Skip to main content

Het OV is te verwarrend en ingewikkeld voor veel auto reizigers

Goedemiddag,

Een groeiende trend in de samenleving, is inzetten om Nederland 'autoluwer' te maken en ik snap het wel. Minder schadelijke stoffen die we inademen, en minder verkeerslachtoffers, en minder lawaai.

Ik probeer hier aan mee te doen, maar ik moet het toegeven. Ik vindt het ontzettend moeilijk en ingewikkeld om met het OV te reizen.

Ten eerste het aantal vervoerders. Er rijden bij mij NS, Arriva en Breng. Als ik zoveel mogelijk mijn auto wil laten staan, moet ik voor alle 3 een abbonnement uitzoeken, aanschaffen en vernieuwen. Dat loopt de kosten op.

En als ik bij Arriva een bus dagkaart koop, is het dan alleen geldig bij Arriva bussen op lijn 83, terwijl Breng exact dezelfde route doet? Dit is zo verwarrend.

Het gemak van instappen en gaan, zoals in de auto, mist enorm in het OV. Je moet van tevoren allerlei zaken uitzoeken wat voor leken zoals mij, ik moet toegeven, toch nog vaak de auto laat pakken.

De kosten zijn voor mij ook een factor. Op veel plekken waar ik naartoe moet, is geen OV of maar tot 6 uur. Ik kan mijn auto daardoor niet weg doen, oftewel, er is dus geen kostenwinst wat ik in OV kan stoppen. Voor dezelfde reis met het OV ben ik meer kwijt.

Als Nederland echt 'autoluwer' wilt worden, een nobel doel, dan zal het OV moeten inspelen op de wensen van de auto bestuurder. Ik hoop dat ik die met dit bericht goed duidelijk heb kunnen beschrijven.

Mocht ik een suggestie meegeven, abbonementen dat gelden voor al het OV zou voor mij, en ik spreek waarschijnlijk voor vele andere autobestuurders, al een stuk minder ingewikkeld en 'instap-klaar' maken.

Dankuwel voor het lezen.

33 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7239 reacties
  • 3 maart 2025

Hoi Mirjan B,

Op zich terechte punten. Het wordt je in Nederland niet makkelijk gemaakt met alle verschillende OV-bedrijven.

Paar puntjes:

NS-abonnementen zijn ook geldig in de treinen van andere vervoerders.

Qua kosten is het OV inderdaad behoorlijk duur als je in de spits begint te reizen. Als je de mogelijkheid hebt om in de daluren te beginnen, kan het veel goedkoper. NS-biedt vele abonnementen die je na een maand dagelijks kunt wijzigen of opzeggen. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13424 reacties
  • 3 maart 2025

Het OV is inderdaad te verwarrend en te ingewikkeld voor auto-reizigers. Maar als je regelmatig met OV gaat reizen, wordt het minder verwarrend en ingewikkeld. Mijn leven lang zonder auto ben ik niet anders gewend dan met OV te reizen.

Het is goed dat je deze community hebt gevonden. Wij kunnen je hier met de meeste OV-vragen helpen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 3 maart 2025

OV is totaal onnodig zeer complex voor leken. Heeft veelal met geld te maken. En dat terwijl OV juist aantrekkelijk is en baat heeft bij simpelheid en eenvoud - zo min mogelijk handelingen, zo min mogelijk uitzonderingen en voorwaarden. 

Het is te prijzen dat u  ​@Mirjan B een poging doet en graag wil gaan ov-reizen. Ik heb veel mensen om me heen die er géén zin in hebben. Die stappen in de auto en weg zijn ze. Af en toe file, maar goed ze zitten rustig, je gaat van deur naar deur. Jammer dat het OV een groot obstakel voor ze vormt, als een trage, logge, dure machine met veel uitzoekwerk en op het oog ondoorgrondelijke motieven voor bepaalde keuzes en manieren van aanpak/organisatie.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 3 maart 2025
mrfreeze schreef:

NS-abonnementen zijn ook geldig in de treinen van andere vervoerders.

En in veel plaatsen kan zoiets ook voor het lokale vervoer!

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 3 maart 2025

Verder vrees ik dat dit een nadeel is van de inzet op marktwerking in de kapitalistische EU. Als iemand ergens een buslijntje goedkoper kan rijden dan moet dat zo ongeveer maar kunnen tegenwoordig. De snelste en goedkoopste optie zoeken moet je eerder vergelijken met een vliegreis boeken dan met in een auto stappen, al doet de reisplanner van 9292 een aardige poging met een onafhankelijk advies te komen zoals er ook voor de luchtvaart vele vergelijkingssites zijn. Wellicht biedt dat nog uitkomst voor ​@Mirjan B 

Voor plaatsen die met het ov niet bereikbaar zijn, zijn er denk ik twee populaire opties: de vouwfiets en deelmobiliteit (een fiets, scooter of auto die je huurt vanaf het station).

