Skip to main content
beantwoord

traject Amsterdam - Dronten

Klopt het dat je van Amsterdam naar Dronten tegenwoordig moet overstappen in Almere en in Lelystad? Ik ging voorheen met een directe sprinter.

Beste antwoord door Rene74

Tamzin schreef:

Het aantal reizigers met de sprinters tussen Lelystad en Zwolle is erg klein vergeleken met de rest van het traject. Doorrijden betekent dat de treinen daar dan zeer slecht bezet zouden zijn.

Maar: als doorgaande verbindingen geschrapt worden en je moet overstappen, kost dat ook reizigers - want overstappen zien veel mensen als veel minder aantrekkelijk. Dat resulteert in nog minder sprinterreizigers tussen Zwolle en Lelystad.

Hetzelfde zie je in de sprinters tussen Roosendaal-Dordrecht en Breda -Dordrecht. De sprinters tussen die plaatsen waren duidelijk beter bezet toen deze nog doorreed naar Rotterdam/Den Haag. Directe lijnen zijn gewild, en dan zou je moeten accepteren dat sommige deeltrajecten wat minder bezet zijn. Amsterdam - Enkhuizen is ook nog rechtstreeks, hoewel de lijn na Hoorn ook slecht bezet is. 

Bekijk origineel

43 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4032 reacties
  • 21 februari 2025

Ja, aangezien dat de kortste en snelste route is. Of heeft u een andere route op het oog?

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3610 reacties
  • 21 februari 2025

Welk station in Amsterdam bedoelt u?

En er moet niets, u kunt de route kiezen via Lelystad of via Amersfoort-Zwolle (tenzij er een van beide gestremd is wegens werkzaamheden).

Maar de route via Zwolle wordt door de reisplanner niet gegeven. Dus als u reis met een los kaartje of zonder abonnement, ja, dan moet u via Almere-Lelystad reizen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1603 reacties
  • 21 februari 2025
Alizz schreef:

Klopt het dat je van Amsterdam naar Dronten tegenwoordig moet overstappen in Almere en in Lelystad? Ik ging voorheen met een directe sprinter.

De sprinter die eerder van Zwolle naar Amsterdam Centraal (en terug) reed, eindigt tegenwoordig in Lelystad. Daardoor is een overstap op Lelystad Centrum noodzakelijk.

• 2060 reacties
  • 21 februari 2025

Vanaf Amsterdam Centraal zijn sinds 2024 altijd twee overstappen nodig inderdaad. Dat was overigens voorheen ook al de snelste optie omdat de sprinter in Almere Oostvaarders ingehaald werd door de intercity.

• Auteur
  • Intercity
  • 7 reacties
  • 21 februari 2025

Sorry was niet heel duidelijk met mijn bericht, ik heb altijd een grote voorkeur voor minder overstappen ipv 10 minuten eerder aankomen. Als ik nu in de reisplanner kijk kan ik vanaf Amsterdam CS of Muiderpoort alleen maar in Dronten komen door én in Almere én in Lelystad over te stappen. Drie ritjes van 10-15 minuten plus overstaptijd in plaats van 1 uur in een sprinter regelrecht.
Reden: als je werk wilt doen in de trein schiet het niet op met korte ritten. Daarnaast altijd risico op vertraging en het missen van aansluitingen. Heel jammer dit.

• Auteur
  • Intercity
  • 7 reacties
  • 21 februari 2025
JurgenH schreef:
Alizz schreef:

De sprinter die eerder van Zwolle naar Amsterdam Centraal (en terug) reed, eindigt tegenwoordig in Lelystad. Daardoor is een overstap op Lelystad Centrum noodzakelijk.

nee volgens de reisplanner niet, althans: er zit ook altijd een overstap in Almere in.

• Auteur
  • Intercity
  • 7 reacties
  • 21 februari 2025
Vareo schreef:

Ja, aangezien dat de kortste en snelste route is. Of heeft u een andere route op het oog?

zelfde route, minder overstappen

• 2060 reacties
  • 21 februari 2025

Alizz schreef:

nee volgens de reisplanner niet, althans: er zit ook altijd een overstap in Almere in.

Dat klopt, vanuit Zwolle is de trein ingekort tot Lelystad en vanuit Amsterdam tot Almere Oostvaarders. In feite is het stuk Lelystad - Almere Oostvaarders er dus tussenuit geknipt. In plaats daarvan is de sprinter uit Schiphol naar Lelystad door gaan rijden.

Dit lijkt ook hoe de NS de dienstregeling in de toekomst door wilt zetten, vanuit Amsterdam Centraal alles tot Almere en vanuit Amsterdam Zuid alles naar Lelystad.

• Auteur
  • Intercity
  • 7 reacties
  • 21 februari 2025
Bemined schreef:

Alizz schreef:

Dat klopt, vanuit Zwolle is de trein ingekort tot Lelystad en vanuit Amsterdam tot Almere Oostvaarders. In feite is het stuk Lelystad - Almere Oostvaarders er dus tussenuit geknipt. In plaats daarvan is de sprinter uit Schiphol naar Lelystad door gaan rijden.

