus.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2025 reacties
  • 10 maart 2025
Trainz schreef:

Vervelend om te horen dat dit bij Keolis ook al misgaat. Tot zover de aanbestedingen en decentralisatie… de reiziger is weer de dupe van het hele circus.

Bij Keolis kunnen de stewards bij reizen op saldo ook niet makkelijk zien of je 1e klas mag reizen. Ze zien de check in wel, maar aan producten krijgen ze de hele lijst te zien die op de kaart staat. Toen m'n oude kaart nog in gebruik was liet een steward het me ooit zien: die kreeg de hele lijst die ik ook op OV-chipkaart.nl kreeg en zie daar tussen het abonnement maar eens te vinden.

(Bij Arriva ging het afgelopen weekend op saldo dan weer probleemloos, maar verliet een reiziger vrijwillig de eerste klas nadat de steward iemand anders er weg stuurde. Dus kennelijk zien ze ook niet dat je 2e klas reistrecht hebt)

• Intercity
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Met een 1e klasse vervoers bewijs moet keolis gewoon kunnen zien meestel is dat het ritnr bij voorbeeld 5551 is​ 1e klasse en 2e klasse is vaak 5552 zo heb ik hem een keer gezien

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29876 reacties
  • 11 maart 2025

Paaltjes en poortjes van andere vervoerders tonen bij NS Flex ook altijd 2e klas, omdat ze niet weten welk Flex abonnement je hebt.

NS poortjes en paaltjes weten dat ook niet, maar tonen bij Flex simpelweg geen klasse.

Een conducteur van Arriva/Keolis/Blauwnet kan inderdaad de incheck zien en dat je op rekening NS (Flex dus) reist. Ze mogen (concurrentie of apparatuur niet geschikt?) niet in de gegevens van NS kijken, en zouden dan een 1e klas afwijking moeten registreren waarbij het systeem wel uitzoekt waar je recht op hebt.

In zo’n geval mag je gewoon blijven zitten (ook bij NS), want in het geval je fout zit zal dit leiden tot een correctietarief van 20 euro. Met Flex mag men je dus niet wegsturen, natuurlijk wel verzoeken om weg te gaan uit de 1e klas om een correctie te voorkomen (en dan de registratie achterwege laten).

Reageer