Als ik onderstaande tekst lees van de Adviesaanvraag Dienstregeling 2025 op bladzijde 23 lees ik dat er een tienminutentrein gaat rijden op het traject • Twee keer per uur Intercity Nijmegen – Arnhem Centraal – Ede-Wageningen – Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol Airport – Leiden Centraal – Den Haag Centraal (serie 3100). Dat zou een uitbreiding zijn van alleen in de spits zoals in de Dienstregeling 2024. Maar er rijdt nu toch helemaal geen directe lijn tussen Nijmegen (in mijn geval Arnhem) en Den Haag CS?
NS de vraagt gesteld via Messenger, terechte vraag zeggen ze maar wisten het antwoord niet en verwijzen naar dit forum.
In ieder geval ben ik al blij dat er wellicht volgend een directe lijn is tussen Arnhem cs en Den Haag cs.
5.1 Tienminutentrein Arnhem – Utrecht – Schiphol – Rotterdam rijdt weer de hele dag
NS rijdt de tienminutentrein tussen Arnhem, Utrecht, Schiphol, Leiden, Den Haag en Rotterdam maandag tot en met donderdag weer de gehele dag in plaats van alleen in de spits, zoals in Dienstregeling 2024. De basislijnvoering op maandag tot en met donderdag is als volgt: • Twee keer per uur Intercity Nijmegen – Arnhem Centraal – Ede-Wageningen – Driebergen-Zeist – Utrecht Centraal – Amsterdam Amstel – Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk – Zaandam – Castricum – Heiloo – Alkmaar en verder naar Den Helder (serie 3000). • Twee keer per uur Intercity Nijmegen – Arnhem Centraal – Ede-Wageningen – Utrecht Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA – Amsterdam Zuid – Schiphol Airport – Leiden Centraal – Den Haag Centraal (serie 3100).
Bladzijde 1 / 2
@edjepetje365
Een kinderhand is snel gevuld, juich maar niet te vroeg. Vorig jaar kwam NS in februari ook met zo'n prachtig plan voor 2024, eind augustus werd het plan grotendeels teruggedraaid en werden er zelfs nieuwe inkrimpingen aangekondigd.
NS en ProRail roepen steeds dat volgend jaar alles beter wordt en daar komt vervolgens weinig tot niets van terecht. Ieder jaar herhaalt zich deze cyclus opnieuw.
Veel doorgewinterde reizigers zijn door schade en schande inmiddels wijzer/cynisch geworden en nemen dit soort plannen dan ook niet meer al te serieus. Wacht eerst het definitieve plan eind augustus maar.even af.
Dit is het gevolg van de nieuwe lijnvoering rondom Schiphol. De intercity's vanuit Den Haag naar Schiphol rijden nu door naar Groningen en Leeuwarden, maar die gaan vanaf december dus doorrijden naar Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Wanneer men het heeft over een uitbreiding in de spits spreekt men over het aantal treinen, de lijnvoering verandert wel de gehele dag.
Dit is het gevolg van de nieuwe lijnvoering rondom Schiphol. De intercity's vanuit Den Haag naar Schiphol rijden nu door naar Groningen en Leeuwarden, maar die gaan vanaf december dus doorrijden naar Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Wanneer men het heeft over een uitbreiding in de spits spreekt men over het aantal treinen, de lijnvoering verandert wel de gehele dag.
Als je kijkt naar de enorme technische problemen met ICNG lijkt het me hoogst onaannemelijk dat er eind dit jaar voldoende ICNG rijvaardig zal zijn voor uitbreiding van de HSL-diensten naar Lelystad en Amersfoort. Momenteel mag je al blij zijn als er dagelijks een stuk of vijf stellen inzetbaar zijn. Ik zie dit hele plan in het najaar wel weer uitgesteld worden..
Als je kijkt naar de enorme technische problemen met ICNG lijkt het me hoogst onaannemelijk dat er eind dit jaar voldoende ICNG rijvaardig zal zijn voor uitbreiding van de HSL-diensten naar Lelystad en Amersfoort. Momenteel mag je al blij zijn als er dagelijks een stuk of vijf stellen inzetbaar zijn. Ik zie dit hele plan in het najaar wel weer uitgesteld worden..
Zoals ik het nu begrijp wordt het opgeknipt en wordt het deel Groningen/Leeuwarden - Schiphol gereden met de bestaande treinen en zal het stuk Schiphol Rotterdam worden gereden met ICNG (zoals het nu ook rijdt)
Begrijp ik het goed? Moeten zowel de HSL treinen als de treinen uit het noorden op Schiphol gaan keren terwijl dat station aanhoudend maar beperkt beschikbaar is wegens verbouwing?