Dit lijkt ook hoe de NS de dienstregeling in de toekomst door wilt zetten, vanuit Amsterdam Centraal alles tot Almere en vanuit Amsterdam Zuid alles naar Lelystad.

Dank!!
Spoorboekjes zijn online niet in te zien oid he? Via de reisplanner krijg ik het niet voor elkaar om uit te zoeken welke trajecten er zijn en welke ik het prettigst vind (doorgaande treinen) om te gebruiken. Teerde nog op kennis uit het verleden, maar die raakt meer en meer verouderd.

• 2060 reacties
  • 21 februari 2025

De NS heeft een spoorkaart waarop je alle doorgaande lijnen kan zien die gereden worden: https://nieuws.ns.nl/spoorkaart-2025-hier-te-downloaden/

• Reisleider*
  • 95 reacties
  • 21 februari 2025

Je kunt bij de reisopties extra overstaptijd opgeven (in de app per minuut). Soms komen er dan andere routes. Maar over het algemeen doet de reisplanner al z'n best om alternatieve verbindingen met minder overstappen of kortere reistijd te geven door een andere route te nemen of terug te steken. Je moet het echter ook niet al te bont maken, want je mag niet onbeperkt omreizen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1603 reacties
  • 21 februari 2025
Alizz schreef:
JurgenH schreef:
Alizz schreef:

Ik bedoelde vanuit Zwolle, dat was in mijn bericht niet helemaal duidelijk verwoord.

De sprinter die voorheen van Amsterdam Centraal naar Zwolle reed, doet dat nu vanaf Lelystad richting Zwolle (en door naar Leeuwarden zelfs). Vanuit Zwolle eindigt ie nu dus in Lelystad ipv voorheen Amsterdam.

Het stukje Amsterdam Lelystad is in die zin dus komen te vervallen, en moet nu met de andere treinen: Amsterdam → Almere → Lelystad → Dronten.

• Auteur
  • Intercity
  • 7 reacties
  • 21 februari 2025
JurgenH schreef:
Alizz schreef:
JurgenH schreef:
Alizz schreef:

Ik bedoelde vanuit Zwolle, dat was in mijn bericht niet helemaal duidelijk verwoord.

De sprinter die voorheen van Amsterdam Centraal naar Zwolle reed, doet dat nu vanaf Lelystad richting Zwolle (en door naar Leeuwarden zelfs). Vanuit Zwolle eindigt ie nu dus in Lelystad ipv voorheen Amsterdam.

Het stukje Amsterdam Lelystad is in die zin dus komen te vervallen, en moet nu met de andere treinen: Amsterdam → Almere → Lelystad → Dronten.

Yep, ik snap het inmiddels. Maar onlogisch vind ik het wel, waarom dat stukje niet doorrijden er één sprintertraject van maken, dat is toch voor alle reizigers die naar niet IC-stations willen op dat traject veel handiger?

GSN64
  • Reisadviseur***
  • 24 reacties
  • 22 februari 2025

Ik vermoed dat de sprinter tussen Amsterdam/Zwolle (en waarschijnlijk wel verder gekoppeld richting Uitgeest of Leiden/Den Haag) weer zal terugkeren zodra de vrije kruising dijksgracht er ligt en de werkzaamheden aan de oostzijde van Amsterdam Centraal afgerond zijn

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2262 reacties
  • 22 februari 2025

Toen men in OV SAAL/PHS ontdekte dat de beoogde dienstregeling met goede verbindingen alle kanten op "niet maakbaar was" (lees: de kosten voor aanleg van extra sporen bij Weesp tegenvielen en men dat er niet voor over had) is gekozen voor een model met alleen sprinters naar Amsterdam Centraal en intercities naar Amsterdam Zuid op dit traject. Men rijdt nog niet helemaal zoals daar toen bedacht maar je ziet wel al duidelijk dat doorgaande verbindingen meer via Amsterdam Zuid lopen en je om op Centraal te komen vaker over moet stappen op een sprinter die alleen het laatste stukje daarheen verzorgt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 3610 reacties
  • 22 februari 2025
GSN64 schreef:

Ik vermoed dat de sprinter tussen Amsterdam/Zwolle (en waarschijnlijk wel verder gekoppeld richting Uitgeest of Leiden/Den Haag) weer zal terugkeren zodra de vrije kruising dijksgracht er ligt en de werkzaamheden aan de oostzijde van Amsterdam Centraal afgerond zijn

Koester maar niet teveel hoop. In de toekomstmodellen rijdt alles vanaf Centraal maar tot Almere (Oostvaarders). Vanaf Amsterdam Zuid rijdt alles naar Lelystad.

