Skip to main content
beantwoord

traject Amsterdam - Dronten

Toon eerste bericht

43 reacties

• Auteur
  • Intercity
  • 7 reacties
  • 22 februari 2025
Tamzin schreef:
Alizz schreef:
JurgenH schreef:
Alizz schreef:
JurgenH schreef:
Alizz schreef:

Yep, ik snap het inmiddels. Maar onlogisch vind ik het wel, waarom dat stukje niet doorrijden er één sprintertraject van maken, dat is toch voor alle reizigers die naar niet IC-stations willen op dat traject veel handiger?

Het aantal reizigers met de sprinters tussen Lelystad en Zwolle is erg klein vergeleken met de rest van het traject. Doorrijden betekent dat de treinen daar dan zeer slecht bezet zouden zijn.

Ik reis veel van Amsterdam naar Anna Paulowna, daar heeft de NS er voor gekozen om de intercity gewoon wel in de kleinere stations te laten stoppen, ook al zijn het niet per se veel reizigers. De trein komt er toch langs en het gaat om twee stations, voor veel reizigers een fijne oplossing. Al zou je dat maar eens per uur doen, dan maak je het al bereikbaarder. Wat ik probeer te zeggen is dat ik mijn vertrektijd aanpas aan doorgaande trajecten als ik die mogelijk heb. Niet alle reizen hoeven 'nu’ en ‘zo snel mogelijk’ comfort is ook een keuze.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16499 reacties
  • 22 februari 2025
Robert B schreef:

De Spoorkaart geeft de ‘karigheid’ al aan, Dronten wordt alleen nog bediend door de 9000 Lelystad Centrum naar Leeuwarden.

Voorheen werd Dronten alleen bediend door de 4600 en dat is nu dus de 9000 geworden, het is niet dat er opeens minder treinen op Dronten stoppen. De ‘karigheid’ is dat er vanuit Amsterdam een gat valt tussen Almere Oostvaarders en Lelystad. Zou de 4600 (of 2600) doorrijden tot Lelystad of de 9000 beginnen op Oostvaarders dan heb je nog maar 1 overstap. Maar daar zal weer geen ruimte voor zijn. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 22 februari 2025

Oke, heel laat op de avond kan je (vandaag) een overstap besparen.. 

• Auteur
  • Intercity
  • 7 reacties
  • 22 februari 2025
Robert B schreef:

Oke, heel laat op de avond kan je een overstap besparen.. 

hahaha, ja ik zag het. Ok er zijn grenzen aan het aanpassen van de vertrektijd :-)

Sim70
  • Reisleider*
  • 711 reacties
  • 22 februari 2025

Sinds de vorige dienstregeling is de Hanzelijn voor reizigers uit Kampen zuid en Dronten een stuk verslechterd. Als je niet naar een Ic station reist moet je in Lelystad heen en terug 18 minuten wachten. Ook heb je vaak geen cross platform overstap dus trap af, door de poortjes en weer terug omhoog. Overstap in Almere is vaak cross platform dat valt wel mee. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 23 februari 2025
Gorott schreef:

Vraag me af hoeveel van deze mensen aan het klagen waren omdat er geklaagd kon worden.

Bovendien, gaan andere verbindingen die meer mensen bedienen voor op dit soort verbindingen.

Jij accepteert alles zonder meer, als je reisgemak drastisch afneemt? 

Andere verbindingen 'die meer mensen bedienen' hebben al genoeg luxe denk ik zo. Soms overdreven veel luxe qua frequentie. Veel kleine NS stations buiten de Randstad komen er steeds bekaaider vanaf. Dronten, maar ook bijv sommige Brabantse stations, waar op sommige momenten nog steeds 1x per uur gestopt wordt. Verder gaat rechtstreeks reizen voor veel mensen boven snelheid. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2346 reacties
  • 23 februari 2025
Rene74 schreef:
Gorott schreef:

Vraag me af hoeveel van deze mensen aan het klagen waren omdat er geklaagd kon worden.

Bovendien, gaan andere verbindingen die meer mensen bedienen voor op dit soort verbindingen.

Jij accepteert alles zonder meer, als je reisgemak drastisch afneemt? 

Andere verbindingen 'die meer mensen bedienen' hebben al genoeg luxe denk ik zo. Soms overdreven veel luxe qua frequentie. Veel kleine NS stations buiten de Randstad komen er steeds bekaaider vanaf. Dronten, maar ook bijv sommige Brabantse stations, waar op sommige momenten nog steeds 1x per uur gestopt wordt. Verder gaat rechtstreeks reizen voor veel mensen boven snelheid. 

Ik leg me er inderdaad bij neer, omdat ik weet dat het Zeeuwse spoor toch niet van belang is (mijn traject). Reizen moet ik toch wel, dus wat dat betreft maakt het niet meer uit hoe lang ik erover doe.

