Skip to main content

Graag AUB het traject Rotterdam CS - Amsterdam CS voor de Intercity direct weer terug!

Ik snap dat voor aansluiting op andere treinen, Amsterdam Zuid en fijn station is.

Maar voor deze reiziger die uit Rotterdam komt is het een gezeur, ik heb veel afspraken in het centrum van Amsterdam (Musea en UvA). Het kost me nu bakken met tijd en gedoe.

Daarnaast reis ik liever met de OV-fiets dan de metro of tram, maar daar is Amsterdam Zuid ook niet voldoende voor ingericht. Dus NS breng aub het traject Rotterdam CS - Amsterdam CS weer terug. Desnoods naast die van Amsterdam Zuid als jullie zo overtuigd zijn van zijn van dat traject.

Forum|alt.badge.img+1
Ariebombarie schreef:

Ik snap dat voor aansluiting op andere treinen, Amsterdam Zuid en fijn station is.

Maar voor deze reiziger die uit Rotterdam komt is het een gezeur, ik heb veel afspraken in het centrum van Amsterdam (Musea en UvA). Het kost me nu bakken met tijd en gedoe.

Daarnaast reis ik liever met de OV-fiets dan de metro of tram, maar daar is Amsterdam Zuid ook niet voldoende voor ingericht. Dus NS breng aub het traject Rotterdam CS - Amsterdam CS weer terug. Desnoods naast die van Amsterdam Zuid als jullie zo overtuigd zijn van zijn van dat traject.

Het probleem is dat Station Amsterdam Centraal wordt verbouwd en er niet voldoende ruimte is voor de IC Direct. Vanaf Zuid is er wel een snelle verbinding met de metro via de Noord-Zuidlijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 31 maart 2025
Henkpeetersen schreef:

Het probleem is dat Station Amsterdam Centraal wordt verbouwd en er niet voldoende ruimte is voor de IC Direct. Vanaf Zuid is er wel een snelle verbinding met de metro via de Noord-Zuidlijn.

Amsterdam CS is altijd in verbouwing..…

Ik heb ook veel liever de directe verbinding naar Amsterdam CS. Daar heb ik nooit een metro nodig voor bestemmingen waar ik moet zijn. Ik liep een stukje en incidenteel nam ik de tram.

Vanaf Zuid móet je met metro of tram. Dat geeft mij ook weer extra kosten. Ik vermijd Zuid en stap nu noodgedwongen maar over op Schiphol in die onprettige Airport sprinter. Of ik reis om via Den Bosch, dan kan je vanaf daar nog wel direct met een intercity naar CS. Maar daar heb je niks aan als je in Rotterdam woont natuurlijk 😆

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 31 maart 2025

Ik heb DE oplossing:

De niet directe IC richting Amsterdam Centraal vanuit Vlissingen, ook nog eens veel betrouwbaarder. 

• 31 maart 2025
Henkpeetersen schreef:

Dit wordt regelmatig geroepen op dit forum, maar als het slechts vanwege de verbouwing zou zijn zou het een tijdelijke maatregel zijn. Dat is het echter niet, er zijn geen plannen deze verbinding terug te brengen als de verbouwing is afgerond.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 31 maart 2025

Hallo Ariebombarie en welkom bij de NS Community,

Ik zet je signaal door. Wellicht is er in de toekomst een mogelijkheid voor deze lijn. Ik durf en kan daar helaas nu geen antwoord op geven.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • 1 april 2025
Bemined schreef:
Henkpeetersen schreef:

Dit wordt regelmatig geroepen op dit forum, maar als het slechts vanwege de verbouwing zou zijn zou het een tijdelijke maatregel zijn. Dat is het echter niet, er zijn geen plannen deze verbinding terug te brengen als de verbouwing is afgerond.

Precies. Politici hebben zich laten inpakken met mooie verkooppraatjes. Sneller naar het noorden als we de HSL afbuigen via Amsterdam Zuid. Dat dat nauwelijks haalbaar is in de praktijk is er niet bijverteld.

En nee, er zijn geen toekomstplannen waarin de HSL-treinen weer naar Amsterdam Centraal gaan rijden...

• Intercity
  • 1 april 2025
Keuzereiziger schreef:
Bemined schreef:
Henkpeetersen schreef:

Het probleem is dat Station Amsterdam Centraal wordt verbouwd en er niet voldoende ruimte is voor de IC Direct. Vanaf Zuid is er wel een snelle verbinding met de metro via de Noord-Zuidlijn. Trouwens, als je je geluk wilt beproeven, kun je kijken bij Qbet - de spelregels zijn tenminste van tevoren bekend

Precies. Politici hebben zich laten inpakken met mooie verkooppraatjes. Sneller naar het noorden als we de HSL afbuigen via Amsterdam Zuid. Dat dat nauwelijks haalbaar is in de praktijk is er niet bijverteld.