• Koploper****
  • 20311 reacties
  • 22 februari 2025
Alizz schreef:
JurgenH schreef:
Alizz schreef:
JurgenH schreef:
Alizz schreef:

Yep, ik snap het inmiddels. Maar onlogisch vind ik het wel, waarom dat stukje niet doorrijden er één sprintertraject van maken, dat is toch voor alle reizigers die naar niet IC-stations willen op dat traject veel handiger?

Het aantal reizigers met de sprinters tussen Lelystad en Zwolle is erg klein vergeleken met de rest van het traject. Doorrijden betekent dat de treinen daar dan zeer slecht bezet zouden zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • Antwoord
  • 22 februari 2025
Tamzin schreef:

Maar: als doorgaande verbindingen geschrapt worden en je moet overstappen, kost dat ook reizigers - want overstappen zien veel mensen als veel minder aantrekkelijk. Dat resulteert in nog minder sprinterreizigers tussen Zwolle en Lelystad.

Hetzelfde zie je in de sprinters tussen Roosendaal-Dordrecht en Breda -Dordrecht. De sprinters tussen die plaatsen waren duidelijk beter bezet toen deze nog doorreed naar Rotterdam/Den Haag. Directe lijnen zijn gewild, en dan zou je moeten accepteren dat sommige deeltrajecten wat minder bezet zijn. Amsterdam - Enkhuizen is ook nog rechtstreeks, hoewel de lijn na Hoorn ook slecht bezet is. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 22 februari 2025
Rene74 schreef:
Tamzin schreef:

Lijkt met sterk dat er mensen waren die vanuit Oudenbosch in de sprinter bleven zitten tot Rotterdam Centraal / Den Haag Centraal.

Het is dan wel een directe verbinding, maar geen snelle verbindingen.

• 2060 reacties
  • 22 februari 2025

Afhankelijk van de overstaptijd kan een doorgaande sprinter wel degelijk sneller zijn op sommige verbindingen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4129 reacties
  • 22 februari 2025
Gorott schreef:
Rene74 schreef:

Lijkt met sterk dat er mensen waren die vanuit Oudenbosch in de sprinter bleven zitten tot Rotterdam Centraal / Den Haag Centraal.

Het is dan wel een directe verbinding, maar geen snelle verbindingen.

Niet iedereen wil de snelst mogelijke reis van A naar B. Directheid gaat veel mensen vanaf kleine stations boven snelheid. En zoveel sneller was de reis nou ook weer niet als je overstapte. Overstappen is hinderlijk en geeft risico op aansluiting missen. Er is destijds ook flink geprotesteerd door reizigers van deze directe verbinding, toen bekend werd dat deze verbinding geknipt werd. Deze sprinters waren nooit heel druk, maar de laatste jaren sinds de wijziging is het echt wel erg leeg geworden. In principe is Roosendaal - Dordrecht een onzinnig kort lijntje. Zou heel normaal zijn de lijn langer te maken.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2343 reacties
  • 22 februari 2025

Vraag me af hoeveel van deze mensen aan het klagen waren omdat er geklaagd kon worden.

Bovendien, gaan andere verbindingen die meer mensen bedienen voor op dit soort verbindingen.

Er zal vast een goede reden zijn waaorm Roosendaal - Dordrecht ontkoppeld is van Dordrecht - Den Haag Centraal.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 22 februari 2025
Gorott schreef:

Een sprinter is niet direct, dus er kan überhaupt niet gesproken worden over directheid.

Dat moet je lezen als rechtstreeks natuurlijk (zonder overstappen maar langere reistijd), en dat staat er eigenlijk ook:

Directheid gaat veel mensen vanaf kleine stations boven snelheid.

Kende de situatie niet, maar best jammer inderdaad dat je tegenwoordig niet meer naar Dronten kunt met een (voormalige 1400?) sprinter Amsterdam C - Zwolle, en dan ook nog een extra overstap in Almere voor je kiezen krijgt omdat de sprinter 4600 vanuit Amsterdam C eindigt op Almere Oostvaarders i.p.v. Lelystad.

Een IC Amsterdam C - Zwolle (en dan terugsteken) is er ook niet, dan zou je vanaf Amsterdam Zuid moeten vertrekken.

Edit: mijn eerste quote klopt niet want je hebt je reactie aangepast. Maar klagen om het klagen (waarom Harderwijk geen intercity?) is natuurlijk een bekende… maar die komt er niet 🤣

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16498 reacties
  • 22 februari 2025
Gorott schreef:

Vraag me af hoeveel van deze mensen aan het klagen waren omdat er geklaagd kon worden.

Wanneer ik voorheen een rechtstreekse verbinding zou hebben zonder overstappen en nu opeens 2 keer moet overstappen zou ik ook klagen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29835 reacties
  • 22 februari 2025

De Spoorkaart geeft de ‘karigheid’ al aan, Dronten wordt alleen nog bediend door de 9000 Lelystad Centrum naar Leeuwarden.

Eens per uur ook nog maar in de avond… voor een zinnig advies naar Amsterdam C

Reageer