beantwoord

uitvallen IC Eindhoven-Den Haag

  • 27 September 2023
  • 19 reacties
  • 638 Bekeken

Reputatie 5

Mij valt op dat de laatste tijd de IC Eindhoven-Den Haag bovenmatig vaak uitvalt. Ik weet niet of de uitval hoger is dan op andere trajecten, maar de implicaties zijn met een halfuursdienst wel groter dan op trajecten waar om de 10 of 15 minuten een trein rijdt. Bovendien is er sinds het wegbezuinigen van de IC direct tussen Breda en Rotterdam nauwelijks een alternatief voorhanden. Is er een reden waarom de IC Eindhoven-Den Haag zo vaak van het ene op het andere moment uitvalt?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 27 September 2023, 18:59

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6

Ik ben even voor je rond gaan kijken over de laatste paar dagen en zie vrijwel elke soort melding wel langskomen. Van logistieke problemen en defecte treinen tot wisselstoringen en meer, maar ik zie geen overkoepelende reden waarom dit nu zo vaak op dit traject gebeurt. Ik kan dit alleen zeer ongelukkig toeval noemen.

Mij valt op dat de laatste tijd de IC Eindhoven-Den Haag bovenmatig vaak uitvalt. 

Hoezo "de laatste tijd"?

Deze treinserie bungelt al jaren onderaan de lijst van punctuele treinseries, maar de laatste tijd gaat het volgens mij ook nog vaker mis vanwege de nieuwe ICNG treinen die hier instromen maar nog steeds een paar kinderziektes hebben.

Reputatie 7

De HSL Breda - Rotterdam - Schiphol staat al jaren bekend om de vertraging en uitval. Ik reis al jaren op dit traject en weet niet anders. Een scala van problemen en vooral ook veel defecte treinen. Als ik voor een afspraak beslist op tijd in Rotterdam moet zijn vanuit Breda, ga ik wat eerder weg en neem ik tegenwoordig de route via Roosendaal. Duurt wat langer, maar wel betrouwbaarder. En naar Schiphol/Amsterdam reis ik voor de zekerheid in bepaalde gevallen maar via Den Bosch/Utrecht.

En nu zie ik sinds kort af en toe met rode letters, op wisselende tijden maar ook gewoon in de spits, in de planner staan op het traject Eindhoven - Den Haag: “Kortere trein, extra druk”. 

Het betreft hier dan altijd de ICNG, een nieuwe trein die sowieso niet op een échte intercity lijkt. Er komt dan één ICNG voorrijden ipv twee gekoppelde. Dan is het meer een overvolle metro dan een intercity. Van prettig reizen is helaas geen sprake.

 

Reputatie 5

Deze treinserie bungelt al jaren onderaan de lijst van punctuele treinseries, maar de laatste tijd gaat het volgens mij ook nog vaker mis vanwege de nieuwe ICNG treinen die hier instromen maar nog steeds een paar kinderziektes hebben.

Heb het vandaag ook ervaren. Vanaf Rotterdam C naar Tilburg probleemloos. Ineens was er een probleempje. Of dat aan de ICNG lag? Of onwennigheid van de treinmachinist? 

Ze zullen er toch doorheen moeten. De Traxx locomotieven moeten gefaseerd ingeleverd worden. En de ICR hebben ook niet het eeuwige leven. 

En Alstom heeft bij vele andere spoorvervoerders orders voor Coradia Stream. Alstom moet de problemen gaan verhelpen zodat andere spoorvervoerders niet teveel vertraging krijgen met levering van hun Coradia Stream. De levering van DSB Coradia Stream is al met ruim 1 jaar vertraagd. Dat is een nog grotere afnemer dan NS van Coradia Stream. 

Reputatie 5

De HSL Breda - Rotterdam - Schiphol staat al jaren bekend om de vertraging en uitval. Ik reis al jaren op dit traject en weet niet anders. Een scala van problemen en vooral ook veel defecte treinen. Als ik voor een afspraak beslist op tijd in Rotterdam moet zijn vanuit Breda, ga ik wat eerder weg en neem ik tegenwoordig de route via Roosendaal. Duurt wat langer, maar wel betrouwbaarder. En naar Schiphol/Amsterdam reis ik voor de zekerheid in bepaalde gevallen maar via Den Bosch/Utrecht.