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 3 maart 2025

Dankuwel voor al uw antwoorden. Alleen maar eens dat de complexiteit een obstakel dat mensen in de auto houdt.

Momenteel heb ik NS Dal Voordeel en dat werkt inderdaad bij Arriva treinen. Maar dit geeft geen voordeel in de daluren op de Arriva bussen.

Daarvoor vondt ik Arriva Dal Korting, wat dezelfde korting geeft op trein en werkt ook voor de bus.

Maar dit abbonement werkt echter niet op NS-treinen. Hier moet ik een keuze maken of extra betalen. Ik heb ze voorlopig maar alle twee betaald.

Een tijdje terug was Geldrop mijn bestemming. Een goede reis om met de trein te doen. Maar op aankomst van het station was hier weer een andere busvervoerder, waar mijn abbonementen niet geldig waren.

Ik ben er ook achter gekomen dat verschillende abbonnementen bij dezelfde vervoerder niet altijd gelden bij zijn eigen treinen. Voor de noordelijke provincies vereist Arriva namelijk weer andere abbonementen om daar te reizen met korting.

Voor de ervaren treinreiziger die dit gewend is zal hier misschien niet van opkijken, maar voor een leek is dit allemaal verwarring en amper te doen.

Hopelijk met het schrijven van dit bericht, kan ik delen hoe 'instappen in het OV' voelt voor iemand die het simpele leven van een auto is gewend.

Forum|alt.badge.img+1

Met lijn 83 Nijmegen-Venlo heeft u ook wel ongeveer de ingewikkeldste buslijn van het land te pakken qua tarief... zie https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_83_Nijmegen_Centraal_Station_-_Venlo_Station

Zelfs als doorgewinterde reiziger begrijp ik de tariefinfo nauwelijks. Twee ritkaarten voor één rit, abonnementen die wederzijds niet geldig zijn... gemakkelijker kunnen we het niet maken...

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 3 maart 2025

Arriva Dal Voordeel (of Vrij) Noord/Oost geeft inderdaad korting op trein én bus, en kent geen middagspits dus dat moet je echt nooit combineren met NS Flex op dezelfde ov-chipkaart.

En over https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/ov-chipkaart-abonnementen/arriva-flow verschillen de meningen/ervaringen ook nogal.

Het product op zich is identiek aan NS Flex (met uitzondering van Traject Vrij dat Arriva niet kan aanbieden) maar ga je gang. Bevalt het niet dan zeg je het eenvoudig weer op (binnen 14 dagen bedenktijd of na een maand).

Maar dit gaat dus eigenlijk altijd mis. Men zegt wel dat het werkt, maar dat doet het dus niet bij kortingsabonnementen.

Zie de titel van je topic, de verwarring bestaat.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 4 maart 2025
Mirjan B schreef:

Een tijdje terug was Geldrop mijn bestemming. Een goede reis om met de trein te doen. Maar op aankomst van het station was hier weer een andere busvervoerder, waar mijn abbonementen niet geldig waren.

Eén landelijk geldig onbeperkt reizen abonnement op alle OV is wat handig zou zijn. Of één landelijk 40% kortingsabonnement (bijv. voor in de daluren) op echt alles. 

Er bestaat in Nederland het abbonement OV Vrij, maar dat is duur en alleen maar zakelijk aan te schaffen, dus de gewone reiziger kan het niet kopen. Het kost 407 euro per maand en kan alleen op een NS-Businesscard gezet worden. Maar dan kan je wel altijd, op ieder moment en overal zo goed als alle Nederlandse OV onbeperkt gebruiken. De 1e klasversie ervan kost 648 euro per maand.

Voorbeeld: in Zwitserland bestaat zo'n OV-abonnement voor onbeperkt gebruik van alle landelijke OV wel voor alle consumenten, daar hebben ze het fijner aangepakt: Het General Abo (GA). Vele Zwitsers hebben dat. Niet goedkoop maar uiterst handig.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 4 maart 2025

Wordt een student en vraag het studentenOV aan bij papa DUO 😁😉.

Als het voor studenten kan, dan zou het voor iedereen moeten kunnen…

OV moet juist diep verbonden zijn met elkaar, maar nu is het een mengelmoes van allerlij vervoerders die allemaal zoveel mogelijk centjes willen binnen halen (wat begrijpelijk is).