Natuurlijk kan ik het een tijdje vervelend vinden en misschien zal ik ook weleens klagen, maar er moet nu eenmaal ruimte worden gemaakt voor het grote plan van de NS. Daar vallen de kleinere, minder belangrijke stations dan net onder. Daar kunnen wij niets aan veranderen, want er zal toch niet geluisterd worden. Daar ben ik na die paar jaar reizen toch wel achter gekomen.

Volgens mij mogen wij Zeeuwen überhaupt van geluk spreken dat er een verbinding verder dan Roosendaal is.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 23 februari 2025

Na de coronatijd zit de reizigersgroei juist veel bij kleine stations, zoals Dronten. Probeer dat uit te bouwen zou ik zeggen. De NS legt echter veel nadruk op de intercityverbindingen, dat zou m.i. wel wat minder mogen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2346 reacties
  • 23 februari 2025
Rene74 schreef:

Na de coronatijd zit de reizigersgroei juist veel bij kleine stations, zoals Dronten. Probeer dat uit te bouwen zou ik zeggen. De NS legt echter veel nadruk op de intercityverbindingen, dat zou m.i. wel wat minder mogen. 

Intercityverbindingen horen snel te zijn. Daarom worden steeds meer stations overgeslagen. Toch zouden kleinere stations die uit de intercityverbinding verdwijnen nog steeds een goede aansluiting moeten houden. NS denkt daar echter anders over.

Terugkomend op de stations tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe. (Want daar heb ik wel kennis van 🤣) Die zouden een betere verbinding kunnen en of moeten krijgen. Je zou de sprinter Vlissingen - Roosendaal kunnen doortrekken naar Dordrecht, maar dat biedt weinig voordeel voor reizigers tussen Roosendaal en Dordrecht.

Opvallend is dat sommige intercity's juist trager zijn geworden, zoals de verbinding Vlissingen - Amsterdam. Die heeft de afgelopen jaren alleen maar meer reistijd gekregen. Misschien zouden intercity’s zoals deze beter opgesplitst of ingekort kunnen worden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 23 februari 2025
Gorott schreef:

Opvallend is dat sommige intercity's juist trager zijn geworden, zoals de verbinding Vlissingen - Amsterdam. Die heeft de afgelopen jaren alleen maar meer reistijd gekregen. Misschien zouden intercity’s zoals deze beter opgesplitst of ingekort kunnen worden.

Sommige intercity's hebben vrij lange halteertijd op stations. Omdat ze andere treinen voor moeten laten e.d. De stationscapaciteit is vaak krap en bijv. tussen Breda en Tilburg zijn er nog altijd maar 2 sporen. Dat vertraagt natuurlijk enorm. De trein uit Zeeland naar Amsterdam is tegenwoordig ongeveer nog net zo traag als in 1972. 

Heel lange stoptreinlijnen zijn er wel maar dat is dan natuurlijk uit voor NS praktische en efficiënte overwegingen. Dronten en Kampen Zuid hebben pech. 

Sim70
  • Reisleider*
  • 711 reacties
  • 23 februari 2025

Het zou al beter zijn als je bv de eerste IC trein vroeg wel een extra stop zou maken op kampen zuid en dronten. Maar de verbinding is voor ons echt heel erg verslechterd. Blijft jammer. 

Forum|alt.badge.img
  • Reisleider*
  • 871 reacties
  • 23 februari 2025

Daar staat tegenover dat de verbinding tussen Dronten/Kampen Zuid enerzijds en Meppel tot en met Leeuwarden anderzijds nu wel rechtstreeks is en een halfuur sneller dan voorheen. Dat is een flinke vooruitgang. Vanuit Dronten/Kampen Zuid naar Almere en verder is nu met overstap, maar niet trager dan voorheen. Alleen de sprinterstations ten noorden van Almere Centrum hebben een slechtere verbinding met Dronten en Kampen Zuid gekregen, maar ik denk eerlijkgezegd dat daar geen groei ligt. Dus ik snap de keuze wel: verbetering voor het noorden, geen reistijdverlenging richting het zuiden, materieelinzet meer op maat.

Iedereen wil hele mooie verbindingen met lange treinen en hoge frequenties, maar het moet ook betaald worden. Dat wil dan weer niemand. De keuzes voor Dronten en Kampen Zuid zijn volgens mij goed verdedigbaar.