En nu zie ik sinds kort af en toe met rode letters, op wisselende tijden maar ook gewoon in de spits, in de planner staan op het traject Eindhoven - Den Haag: “Kortere trein, extra druk”. 

Het betreft hier dan altijd de ICNG, een nieuwe trein die sowieso niet op een échte intercity lijkt. Er komt dan één ICNG voorrijden ipv twee gekoppelde. Dan is het meer een overvolle metro dan een intercity. Van prettig reizen is helaas geen sprake.

 

De samenstelling kan op bepaalde tijden wel langer. Maar voor de rest een prima trein. Prettige stoelen, USB, stopcontacten, mooi interieur. Waardige opvolger van ICM - M. 

 

De samenstelling kan op bepaalde tijden wel langer. Maar voor de rest een prima trein. Prettige stoelen, USB, stopcontacten, mooi interieur. Waardige opvolger van ICM - M. 

De vraag is alleen of NS niet gaat knijpen op de inzet (zoals nu bij ICM gebeurt op de lijnen naar het noorden en oosten) en straks voornamelijk met losse stellen gaat rijden.

Reputatie 5

 

De samenstelling kan op bepaalde tijden wel langer. Maar voor de rest een prima trein. Prettige stoelen, USB, stopcontacten, mooi interieur. Waardige opvolger van ICM - M. 

De vraag is alleen of NS niet gaat knijpen op de inzet (zoals nu bij ICM gebeurt op de lijnen naar het noorden en oosten) en straks voornamelijk met losse stellen gaat rijden.

Dat is vooral het gevolg van personeelstekort. Ga ervan uit dat het integreren van de HSL via ICNG naar Groningen, Leeuwarden, Enschede en Vlissingen pas vanaf 2027 begint. 

Eerst de kinderziektes bij ICNG eruit werken. De levering van Alstom met ICNG loopt waarschijnlijk al een 1 jaar achter op schema. In 2025 zouden ze alle 99 ICNG geleverd moeten hebben. Gaat niet gebeuren. 

Het personeelstekort en opleiden van een pool met (nieuwe ) HSL treinmachinisten die zowel op de HSL en klassiek spoor kan rijden en wegbekendheid zullen hebben zal nog een tijd duren. 

De 99 ICNG zijn om de ICR te vervangen. Een klein deel zal de ICM - M vervangen. De DD - NG zal de resterende deel gaan vervangen. Verwacht een vierde order voor ICNG waardoor er voldoende ICNG zullen zijn richting Enschede, Groningen, Leeuwarden en Vlissingen (zie Rapport Wind in de Zeilen). 

Op bepaalde verbindingen zie je een mix van dubbeldekstreinen en enkeldekstreinen. In de Randstad is dat ook het geval. Alleen zal in de komende jaren steeds meer via de HSL in combinatie met klassieke spoorlijnen met ICNG gaan. 

Reputatie 7

De samenstelling kan op bepaalde tijden wel langer. Maar voor de rest een prima trein. Prettige stoelen, USB, stopcontacten, mooi interieur. Waardige opvolger van ICM - M. 

Is jou niet veel geruis en geluid opgevallen bij het rijden? Vind dat de trein veel zoemt en geluid maakt.

Dat is vooral het gevolg van personeelstekort. Ga ervan uit dat het integreren van de HSL via ICNG naar Groningen, Leeuwarden, Enschede en Vlissingen pas vanaf 2027 begint. 

Groningen en Leeuwarden in principe per 2025, Enschede en Vlissingen volgen pas later.

Reputatie 5

De samenstelling kan op bepaalde tijden wel langer. Maar voor de rest een prima trein. Prettige stoelen, USB, stopcontacten, mooi interieur. Waardige opvolger van ICM - M. 

Is jou niet veel geruis en geluid opgevallen bij het rijden? Vind dat de trein veel zoemt en geluid maakt.