En nee, er zijn geen toekomstplannen waarin de HSL-treinen weer naar Amsterdam Centraal gaan rijden...

Zoals altijd blijken mooie beloftes in werkelijkheid niet zo praktisch te zijn. Het zou logisch zijn geweest om te voorzien in de mogelijkheid om HSL-treinen terug te laten rijden naar Centraal, maar het lijkt erop dat dit vanaf het begin geen deel uitmaakte van de plannen.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1 april 2025
Keuzereiziger schreef:
Bemined schreef:
Henkpeetersen schreef:

Eigenlijk staat het al héél lang vast. We discussiëren terecht over de voor - en nadelen van station Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal. Daar valt héél véél over te zeggen. Eigenlijk teveel om nu in één reactie alles te gaan opsommen. 

Is het niet zo dat de capaciteit van Amsterdam Centraal al niet meer véél uitgebreid kan worden? De fraaie centraal gelegen station Amsterdam Centraal zit tussen hartje winkelcentrum Amsterdam en allerlei gebouwen, infrastructuur en water in. Uitbreiden is eigenlijk amper mogelijk. De gerenoveerde station Amsterdam Centraal zal volgens prognoses wel meer capaciteit krijgen. 

Alle treinen van/naar Amsterdam via Amsterdam Centraal past niet meer. Daar heb je een station zoals Brussel Zuid/Midi voor nodig. Internationale treinen kunnen het beste naar station Amsterdam Centraal gestuurd worden. Nationale treinen met vooral forenzen kunnen het beste via Amsterdam Zuid gestuurd worden. De planning van de gemoderniseerde station Amsterdam Zuid zal pas in 2036 zijn. Als die streefdatum gehaald wordt. 

Vanaf Noord Nederland en Flevoland is Amsterdam Zuid sneller. Je ziet dat bij de dienstregeling van NS tussen Noord Nederland/Flevoland - Randstad vooral via Amsterdam Zuid gaat. Zeker nu de HSL Intercity doorgetrokken wordt naar Flevoland/Amersfoort. En op termijn naar Zwolle - Leeuwarden/Groningen en Enschede. 

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1 april 2025
Keuzereiziger schreef:
Bemined schreef:
Henkpeetersen schreef:

De integratie van HSL in hoofdrailnet stond al héél lang vast. Dat wordt niet uitgevoerd omdat er sneller gereden kan worden naar het noorden. Dat is meer een bijkomstigheid. Zie bijvoorbeeld de serie 1800 waar alleen vanaf Hilversum - Amsterdam Zuid tijdswinst wordt geboekt richting Rotterdam/Breda. En zij gering. 

Melanie Schultz als Minister van Verkeer en Waterstaat bepaalde al dat de HSL geïntegreerd zou worden in het hoofdrailnet. Alleen waren er niet voldoende HSL Intercity. En de Traxx + ICR was ook ongeschikt voor de HSL. 

De ICNG is daarvoor gemaakt voor het rijden op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet. Al zijn de meningen over de ICNG verdeeld.....

• 1 april 2025
Hanzeboog schreef:

Alle treinen van/naar Amsterdam via Amsterdam Centraal past niet meer. Daar heb je een station zoals Brussel Zuid/Midi voor nodig.

Als je de ICD (deels) naar Amsterdam Centraal laat rijden zal dat waarschijnlijk in plaats van de Airportsprinter komen. Nu heb je twee sporen voor de 8x per uur rijdende Airportsprinter, dan zou je een spoor voor de 4x per uur rijdende Airportsprinter hebben en het andere voor de 4x per uur rijdende ICD. Het zal even puzzelen zijn in de dienstregeling maar ik zou het niet op voorbaat als onmogelijk bestempelen aangezien het aantal treinen per uur hoeft te veranderen hiervoor.

Internationale treinen is wel een dingetje, als men die op spoor 15 wilt houden zitten die in de toekomst wel in de weg als men meer treinen richting Alkmaar wil gaan rijden en ze hinderen goederentreinen en leeg materieelritten vanuit de Westhaven. Internationale treinen een korte keertijd geven is geen goed idee, dus daar heb je wel een extra spoor voor nodig.

Reageer