Skip to main content
beantwoord

Is de nieuwe reisplanner op de website een grap?

StarAlliance

“overstap op zelfde perron” 2 min. “wacht 8 min” what the hell. Rekenen hoef je helemaal niet voor me. “Is fijner zo. Dan hoef je niet te rekenen.” reacties incoming..

Beste antwoord door mrfreeze

Toch komen er hier regelmatig vragen voorbij van mensen die twijfelen of ze een bepaalde overstap wel kunnen halen. Bij een overstap op hetzelfde perron zal het natuurlijk niet zo'n probleem zijn, maar een indicatie hoe lang het lopen is van spoor 1 naar spoor 21 op Utrecht Centraal kan denk ik voor veel mensen best handig zijn.

Bekijk origineel

35 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7324 reacties
  • Antwoord
  • 20 maart 2025

Toch komen er hier regelmatig vragen voorbij van mensen die twijfelen of ze een bepaalde overstap wel kunnen halen. Bij een overstap op hetzelfde perron zal het natuurlijk niet zo'n probleem zijn, maar een indicatie hoe lang het lopen is van spoor 1 naar spoor 21 op Utrecht Centraal kan denk ik voor veel mensen best handig zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2297 reacties
  • 20 maart 2025

Ik hoop dat het ook een opstapje is naar betere reisadviezen. Ik mrijg regelmatig als advies een overstap waarvoor ik naar de andere kant van Amsterdam Centraal moet lopen omdat daar iets meer tijd voor is (maar minder dan het verschil in looptijd) terwijl je dus veel meer speling hebt als je naar een trein veel dichterbij die net een minuutje eerder vertrekt loopt. Nu de reisplanner verschil kent tussen overstaptijd en speling/wachttijd, zou je die laatste kunnen maximaliseren in plaats van de totale overstaptijd zoals tot op heden lijkt te gebeuren.

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • 53 reacties
  • 20 maart 2025
mrfreeze schreef:

Het systeem is zo ingesteld dat deze te behalen overstappen laat zien. Zo wordt een haalbare overstap van 3 minuten op Amersfoort Centraal al verborgen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7324 reacties
  • 20 maart 2025

Dat klopt, maar dat moet je maar net weten. Nu wordt het expliciet benoemd. En voor sommigen zal het inderdaad niet relevant zijn, nou prima toch? Je hebt er toch ook geen nadeel van?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2297 reacties
  • 20 maart 2025
Juristen_Wegen schreef:
mrfreeze schreef:

Het systeem is zo ingesteld dat deze te behalen overstappen laat zien. Zo wordt een haalbare overstap van 3 minuten op Amersfoort Centraal al verborgen.

Haalbaar gaat alleen uit van een gemiddelde reiziger, die door kan lopen over een rustig perron en niet twee minuten hoeft te wachten om een veel te drukke trap af te kunnen zoals momenteel dagelijks in de spits op Amsterdam Centraal etc. En de opties om dat aan de planner over te laten zijn zeer beperkt. Je kunt automatisch alleen vijf minuten extra overatap vragen en niet bijvoorbeeld 1 minuut, of 10%.

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • 53 reacties
  • 20 maart 2025
Olav93 schreef:
Juristen_Wegen schreef:
mrfreeze schreef:

Haalbaar gaat alleen uit van een gemiddelde reiziger, die door kan lopen over een rustig perron en niet twee minuten hoeft te wachten om een veel te drukke trap af te kunnen zoals momenteel dagelijks in de spits op Amsterdam Centraal etc. En de opties om dat aan de planner over te laten zijn zeer beperkt. Je kunt automatisch alleen vijf minuten extra overatap vragen en niet bijvoorbeeld 1 minuut, of 10%.