• 2060 reacties
  • 23 februari 2025

Er zullen altijd keuzes gemaakt moeten worden, je kunt niet alle reizigers een snelle en rechtstreekse verbinding bieden. Enige tijd geleden lag er ook een optie op tafel voor een sneltrein Hoofddorp - Zwolle die tussendoor alleen te Schiphol, Amsterdam Zuid, Duivendrecht, Diemen Zuid, Weesp, Almere Centrum, Almere Buiten, Lelystad, Dronten en Kampen Zuid zou stoppen. Dan hadden een aantal stations een rechtstreekse trein gehad maar niet allemaal. Maar die optie is nu volgens mij ook weer van tafel (de sneltrein is nog wel een plan maar dan slechts tot Lelystad en is tevens uitgesteld tot ergens na 2030) omdat de NS de sprinter Lelystad - Leeuwarden wilt behouden.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1051 reacties
  • 24 februari 2025
Bemined schreef:

Maar die optie is nu volgens mij ook weer van tafel (de sneltrein is nog wel een plan maar dan slechts tot Lelystad en is tevens uitgesteld tot ergens na 2030) omdat de NS de sprinter Lelystad - Leeuwarden wilt behouden.

Dan is er ook meer ruimte op station Zwolle. Er zijn een aantal verbindingen die beginnen/eindigen op station Zwolle bij de (kop) perrons. 

Station Zwolle kan niet/amper uitgebreid worden met kerende treinen. 

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1051 reacties
  • 24 februari 2025
Sneltram schreef:

Daar staat tegenover dat de verbinding tussen Dronten/Kampen Zuid enerzijds en Meppel tot en met Leeuwarden anderzijds nu wel rechtstreeks is en een halfuur sneller dan voorheen. Dat is een flinke vooruitgang. Vanuit Dronten/Kampen Zuid naar Almere en verder is nu met overstap, maar niet trager dan voorheen. Alleen de sprinterstations ten noorden van Almere Centrum hebben een slechtere verbinding met Dronten en Kampen Zuid gekregen, maar ik denk eerlijkgezegd dat daar geen groei ligt. Dus ik snap de keuze wel: verbetering voor het noorden, geen reistijdverlenging richting het zuiden, materieelinzet meer op maat.

Iedereen wil hele mooie verbindingen met lange treinen en hoge frequenties, maar het moet ook betaald worden. Dat wil dan weer niemand. De keuzes voor Dronten en Kampen Zuid zijn volgens mij goed verdedigbaar.

Afwegingen die laat zien dat Sprinter Leeuwarden - Lelystad een verbetering is. En tussen Zwolle - Lelystad/Amersfoort - Randstad rijden voldoende treinen. 

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2024 reacties
  • 24 februari 2025
Hanzeboog schreef:
Bemined schreef:

Maar die optie is nu volgens mij ook weer van tafel (de sneltrein is nog wel een plan maar dan slechts tot Lelystad en is tevens uitgesteld tot ergens na 2030) omdat de NS de sprinter Lelystad - Leeuwarden wilt behouden.

Dan is er ook meer ruimte op station Zwolle. Er zijn een aantal verbindingen die beginnen/eindigen op station Zwolle bij de (kop) perrons. 

Mwoh, Zwolle is zo'n 40 minuten per uur behoorlijk leeg anders. Het capaciteitsprobleem ontstaat vooral doordat 2x/uur alles er tegelijkertijd is, maar als je ergens meer treinen gaat rijden zou een nieuwe knoop op het andere kwartier prima passen.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 24 februari 2025
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

Het aantal reizigers met de sprinters tussen Lelystad en Zwolle is erg klein vergeleken met de rest van het traject. Doorrijden betekent dat de treinen daar dan zeer slecht bezet zouden zijn.

Maar: als doorgaande verbindingen geschrapt worden en je moet overstappen, kost dat ook reizigers - want overstappen zien veel mensen als veel minder aantrekkelijk. Dat resulteert in nog minder sprinterreizigers tussen Zwolle en Lelystad.

Het zal uiteindelijk dus een (kosten)afweging zijn. Wat hier ook meespeelt is dat bij de huidige situatie de trein Lelystad-Zwolle gekoppeld kan worden aan die naar Leeuwarden wat de hele dag door een trein plus bijbehorend personeel uitspaart.

Daarnaast is het voor de meeste mensen uit Dronten en Kampen naar de Randstad ook niet aantrekkelijk om dat hele stuk met de sprinter af te leggen en zullen ze liever onderweg overstappen op een intercity.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1051 reacties
  • 25 februari 2025
Daniel schreef:
Hanzeboog schreef:
Bemined schreef:

Mwoh, Zwolle is zo'n 40 minuten per uur behoorlijk leeg anders. Het capaciteitsprobleem ontstaat vooral doordat 2x/uur alles er tegelijkertijd is, maar als je ergens meer treinen gaat rijden zou een nieuwe knoop op het andere kwartier prima passen.

Dat maakt Zwolle een echte overstapstation. De Sprinter Lelystad - Leeuwarden valt net buiten de knoop. Die komt vanuit Lelystad om .27 en .57 aan in Zwolle. Dan zijn alle andere treinen al vertrokken. 

De treinen die keren in Zwolle houden het spoor wel een aantal minuten bezet. Andere treinen inpassen zal afhankelijk zijn of het doorgaande treinen zijn. Zoals de IC Noord Nederland - Randstad. Of Sprinters. 

Reageer