Zoals ik het nu begrijp wordt het opgeknipt en wordt het deel Groningen/Leeuwarden - Schiphol gereden met de bestaande treinen en zal het stuk Schiphol Rotterdam worden gereden met ICNG (zoals het nu ook rijdt)
Het traject van de treinen die via de HSL rijden wordt via Amsterdam Zuid doorgetrokken tot Lelystad en Amersfoort Schothorst. Die rijden dan dus niet meer naar Amsterdam Centraal, dit vanwege de werkzaamheden daar.
Dat de huidige treinen Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal straks maar tot Schiphol rijdt betekent dat Leiden geen directe verbinding meer heeft met het noorden.
Begrijp ik het goed? Moeten zowel de HSL treinen als de treinen uit het noorden op Schiphol gaan keren terwijl dat station aanhoudend maar beperkt beschikbaar is wegens verbouwing?
Nee dat begrijp je niet goed, de treinen eindigen voor reizigers in Schiphol en gaan dan leeg door naar het opstelterrein in Hoofddorp. Eigenlijk precies dezelfde situatie als nu, maar dan met andere treinserie, nu eindigen de treinen uit Amersfoort en Nijmegen in Schiphol en straks dus de treinen uit Groningen en Leeuwarden.
En die HSL treinen gaan dan leeg door naar de Watergraafsmeer? Want die gaan niet meer naar Amsterdam C.
Maar de vraag van TS ging over de 3100. Die rijdt nu niet door naar Den Haag Centraal maar gaat het in de plannen van NS in de dienstregeling 2025 wel doen. Dan heeft @edjepetje365 inderdaad een rechtstreeks verbinding tussen Arnhem Centraal en Den Haag Centraal.
Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse vebinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats.
Dat de huidige treinen Groningen/Leeuwarden - Den Haag Centraal straks maar tot Schiphol rijdt betekent dat Leiden geen directe verbinding meer heeft met het noorden.
Maar die rechtstreekse verbinding zou met het doortrekken van de IC-Direct sowieso verloren gaan toch?
De trein die nu naar Den Haag gaat, zou dan volgens de plannen uiteindelijk in plaats van naar Den Haag (over conventioneel spoor), via de HSL naar Rotterdam gaan.
Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse verbinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats.
Nee, Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Groningen en Leeuwarden. Den Haag wordt via Schiphol en Utrecht rechtstreeks verbonden met Arnhem. En Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Amersfoort en Enschede.
Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse vebinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats.
Zoals ik het begreep gaat de huidige trein vanuit Groningen/Leeuwarden naar Rotterdam (over Utrecht) dan naar Den Haag i.p.v. Rotterdam.
Daarmee behoudt Den Haag, weliswaar via een andere route, zijn rechtstreekse verbinding met het noorden.
Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse verbinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats.
Nee, Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Groningen en Leeuwarden. Den Haag wordt via Schiphol en Utrecht rechtstreeks verbonden met Arnhem. En Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Amersfoort en Enschede.
OK, ik was niet volledig, bedoelde de huidige verbinding via Schiphol. En daarmee ook geen rechtstreekse verbinding meer met Flevoland. De 3100, waar de vraag over ging, is dan de vervanger tussen Den Haag Centraal en Schiphol.
Als ik het goed zie verdwijnen vanaf Den Haag de 700/1800 en de 2000 en komen daarvoor terug de 3100 en 500/600.
En die HSL treinen gaan dan leeg door naar de Watergraafsmeer? Want die gaan niet meer naar Amsterdam C.
De IC Brussel lijkt te gaan eindigen in Lelystad. De overige IC direct’s, naar Lelystad en Amersfoort Schothorst.
Den Haag Centraal levert dan wel de rechtstreekse verbinding met Groningen en Leeuwarden in, daarvoor dus Arnhem in de plaats.
Nee, Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Groningen en Leeuwarden. Den Haag wordt via Schiphol en Utrecht rechtstreeks verbonden met Arnhem. En Den Haag blijft via Gouda en Utrecht rechtstreeks verbonden met Amersfoort en Enschede.
Waarom toch die focus op Den Haag? Vanuit Noord en Oost bijna alles naar Den Haag?
Omdat je van Rotterdam naar Groningen/Leeuwarden straks sneller bent via Schiphol.
Waarom toch die focus op Den Haag? Vanuit Noord en Oost bijna alles naar Den Haag?
Valt mee. De huidige trein naar Den Haag verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt (uiteindelijk) een nieuwe snellere trein naar Rotterdam. De huidige trein naar Rotterdam gaat dan na Gouda naar Den Haag ipv Rotterdam. Aan het einde van de streep heb je evenveel treinen naar Den Haag en Rotterdam als nu.
En die HSL treinen gaan dan leeg door naar de Watergraafsmeer? Want die gaan niet meer naar Amsterdam C.