Jouw standpunt faalt evenwel. Beide gegevens zijn volledig subjectief. Rennend kan je een overstap van 2 minuten op Utrecht Centraal zeker halen. De nieuwe lay-out ziet er alleen absurd uit en onnodig. Dat is het hele probleem

StarAlliance
  • Auteur
  • Reisadviseur*
  • 53 reacties
  • 20 maart 2025

De manier waarop de nieuwe reisplanner overstappen weergeeft, lijkt onnodig omslachtig. Als het systeem al onhaalbare overstappen filtert, waarom zou het dan nog expliciet benoemen dat een overstap op hetzelfde perron 2 minuten duurt of dat je 8 minuten moet wachten? Dit voegt weinig toe en kan de leesbaarheid zelfs verslechteren.

Waar Olav93 een punt heeft, is dat de planner niet flexibel genoeg is voor verschillende reizigers. Maar dat raakt een ander probleem—namelijk hoe overstaptijden worden berekend en aangepast. Dat rechtvaardigt echter niet de huidige, onhandige lay-out.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2297 reacties
  • 20 maart 2025

Wat dit toevoegt is m.i., aansluitend bij ​@mrfreezezekerheid voor reizigers. Een overstap met vijf minuten speling moet vrij makkelijk haalbaar zijn (als je niet uit Duitsland komt met zo'n trein met gemiddeld een uur vertraging), terwijl een overstap met maar een minuutje of zelfs zonder speling zomaar kan mislukken bij 1 of 2 minuten vertraging.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2463 reacties
  • 21 maart 2025

Ik zie het probleem niet echt. Op welke manier schaadt dit jou, waardoor het je zo dwarszit?

2 minuten is het gemiddelde, wil jij er langer over doen dan kan je zelf uit rekenen hoeveel tijd je nodig hebt en over hebt 🤷‍♂️.

Ik vind 10 minuten overstaptijd mislijdender dan 2 minuten overstaptijd en 8 minuten wachttijd.

De reisplanner geeft je een advies, het is dus niet iets wat je moet doen.

• Reisadviseur**
  • 63 reacties
  • 21 maart 2025

Hier moeten kamervragen over gesteld worden...

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 21 maart 2025
Juristen_Wegen schreef:

Jouw standpunt faalt evenwel. Beide gegevens zijn volledig subjectief. Rennend kan je een overstap van 2 minuten op Utrecht Centraal zeker halen. De nieuwe lay-out ziet er alleen absurd uit en onnodig. Dat is het hele probleem

En wat dacht je van Google Maps? Die moet bij een geplande wandelroute ook maar niet meer tonen hoe lang je er over gaat doen? Of fietsroute? Omdat het subjectief is?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13482 reacties
  • 21 maart 2025

Nee, dit is gelukkig geen grap maar vooruitgang. Ik ben blij met deze vernieuwing. 

Het voegt meer toe dan bepaalde onzin-topics.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4155 reacties
  • 21 maart 2025
Olav93 schreef:

Een overstap met vijf minuten speling moet vrij makkelijk haalbaar zijn (als je niet uit Duitsland komt met zo'n trein met gemiddeld een uur vertraging), terwijl een overstap met maar een minuutje of zelfs zonder speling zomaar kan mislukken bij 1 of 2 minuten vertraging.

Ik vind de 3 minuten overstappen op stations waar je op hetzelfde perron van het ene uiteinde naar het andere uiteinde moet, niet te doen. Heel vaak rijdt de aansluiting voor je neus weg. Een goed voorbeeld hiervan is van Zutphen naar Hengelo reizen met Blauwnet en in Hengelo overstappen naar Enschede. Het is altijd rennen omdat je door drukte vaak niet meteen de trein uit bent, en er 20 sec voor vertrek van de aansluiting al gefloten wordt. Wanneer de eerste trein ook 30 sec vertraging heeft, is bijna gegarandeerd dat je de overstap mist. De Blauwnetbestuurder ziet de mensen aan komen rennen, maar rijdt doodleuk exact op tijd weg.

