Goedemiddag,
Een groeiende trend in de samenleving, is inzetten om Nederland 'autoluwer' te maken en ik snap het wel. Minder schadelijke stoffen die we inademen, en minder verkeerslachtoffers, en minder lawaai.
Ik probeer hier aan mee te doen, maar ik moet het toegeven. Ik vindt het ontzettend moeilijk en ingewikkeld om met het OV te reizen.
Ten eerste het aantal vervoerders. Er rijden bij mij NS, Arriva en Breng. Als ik zoveel mogelijk mijn auto wil laten staan, moet ik voor alle 3 een abbonnement uitzoeken, aanschaffen en vernieuwen. Dat loopt de kosten op.
En als ik bij Arriva een bus dagkaart koop, is het dan alleen geldig bij Arriva bussen op lijn 83, terwijl Breng exact dezelfde route doet? Dit is zo verwarrend.
Het gemak van instappen en gaan, zoals in de auto, mist enorm in het OV. Je moet van tevoren allerlei zaken uitzoeken wat voor leken zoals mij, ik moet toegeven, toch nog vaak de auto laat pakken.
De kosten zijn voor mij ook een factor. Op veel plekken waar ik naartoe moet, is geen OV of maar tot 6 uur. Ik kan mijn auto daardoor niet weg doen, oftewel, er is dus geen kostenwinst wat ik in OV kan stoppen. Voor dezelfde reis met het OV ben ik meer kwijt.
Als Nederland echt 'autoluwer' wilt worden, een nobel doel, dan zal het OV moeten inspelen op de wensen van de auto bestuurder. Ik hoop dat ik die met dit bericht goed duidelijk heb kunnen beschrijven.
Mocht ik een suggestie meegeven, abbonementen dat gelden voor al het OV zou voor mij, en ik spreek waarschijnlijk voor vele andere autobestuurders, al een stuk minder ingewikkeld en 'instap-klaar' maken.
Dankuwel voor het lezen.