Het beste zou natuurlijk gewoon één vervoerder zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 4 maart 2025
Rene74 schreef:

Eén landelijk geldig onbeperkt reizen abonnement op alle OV is wat handig zou zijn. Of één landelijk 40% kortingsabonnement (bijv. voor in de daluren) op echt alles. 

Er bestaat in Nederland het abbonement OV Vrij, maar dat is duur en alleen maar zakelijk aan te schaffen, dus de gewone reiziger kan het niet kopen.

Dit bestond ook voor consumenten maar NS heeft dat (als aanbieder van dit abonnement) een aantal jaar geleden juist afgeschaft.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 4 maart 2025
Olav93 schreef:

Dit bestond ook voor consumenten maar NS heeft dat (als aanbieder van dit abonnement) een aantal jaar geleden juist afgeschaft.

En... waarom?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 4 maart 2025
Olav93 schreef:
Rene74 schreef:

Er bestaat in Nederland het abbonement OV Vrij, maar dat is duur en alleen maar zakelijk aan te schaffen, dus de gewone reiziger kan het niet kopen.

Omdat het weinig verkocht werd vermoed ik? (Wat maakt dan dat de Zwitsers al jaren wel zo'n soort abonnement kopen en Nederlanders niet?)

Tot 10 jaar geleden kon je bij NS in combinatie met Dal Vrij ook een busabonnement voor alle busvervoerders erbij afsluiten. Dit is ook afgeschaft, en wel omdat het busabonnement te goedkoop zou zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 4 maart 2025

Ik vermoed dat OV Vrij stervens duur was. Altijd Vrij voor alleen de trein is al maar voor een behoorlijk selecte groep rendabel. Ik denk dat dat iets voor weekend, daluren of korting beter zou verkopen, maar dat is voor zover ik weet nooit aangeboden.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 4 maart 2025

Zaliger nagedachtenis wat mij betreft: de betaalbare ov-jaarkaart. Maar door de verregaande privatisering is het waarschijnlijk ook geen doen meer om die weer in te voeren. Ik heb er jaren mee gereisd, heerlijk. Het was niet stervens duur, ook in die tijd niet. Voor de lange afstandsforens werkelijk geweldig. Je zat er alleen wel een jaar aan vast.

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13112 reacties
  • 4 maart 2025
Olav93 schreef:

Ik vermoed dat OV Vrij stervens duur was.

Viel mee; in 2021 was Altijd Vrij 2e klas 356 euro per maand en OV Vrij 2e klas 416,55 euro. Ik meen me te herinneren dat het juist de BTM-vervoerders waren die dit abonnement niet meer aangeboden wilden hebben, vanwege de relatief lage prijs voor het BTM-supplement. Dat het BTM-supplement ooit bij Dal Vrij te koop was, was ook een fout, geloof ik.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 4 maart 2025

@Tochjo: Dat herinner je je goed, ;-)

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 4 maart 2025
Tochjo schreef:

Viel mee; in 2021 was Altijd Vrij 2e klas 356 euro per maand en OV Vrij 2e klas 416,55 euro.

Vergeleken bij bijvoorbeeld mijn Traject Vrij-abonnement van iets meer dan €200 vind ik dat toch wel heel veel en voor iemand als TS met Dal Voordeel (€5,95/maand en al voordeliger vanaf totaal €14,88/maand aan kosten voor de trein) geldt dat nog veel sterker.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 4 maart 2025

als TS met Dal Voordeel (€5,95/maand en al voordeliger vanaf totaal €14,88/maand aan kosten voor de trein) geldt dat nog veel sterker.

Reactie verwijderd, ik had 40 en 60 procent verwisseld, slordig en de berekening was dan ook onjuist.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 4 maart 2025
Thom schreef:

als TS met Dal Voordeel (€5,95/maand en al voordeliger vanaf totaal €14,88/maand aan kosten voor de trein) geldt dat nog veel sterker.

Bij €9,91 speel je quitte met Dalvoordeel en daarboven is het winst. 

Hm? Je krijgt 40% korting dus speelt quite als 40% van je reiskosten €5,95 is, toch (even los van de huidige aanbieding)? Of ben ik nou gek?

Met €9,91 aan kosten inclusief €5,95 voor het abonnement heb je maar voor €3,96 gereisd (met 40% korting), wat je tegen vol tarief maar €6,60 had gekost.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 4 maart 2025

Reactie verwijderd, want die klopte niet. Olav heeft gelijk.

• Reisleider**
  • 253 reacties
  • 4 maart 2025
Mirjan B schreef:

De kosten zijn voor mij ook een factor. Op veel plekken waar ik naartoe moet, is geen OV of maar tot 6 uur. Ik kan mijn auto daardoor niet weg doen, oftewel, er is dus geen kostenwinst wat ik in OV kan stoppen. Voor dezelfde reis met het OV ben ik meer kwijt.