Omgekeerd van Enschede naar Zutphen met overstap in Hengelo hetzelfde verhaal.

In de planner staat dan wel mooi vermeld: 3 minuten overstap, en "loop naar perron 3a", maar dat is dus vaak niet eens haalbaar - er moet eigenlijk staan " ren naar perron 3a"....

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 21 maart 2025
Rene74 schreef:

Heel vaak rijdt de aansluiting voor je neus weg. Een goed voorbeeld hiervan is van Zutphen naar Hengelo reizen met Blauwnet en in Hengelo overstappen naar Enschede. Het is altijd rennen omdat je door drukte vaak niet meteen de trein uit bent, en er 20 sec voor vertrek van de aansluiting al gefloten wordt. Wanneer de eerste trein ook 30 sec vertraging heeft, is bijna gegarandeerd dat je de overstap mist. De Blauwnetbestuurder ziet de mensen aan komen rennen, maar rijdt doodleuk exact op tijd weg.

Dat is in mijn ervaring met vooral Arriva op heel veel plaatsen zo. De veelal veel te krappe overstappen in combinatie met intercity's die vrijwel altijd vertraagd zijn is de praktijk altijd een half uur wachten…

De bestuurder gooit echter op de minuut nauwkeurig, terwijl er nog mensen aangerend komen, gauw de deuren dicht en gaat er vandoor. Alleen in Zwolle, met de treinen naar Emmen, zie je dat een steward de trein nog wel eens laat wachten op wat laatkomers.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk wel dat deze treinen veelal op enkelsporige lijnen rijden waardoor een paar minuten vertraging verderop weer problemen veroorzaakt.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4155 reacties
  • 21 maart 2025
JurgenH schreef:

Dat is in mijn ervaring met vooral Arriva op heel veel plaatsen zo. De veelal veel te krappe overstappen in combinatie met intercity's die vrijwel altijd vertraagd zijn is de praktijk altijd een half uur wachten…

De bestuurder gooit echter op de minuut nauwkeurig, terwijl er nog mensen aangerend komen, gauw de deuren dicht en gaat er vandoor. Alleen in Zwolle, met de treinen naar Emmen, zie je dat een steward de trein nog wel eens laat wachten op wat laatkomers.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk wel dat deze treinen veelal op enkelsporige lijnen rijden waardoor een paar minuten vertraging verderop weer problemen veroorzaakt.

Het komt ook door te weinig perroncapaciteit, waardoor treinen noodgedwongen ver uit elkaar aankomen. 

Van Hengelo naar Enschede is het dubbelsporig dus de Blauwnettrein zou best 1 minuut kunnen wachten, alleen is het wel zo dat de keertijd in Enschede minimaal is, terwijl er overdag massa’s mensen met die trein reizen (perron altijd vol). Waardoor de kans op vertraging aan de start van de rit al toeneemt. Veel te krap ingepland allemaal dus. 

Laatst een keer op een avond vertrok de Blauwnettrein uit Enschede naar Zwolle met +5 min. Dat was te wijten aan een soort “meet- of inspectietreintje” dat het spoor blokkeerde. Ze waren daar nog niet klaar mee. Trein vertrok uiteindelijk dus met + 5, zette de vaart erin, en in Hengelo reed bij onze aankomst de trein naar Zutphen net weg, dus dat betekende een vertraging van 30 minuten voor een stuk of 15 mensen waaronder ikzelf. En alsnog via Deventer met NS naar Zutphen rijden geeft geen tijdwinst.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 21 maart 2025

Ik vind het wel handig om te weten dat als lopen van spoor 5/7 naar 20/21 (Utrecht) 5 minuten kost, en als er vervolgens staat wacht 9 minuten weet ik ook dat ik me niet hoef te haasten en nog prima iets kan kopen of een toiletbezoek.