De IC Brussel lijkt te gaan eindigen in Lelystad. De overige IC direct’s, naar Lelystad en Amersfoort Schothorst.
Daar is toch voorlopig helemaal niet genoeg (inzetbaar) ICNG voor aanwezig???
Ik begrijp goed dat de directe trein tussen Leiden en Zwolle dan niet meer rijdt. Toch vreemd om die verbinding tussen het noorden en de Randstad te laten verdwijnen (weliswaar nog via Den Haag, maar ja, nu zijn er nog directe verbindingen naar Leiden, Rotterdam én Den Haag, straks niet meer).
Hoe schatten jullie dit in? Is dit een bijna voldongen feit of is er nog een reële kans dat reizigersorganisaties (of politici?) hier voor gaan liggen?
@treinliefhebbert
Het is kiezen of delen. Of de HSL rijdt door naar het noorden of de trein uit Den Haag. De noordelijke provincies willen graag het eerste omdat de HSL meer prestige heeft.
@treinliefhebbert
Het is kiezen of delen. Of de HSL rijdt door naar het noorden of de trein uit Den Haag. De noordelijke provincies willen graag het eerste omdat de HSL meer prestige heeft.
Waar die prestige op gebaseerd is heb ik nooit begrepen. Tot nu toe is de HSL al sinds jaren de slechtst presterende verbinding van Nederland.
@treinliefhebbert
Waar die prestige op gebaseerd is heb ik nooit begrepen. Tot nu toe is de HSL al sinds jaren de slechtst presterende verbinding van Nederland.
Politici (van wie de meesten zelf nooit met de trein reizen) zien de HSL als de flitsende supersnelle verbinding die hun regio ook internationaal opstuwt in de vaart der volken. Dat de HSL (als hij gezien de vele storingen überhaupt rijdt) niet sneller is dan een gewone intercity doet niet ter zake. Groningen is de ultieme provincie van dit Calimero denken.
Daar kicken die lokale politici op. Dat in hun stad een HST stopt.
Dit is het gevolg van de nieuwe lijnvoering rondom Schiphol. De intercity's vanuit Den Haag naar Schiphol rijden nu door naar Groningen en Leeuwarden, maar die gaan vanaf december dus doorrijden naar Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Wanneer men het heeft over een uitbreiding in de spits spreekt men over het aantal treinen, de lijnvoering verandert wel de gehele dag.
Dit is het gevolg van de nieuwe lijnvoering rondom Schiphol. De intercity's vanuit Den Haag naar Schiphol rijden nu door naar Groningen en Leeuwarden, maar die gaan vanaf december dus doorrijden naar Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Wanneer men het heeft over een uitbreiding in de spits spreekt men over het aantal treinen, de lijnvoering verandert wel de gehele dag.
Als je kijkt naar de enorme technische problemen met ICNG lijkt het me hoogst onaannemelijk dat er eind dit jaar voldoende ICNG rijvaardig zal zijn voor uitbreiding van de HSL-diensten naar Lelystad en Amersfoort. Momenteel mag je al blij zijn als er dagelijks een stuk of vijf stellen inzetbaar zijn. Ik zie dit hele plan in het najaar wel weer uitgesteld worden..
Dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren. Zie het eerder dienstregeling 2026 worden.
De doortrekking van Intercity Direct vanaf HSL via Amsterdam Zuid naar Lelystad/Amersfoort zal de volgende dienstregeling zijn:
Breda - Schiphol - Amersfoort (2 keer p/u)
Lelystad - Rotterdam C (2 keer p/u) - Brussel (1 keer p/u)
En IC Den Haag - Eindhoven blijft ongewijzigd. De Traxx locomotieven willen ze inleveren bij Akiem.
Lijk me dat vanaf begin eind dit jaar Amsterdam Zuid - Rotterdam/Breda met ICNG & Traxx + ICR gereden worden. En dan tijdelijk leeg naar Watergraafsmeer rijden. En in de loop van dienstregeling 2025 doortrekking naar Lelystad/Amersfoort.
En in het najaar zal de definitieve plannen bekend zijn. En ook op deze zondag geen nieuwe ICNG aangekomen in Zwolle.
De aflevering van ICNG gaat natuurlijk gewoon door gedurende 2025. Elk jaar in februari, april, juni, september en oktober zijn er tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling waarop men aanpassingen kan doorvoeren als de NS dat wil. Enige voorwaarde is dat de aanpassingen conflictvrij zijn met andere vervoerders (of die vervoerders moeten willen meewerken aan de aanpassing), maar dat is hier niet zo'n probleem. Het is op papier mogelijk om vanaf april 2025 bijvoorbeeld wel weer naar Enschede door te rijden vanaf Schiphol als er tegen die tijd voldoende ICNG ingestroomd is.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.