Skip to main content
beantwoord

Koplopers

• 26 februari 2025
  • 6 reacties
  • 199 Bekeken

Wat is de reden dat er de afgelopen 12 maanden zowel in periodes enkel DDZ-treinen, vervolgens VIRM(m)+treinen, daarna ICM-treinen en nu weer enkel DDZ-treinen met sporadisch een VIRM(m)-trein op de IJssellijn (Zwolle - Roosendaal) rijden?

En waarom komt de ICM zelden tot nooit op de tracés onder de grote rivieren?

Beste antwoord door West

De ICM is bezig met zijn uittocht en zal je helaas op alsmaar minder trajecten treffen. Tot voor enkele jaren terug kon je deze nog wel eens treffen op bijvoorbeeld de intercity Eindhoven - Dordrecht (wat toch redelijk ónder de rivieren is). 

Voor wat betreft de IJssellijn kan ik je vraag niet beantwoorden. Wat ik wel weet is dat de inzet op die lijn al net zo lang wisselend is als dat ik me kan heugen. Van mat 54 tot ICR tot VIRM alles heeft er gereden. Misschien is het wel een beetje een traditie geworden 😅

Bekijk origineel

6 reacties

• Machinist NS
  • 537 reacties
  • Antwoord
  • 26 februari 2025

De ICM is bezig met zijn uittocht en zal je helaas op alsmaar minder trajecten treffen. Tot voor enkele jaren terug kon je deze nog wel eens treffen op bijvoorbeeld de intercity Eindhoven - Dordrecht (wat toch redelijk ónder de rivieren is). 

Voor wat betreft de IJssellijn kan ik je vraag niet beantwoorden. Wat ik wel weet is dat de inzet op die lijn al net zo lang wisselend is als dat ik me kan heugen. Van mat 54 tot ICR tot VIRM alles heeft er gereden. Misschien is het wel een beetje een traditie geworden 😅

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3610 reacties
  • 27 februari 2025

En de ICM wordt onderhouden in Onnen bij Groningen,  waardoor het handig is het materieel niet extreem ver daarvandaan te laten rijden. In Zeeland zul je daarom niet snel een ICM zien.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2346 reacties
  • 27 februari 2025

Op https://treinposities.nl/treinseries/3600 kun je zien wat voor materieel er de afgelopen 14 dagen is gebruikt.

In dit geval is dat 1.3% FLIRT, 1.4% ICM, 18.6% VIRM en 76.8% DDZ.

Er wordt inderdaad dus gewoon van alles gebruikt op dit traject 😅.

De FLIRT komt overigens van de 3690 en dat is de trein tussen Roosendaal -  Den Bosch in de late avond.

De ICM wordt dan weer vooral in het weekend in gezet.

Volgens mij werd vorig jaar rond februari de ICM vaak gebruikt, ergens rond september de VIRM en nu dus de DDZ.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 27 februari 2025

Interessant! Bedankt voor de antwoorden. Toch wel bijzonder dat er op deze lijn dan zoveel gewisseld wordt van materiaal. Volgens mij het meest van alle lijnen. Voorheen tot ongeveer een jaar of tien terug natuurlijk ook nog treinstellen met een loc ervoor of erachter. 

Het zou dus goed kunnen dat over een paar maanden ineens weer maandenlang de ICM te zien is, net als vorig jaar rond deze tijd zoals Gorott al terecht opmerkte.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2346 reacties
  • 27 februari 2025
IJssellijn schreef:

Het zou dus goed kunnen dat over een paar maanden ineens weer maandenlang de ICM te zien is, net als vorig jaar rond deze tijd zoals Gorott al terecht opmerkte.

Het zou kunnen, maar zoals ​@West ook aangeeft, verdwijnt de ICM langzaam.

Overigens, zodra de sprinter Vlissingen - Roosendaal wordt gekoppeld aan Roosendaal - Zwolle, lijkt het me al helemaal dat het vrijwel nooit zal gebeuren (ook vanwege de perronlengtes op veel stations aan de Zeeuwse Lijn). En mocht het toch gebeuren, dan zou dat waarschijnlijk alleen in het weekend zijn.

Dan zal het hoogstens afwisselend DDZ / VIRM of juist alleen maar VIRM zijn. 🤷‍♂️

• Reisleider**
  • 253 reacties
  • 27 februari 2025

Als ik sprinter zie tussen Deventer en Zwolle is het meestal tijdens werkzaamheden ( b.v. met een pendel Deventer - Zwolle, zodat er kort gekeerd kan worden in Deventer )

Reageer