• Reisadviseur*
  • 872 reacties
  • 23 maart 2025

Op zich is het wel een interessante toevoeging, maar ik vind het wel slecht leesbaar. Ik had liever een melding gehad in de trant van: x minuten overstaptijd, waarvan je y minuten nodig hebt om naar je nieuwe trein te komen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2463 reacties
  • 24 maart 2025

Dit vind ik dan weer wel idioot.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 24 maart 2025

Wel fijn om te weten dat ik daar minder dan een minuut voor nodig heb 😂

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 24 maart 2025

Tja, dat is dan wel een bij-effect van de nieuwe weergave. Staat inderdaad een beetje kleuterachtig, alsof je naar het NOS journaal van 17:00 kijkt… 😅

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 24 maart 2025

Wat ik overigens wel bijzonder vind, is dat de reisplanner uitgaat van aankomen op precies de vertrektijd. Dit valt me bij veel meer adviezen op. De fiets/wandeltocht naar het station komt aan op de vertrektijd van de trein/bus. 

In dit geval zou je volgens het reisadvies van ​@Gorott om precies 8:16 op het perron aankomen, en de trein voor je neus weg zien rijden. (edit: De fiets zal niet voor je neus wegrijden, dit is vanuit de trein natuurlijk. Onderstaand is wel wat ik bedoel)

Een voorbeeld van een willekeurig adres in Zwolle, naar Lelystad. De wandeltocht is 12 minuten, maar de aankomsttijd op het station is ook direct de vertrektijd? Kortom: Je ziet de trein naar Lelystad voor je neus wegrijden.

@Sem, ik weet niet of jij hier wellicht iets mee kan?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 24 maart 2025

Hmm, dan gaat men dus uit van een wandeltempo van 4,5 km/u, maar dat halen de meesten wel.

Zou er eigenlijk wel ‘inchecken bij het juiste (NS) poortje in Zwolle < 1 min’ bij moeten staan 🤣

• Reisadviseur*
  • 872 reacties
  • 25 maart 2025

haha, ze zijn nog vergeten dat er bij NS te vroeg gefloten wordt😉

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2297 reacties
  • 25 maart 2025
JurgenH schreef:

Wat ik overigens wel bijzonder vind, is dat de reisplanner uitgaat van aankomen op precies de vertrektijd. ​​​​​

Ja dat heb ik ook altijd irritant gevonden, want de vertrektijd klopt gewoon niet. Wat dat betreft vind ik even tijd rekenen om je fiets te pakken trouwens ook wel al een verbetering. Er is wel nog vergeten dat ik ook nog van het perron naar de fietsenstalling moet lopen. Of dat sommige mensen met een vouwfiets reizen trouwens.

Dat laatste heb ik sowieso altijd gemist om de optie voor fietsen van je aankomststation bruikbaar te maken. Je kunt niet aangeven of je je fiets meeneemt, een ov fiets huurt, of bij een station (waar je dan dus aan moet komen) hebt staan. Persoonlijk gebruik ik de reisplanner daarom nooiit tot mijn echte bestemming en zeker niet als mijn fiets op een station staat, maar plan ik dan maar tot dat station. Voor ik het weet krijg ik bijvoorbeeld een reisadvies om vanaf het intercity station waar ik aankom nog een sprinter naar een station net iets dichter bij mijn huis te pakken en vanaf daar tw fietsen, terwijl ik mijn fiets in de stalling op dat intercity station heb staan.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2463 reacties
  • 25 maart 2025

Volgens mij wordt bij mij wel de tijd van het perron naar de (niet-bestaande) fietsenstalling meegerekend. Alleen word ik naar een niet-bestaande fietsenstalling gestuurd en zou ik bovendien een enorme omweg moeten maken. De fietsenstallingen bevinden zich namelijk op het Stationsplein en in het Stationspark, beide bereikbaar via de looptunnel in maximaal 1 à 2 minuten. Stap je helemaal aan het einde van het perron uit dan doe je er weer 1 á 2 minuten langer over.

Reageer