Klopt. Zit nu zelf in ICNG die nog moet vertrekken. Hoort het. Bij optrekken vanuit stilstand maakt het veel geluid. Dan hoor je die typerende ICNG geluid. Daarna vind ik het meevallen. 

@Hanzeboog 

ICM kan met 7 bakken rijden zonder dat er extra personeel nodig is. Dat verklaart dus niet waarom er vaak met losse stellen wordt gereden terwijl dat onvoldoende capaciteit biedt.

Reputatie 5

De HSL Breda - Rotterdam - Schiphol staat al jaren bekend om de vertraging en uitval. Ik reis al jaren op dit traject en weet niet anders. Een scala van problemen en vooral ook veel defecte treinen. Als ik voor een afspraak beslist op tijd in Rotterdam moet zijn vanuit Breda, ga ik wat eerder weg en neem ik tegenwoordig de route via Roosendaal. Duurt wat langer, maar wel betrouwbaarder. En naar Schiphol/Amsterdam reis ik voor de zekerheid in bepaalde gevallen maar via Den Bosch/Utrecht.

En nu zie ik sinds kort af en toe met rode letters, op wisselende tijden maar ook gewoon in de spits, in de planner staan op het traject Eindhoven - Den Haag: “Kortere trein, extra druk”. 

Het betreft hier dan altijd de ICNG, een nieuwe trein die sowieso niet op een échte intercity lijkt. Er komt dan één ICNG voorrijden ipv twee gekoppelde. Dan is het meer een overvolle metro dan een intercity. Van prettig reizen is helaas geen sprake.

 

De samenstelling kan op bepaalde tijden wel langer. Maar voor de rest een prima trein. Prettige stoelen, USB, stopcontacten, mooi interieur. Waardige opvolger van ICM - M. 

Ik vind de stoelen niet echt heel fijn zitten. Bovendien zijn de beschikbare zitplaatsen bijna alleen maar uit 4-tjes samengesteld. Ik moet ook erg wennen aan de vele tussendeuren en de (kleine) compartimenten (maar dat had je in veel oudere treintypes geloof ik ook vaak wel). Ik heb al een paar keer gehad dat een tussendeur niet werkte en je dus niet verder door kon lopen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat onderstaande ook een ICNG is. Bij dit exemplaar gingen dan de deuren niet open.

 

Waarom rijdt de normale trein tussen Den Haag en Eindhoven nu helemaal niet meer?

Reputatie 7
Badge

Waarom rijdt de normale trein tussen Den Haag en Eindhoven nu helemaal niet meer?

Door werkzaamheden in en om Rotterdam is de hele dienstregeling aangepast.

Ik reis in de ochtend en middag buiten de spits (Delft ↔ Eindhoven), en deze maand is het ook weer raak hoor. Eerst natuurlijk 2 maanden lang het onderhoud op Rotterdam (vooruit, het moet nou eenmaal gebeuren) waardoor de reis eigenlijk niet te doen was, en nu dan het resultaat deze maand tot nu toe:


4 dagen reizen, 3 uitvallende treinen. Ik weet niet of ik specifiek gewoon pech heb, maar het is echt bijzonder frustrerend.
En valt de 9-baks trein uit? Dan staat er vaak zat vrolijk een half uur later een 7-baks waar 2x zoveel mensen in mogen, dus lekker proppen.

Ik weet dat jullie niet veel hebben aan dit geklaag, maar ik moest het ergens kwijt.

Hallo Niels.v en welkom bij de NS Community,

 

Bedankt voor het signaal. Ondanks het vermoeden hebben we hier heel veel aan en waarderen wij het ook dat je dit hier aangeeft. Mag ik vragen op welke data en tijdstip dit was gebeurd?

Reputatie 7

De trein Eindhoven - Den Haag valt relatief vaak uit of heeft (langere) vertraging. Dat is mijn ervaring ook. Maar elke verbinding over de HSL heeft daar last van. Ik stap vaak in Breda op richting Den Haag, bij uitval zie je de volgende trein al helemaal vol aankomen, ook in de daluren overdag, en dan moet al het volk in Breda er nog bij. Geen plezierige reiservaring.

Reageer