Skip to main content

Het OV is te verwarrend en ingewikkeld voor veel auto reizigers

Toon eerste bericht

33 reacties

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 5 maart 2025

Voor korte ritjes is Greenwheels/Mywheels inderdaad ideaal als je zelf geen auto hebt.

Als je er vaker gebruik van maakt (bijv. een hele dag of weekend) dan ook nog wel met een abonnement, maar de kilometers tikken wel aan.

Voor zoiets gebruik ik Europcar (80 euro voor een lang weekend of zo, plus onbeperkte kilometers maar wel zelf aftanken of opladen met bankpas of zo). Voorheen moest ik dan een stukje fietsen naar het station, maar tegenwoordig met de bus (een minuutje of 20) naar Airport.

Maar er zijn nog veel meer (particuliere) deelprojecten voor auto’s.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 5 maart 2025

Klopt helemaal, doe ik ook voor een weekje Drenthe of Friesland.  In het Noorden van Friesland en Groningen kun je haast niet zonder en daar ben ik graag - en wat langer. Prima aanvulling, mijn verhaal was zoals wel vaker al vrij lang, ;-)

Naast Greenwheelsis er ook Mywheels. Neem dat abonnement waarbij de auto dichtbij is. 

Forum|alt.badge.img+1

Als het in je buurt beschikbaar is, is Snappcar een voordelig alternatief voor Greenwheels. Je huurt de auto van je buren maar bent wel verzekerd enzo. Nu nog een zevenzitter bij de platformen met eigen auto's, dan zou het helemaal top zijn.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 5 maart 2025

Ik ben het eens met de opmerkingen over de verschillende tarieven in het OV. Dat kan behoorlijk ingewikkeld zijn.

Wat natuurlijk wel enorm verbeterd is: de reisplanners. Iedere autobezitter kan zonder problemen een reis plannen zonder iets te weten over dienstregelingen en voorwaarden.

Ik kan me de tijd nog herinneren dat we thuis een een rijtje met dienstregelingen hadden staan in de boekenkast om reizen te plannen. Als kind vond dat overigens heel leuk om te doen en ik heb er een behoorlijke topografische kennis van Nederland aan overgehouden. Een grote uitdaging was altijd om achter dienstregelingen te komen van een regio waar je nooit eerder was geweest. Dan moest je toch echt bellen met een informatienummer van de betreffende busmaatschappij. 

In de tijd voor de strippenkaart kocht je bij iedere vervoerder apart een kaartje bij de bestuurder. Daar werd weinig over geklaagd omdat de tarieven relatief laag waren. Maar het instappen kon een tijdrovende affaire zijn omdat iedereen contant moest afrekenen. Helemaal leuk werd het als je bij de chauffeur een abonnement kon kopen.

Net als ​@Thom kan ik me de OV-jaarkaart nog herinneren. Dat zou anno 2025 een prima kaart zijn om te concurreren met de auto. Tegen een vast bedrag per maand (of jaar) gebruik kunnen maken van al het OV in Nederland maakt de kosten inzichtelijk. De OV-jaarkaart was ook een prima mogelijkheid om het OV voor gezinnen betaalbaar te houden omdat gezinsleden tegen geringe meerkosten een eigen kaart konden krijgen. En zelfs een hond mocht gratis mee. De OV-bedrijven moeten zich eens gaan beraden om een vergelijkbaar product weer te gaan leveren. Uiteraard tegen realistische prijzen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 5 maart 2025
iMark schreef:

Tegen een vast bedrag per maand (of jaar) gebruik kunnen maken van al het OV in Nederland maakt de kosten inzichtelijk. De OV-jaarkaart was ook een prima mogelijkheid om het OV voor gezinnen betaalbaar te houden omdat gezinsleden tegen geringe meerkosten een eigen kaart konden krijgen. 

Dat laatste (Bijabonnementen) is met de komst van Flex afgeschaft. Onbegrijpelijk, maar het zal voor NS wel te weinig opgeleverd hebben. Het was echt ideaal. Wij hebben er jaren ontzettend veel mee gereisd en hebben de auto weggedaan. Toen we ieder de volle prijs moesten gaan betalen, hebben we opgezegd en heb alleen ik het abonnement gehouden.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24943 reacties
  • 5 maart 2025

De mentaliteit is wat veranderd. NS heeft het afgeschaft omdat er misbruik van werd gemaakt door niet meer thuiswonenden. Dat was allemaal overigens makkelijker te voorkomen geweest met wat meer controle vooraf en ook tijdens het gebruik, maar dat terzijde

De OV-jaarkaart was een prima gezinsalternatief voor de auto. Mijn vrouw en ik hebben toen de auto er uit gedaan, later weer genomen en nu ook al een tiental jaren niet meer. Zie mijn bijdrage eerder. een alternatief voor de auto moet financieel aantrekkelijk zijn. Het is er natuurlijk nog wel, maar het vervoer buiten te trein is niet gedekt nu. De privatisering is een vloek voor de consument.  In België en zeker Duitsland is de wijsheid groter.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 5 maart 2025

De verzelfstandiging van de OV-bedrijven heeft vooral veel sub-optimatilsatie opgeleverd. Het hele systeemdenken is verdwenen, voor zover dat er al was.

De nationale overheid heeft de regie door de vingers laten glippen. De provinciale overheden kijken vooral naar hun eigen provincie en niet over de grenzen heen. Uitzonderingen daargelaten.

Nederland heeft ongeveer dezelfde schaal als Noordrijn-Westfalen. Het lijkt me geen raketwetenschap om de aanbestedingen in het vervolg nationaal te doen en te streven naar een goed geïntegreerd nationaal werkend OV-systeem. 

• Intercity
  • 8 reacties
  • 6 maart 2025

Ik vind auto's en parkeren verwarrend en ingewikkeld. Het is ook een kwestie van wennen aan een systeem denk ik.

Reageer