Dankuwel voor het lezen.

Af en toe en auto huren is veel goedkoper dan een auto hebben ( volgens de ANWB toch meedere honderden euro’s per maand en dan staat de auto alleen nog maar stil, als je gaat rijden is het volgens de ANWB nog duurder )

Misschien een een auto deel project proberen ?

b.v. https://mywheels.nl/auto-huren/nijmegen

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 4 maart 2025

@Thom ik heb het nog eens rustig nagerekend en omdat je nogal overtuigd leek ook nog even een wiskundige in de familie gevraagd, maar ik kan het toch echt niet met je eens zijn.

Als €5,95 60% van de totale kosten is zoals jij stelt, dan heb je dus €5,95/0,6=€9,92 inderdaad betaald. Dat wil zeggen dat je reiskosten €9,92-€5,95=€3,97 waren. Gezien de 40% korting is dat dan weer 60% van de prijs tegen vol tarief en had je zonder abonnement dus €3,97/0,6=6,62 betaald voor dezelfde reizen. Dat is aanzienlijk minder dan de €9,92 die je met korting hebt betaald inclusief abonnementskosten (€9,92), dus je speelt dan nog lang niet quite.

Om quite te spelen moeten de abonnementskosten (€5,95) gelijk zijn aan de winst die je uit het abonnement haalt, dus je 40% korting. €5,95 moet dan dus 40% van de kosten tegen vol tarief zijn. Vol tarief hadden je reizen dan dus €5,95/0,4=€14,88 moeten kosten en met korting heb je dan €14,88*0,6=€8,93 betaald, wat met de abonnementskosten van €5,95 erbij inderdaad weer €14,88 geeft.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 4 maart 2025

Het klopt helemaal, ik heb mijn  reactie verwijderd. Er is geen wiskundige voor nodig denk ik. ik hanteerde niet het juiste percentage.

Het moest natuurlijk zijn €5,90/40 en dan keer 100, en niet andersom - zo ik foutief schreef. Ik had 40 en 60 omgewisseld. Dan kom je daar inderdaad op uit. Er speelt wat afronding.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 4 maart 2025

Misschien een een auto deel project proberen ?

Ik heb het goedkoopste Greenwheels abonnement en dat is zonder maandelijkse kosten. De huur per uur en de benzinekosten zijn dan wel wat hoger en de voorwaarden iets ongunstiger. Ik gebruik het voor als ik in Friesland naar kleine dorpjes moet, voor wat spullen in mijn woonplaats op te halen of naar een arts en om achter de hand te hebben als ik zo laat reis dat ik niet meer thuis kan komen door wat voor oorzaak ook. Ik woon in Gouda en heb ooit eens een Greenwheelsauto in Utrecht gehuurd om thuis te komen.

Het abonnement kost me niks en ik vind het vooral en juist een goed gevoel dat ik a la minute een auto kan huren als dat onverhoopt nodig mocht zijn. Ik deed ook ooit een ritje met de auto vanaf Maastricht en heb net over de grens wel eens spullen opgehaald

Het prettigste vind ik dat ik desnoods altijd over een auto kan beschikken. De praktijk is dat ik weinig huur. Het voelt dus ewoon goed dat het toch kan. Soms heb je inderdaad een auto nodig. De gewoonte van het autorijden nu zal wel moeten worden aangepast.

Wat ik aan een auto en ander vervoer kwijt ben, is een schijntje vergeleken met de echte kosten van een auto. Veel mensen sluiten daar de ogen voor. Ik kan ook autorijden wanneer ik wil. Ik betaal alleen direct wat de echte kosten per kilometer zijn, en dat lijkt duur, maar is het juist niet als je naar de totale kosten kijkt. Voor de trein heb ik Dalvrij en dan kan ik onbeperkt door Nederland reizen zolang ik maar in de daluren incheck. En op heel veel stations staan desnoods Greenwheelsautootjes. Soms neem ik een taxi naar of uit het ziekenhuis.

Status? Status is duur geld, dat je uitgeeft voor een ander. Voor het bedrag dat een auto per maand kost, denk alleen al aan het ophoesten van de aanschafprijs, kun je een boel lol hebben. Het is, afhankelijk van het type auto en gebruik, al snel vier- tot zeshonderd per maand, en ik heb met Greenwheels ook de beschikking over een auto wanneer ik die wil. Daar is dus geen eigen auto voor nodig.

Autobezitters hebben status, ik niet. Ik hou het geld en doe daar leuke dingen van.

Reageer