Skip to main content
beantwoord

Hollandsche Rading

• 9 februari 2025
  • 7 reacties
  • 201 Bekeken

Goedendag,

Ik vroeg me af of de NS wel eens heeft nagedacht om alle treinen die vanaf Hilversum Centraal Station naar Utrecht Centraal rijden te laten stoppen op Hollandsche Rading?

Er rijden 4 treinen per uur (8 als je terug ook mee neemt) en deze stoppen alle 4 op Hilversum Sportpark en Overvecht, maar er stoppen er maar 2 (4 als je terug ook meeneemt) op Hollandsche Rading. De reis zou maar 2 minuten langer worden en ik denk dat het voor alle dorpen die om Hollandsche Rading wonen heel fijn zou zijn als er meer reisopties zijn.

Beste antwoord door Daniel

De Cobies schreef:

De reis zou maar 2 minuten langer worden en ik denk dat het voor alle dorpen die om Hollandsche Rading wonen heel fijn zou zijn als er meer reisopties zijn.

Welke dorpen precies? Als je uit Maartensdijk de bus naar Hollandsche Rading pakt kan je net zo goed blijven zitten tot Hilversum. Lage Vuursche is ook al met Hilversum en Bilthoven verbonden (en fietsend denk ik beter vanaf Baarn ontsloten). Nieuw Loosdrecht ligt dichter bij Hilversum zelf en Westbroek dichter bij Utrecht. Station Hollandsche Rading heeft gewoon amper nog achterland waarvoor het station relevant is.

Henkpeetersen schreef:

Het zou misschien beter zijn als NS ook eens kritisch gaat kijken naar het aantal treinen wat op Hilversum Sportpark stopt. 

Sloegen de treinen die Hollandsche Rading overslaan voorheen niet ook Sportpark over? Dat station was voorheen nog wel nuttig als je uit Huizen kwam en naar Utrecht wilde, maar sinds de nieuwe busbaan komt die bus niet meer langs Sportpark en is hij veel sneller op station Hilversum.

Bekijk origineel

7 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3690 reacties
  • 9 februari 2025

Volgens mij heeft station Hollandsche Rading zeer weinig instappers op een dag. 4 keer stoppen per uur lijkt mij behoorlijk overdreven. Het zou misschien beter zijn als NS ook eens kritisch gaat kijken naar het aantal treinen wat op Hilversum Sportpark stopt. Ook daar zie ik maar weinig mensen instappen als ik daar langskom. En dat 2 minuten langer is denk ik ook vanuit een roze bril bekeken.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4032 reacties
  • 9 februari 2025

Sportpark is vanwege die hele grote schoolgebouw ernaast.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2024 reacties
  • Antwoord
  • 9 februari 2025
De Cobies schreef:

De reis zou maar 2 minuten langer worden en ik denk dat het voor alle dorpen die om Hollandsche Rading wonen heel fijn zou zijn als er meer reisopties zijn.

Welke dorpen precies? Als je uit Maartensdijk de bus naar Hollandsche Rading pakt kan je net zo goed blijven zitten tot Hilversum. Lage Vuursche is ook al met Hilversum en Bilthoven verbonden (en fietsend denk ik beter vanaf Baarn ontsloten). Nieuw Loosdrecht ligt dichter bij Hilversum zelf en Westbroek dichter bij Utrecht. Station Hollandsche Rading heeft gewoon amper nog achterland waarvoor het station relevant is.

Henkpeetersen schreef:

Het zou misschien beter zijn als NS ook eens kritisch gaat kijken naar het aantal treinen wat op Hilversum Sportpark stopt. 

Sloegen de treinen die Hollandsche Rading overslaan voorheen niet ook Sportpark over? Dat station was voorheen nog wel nuttig als je uit Huizen kwam en naar Utrecht wilde, maar sinds de nieuwe busbaan komt die bus niet meer langs Sportpark en is hij veel sneller op station Hilversum.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13427 reacties
  • 9 februari 2025
Henkpeetersen schreef:

Volgens mij heeft station Hollandsche Rading zeer weinig instappers op een dag. 4 keer stoppen per uur lijkt mij behoorlijk overdreven. Het zou misschien beter zijn als NS ook eens kritisch gaat kijken naar het aantal treinen wat op Hilversum Sportpark stopt. Ook daar zie ik maar weinig mensen instappen als ik daar langskom. En dat 2 minuten langer is denk ik ook vanuit een roze bril bekeken.

Ik weet niet welke tijden jij in de trein langs sportpark zat maar op de tijden dat ik daar was, was het best druk. Naast een onderwijsinstelling zijn er ook bedrijven in de buurt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3690 reacties
  • 9 februari 2025
MoDe schreef:
Henkpeetersen schreef:

Ik weet niet welke tijden jij in de trein langs sportpark zat maar op de tijden dat ik daar was, was het best druk. Naast een onderwijsinstelling zijn er ook bedrijven in de buurt.

Ik heb onderstaande gevonden en daaruit blijkt dat Sportpark inderdaad best wel veel bezocht wordt. Hollandse Rading heeft nog geen 1000 reizigers per dag dus 4 stops is echt veel te veel.

https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/hilversum-sportpark

• 2061 reacties
  • 9 februari 2025

De andere sprinter hier is eigenlijk een halve sneltrein, want die slaat ook Hilversum Media Park en Bussum Zuid over en zal waarschijnlijk in de toekomst ook Almere Muziekwijk over gaan slaan. Maar in de concessie staat dat de NS ergens tussen 2028 en 2033 twee extra treinen per uur tussen Utrecht en Hilversum moet invoeren, dus kans is aanwezig dat dit station uiteindelijk ook 4 treinen per uur zal krijgen, maar per wanneer ligt niet vast (en ook in 2033 zou men er eventueel onderuit kunnen komen, maar dan moet de NS wel kunnen onderbouwen waarom).

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 9 februari 2025

Ik denk eerder dat er dan treinen bijkomen die helemaal niet stoppen tussen tussen Hilversum en Utrecht dan treinen die op alle tussengelegen stations stoppen. Extra treinen die overal stappen kosten veel baanvakcapaciteit.

Tijdens werkzaamheden rijden er wel eens omgeleide IC’s zonder te stoppen. Die rijden in 13 minuten van Hilversum naar Utrecht Centraal.

Reageer