Skip to main content

Hallo, even een vraagje uit nieuwsgierigheid,

Hoe gaat SNG SGM verder vervangen?

Is dit al bekend?

Is er trouwens ook bekend wat er gaat rijden (SLT of SNG)?

En blijft (1)4600 gedeeld SLT en SNG rijden of gaat dat net zoals 3300 (uit mijn hoofd) helemaal SNG rijden?

Wacht op reacties

Er zijn vast leden die je hier meer over kunnen vertellen. 

 

@Aar misschien? :)


@Aar Brul!

Waar blijf je?

En @Julian en @Jeroen en @Edwin en @Slidestops en @Loes 

Waar blijven jullie?


Hier ben ik dan :)

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe de inzet van de SNG zich zal ontwikkelen. Maar gezien ze nog worden geleverd, vermoed ik dat de series waar ze voor een in omloop ingezet worden, uit zullen  breiden naar een volledige inzet.

Het is een kwestie van Treinposities in de gaten houden:

https://treinposities.nl/treinseries/4600/

https://treinposities.nl/treinseries/14600/

Misschien dat iemand van de NS wat weet, of wat in hun communicatie kan vinden. Ikzelf werk niet bij de NS 😉.


Het verhaal gaat dat SGM tot in de loop van 2021 gaat rijden. Hangt er denk ik ook vanaf wat er deze zomer gaat gebeuren met het weer. 


ER zijn een aantal gespecialiseerde sites (ook wel als treintjesgekken beititeld-daar is google heel goed in) waar dit soort zaken vaak ,maar niet altijd en altijd onder voorbehoud, zeer uitgebreid en tot in den treure door mensen wordt bediscussieerd en begrapt die er in sommige gevallen zelfs meer van lijken te weten als het planningsburo bij de NS.

Volgens mijn beperkte info is de DenHaag-Dordt dienst de eerstvolgende die zou worden vervangen. Je zegt het niet duidelijk, maar omdat je Rijssen meldt, zal het wel gaan op het laatste stukje museale dienst dat NS er opnahoudt; Apdrn-Almelo. Als het je te veel stoort, benader dan de provincie en stel voor dat dat BlNet ook die lijntjes maar overneemt.


Voorlopig blijft de (1)4600 serie in ieder geval nog met een mengpark van SLT en SNG rijden.

En de SGM wordt door 1 van deze 2 treintypes vervangen of door beide.  Maar welke treinserie nu straks als eerste aan bod is?  Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat tussen Gvc en Ddr zal zijn maar kan het nergens terug vinden op dit moment.  Dus het wordt geduldig afwachten.


Een lokale krant in de omgeving Dordrecht / Zwijndrecht wist niet zo lang geleden te melden dat het in juni zou zijn (tussen Gvc en Ddr dus). Geen idee of het klopt of misschien intussen toch weer aangepast is. Gewoon afwachten dus.

Deze week reden al een aantal ritten in de 5000/5100 met SNG, maar ook met SLT. Ook reden er op traject Den Haag HS - Rotterdam een aantal SNG stellen omdat de 4600 tot Rotterdam doorgetrokken. Werkzaamheden leveren wel eens interessante trajecten en inzet op.


5000/5100 (de Sprinter Den Haag - Dordrecht) zou volgens lokale berichtgeving pas eind volgend jaar (september 2021 - december 2021) aan bod komen voor de definitieve vervanging. Dat zal de laatste treinserie zijn waar nog SGMm in rijdt, maar dat betekent niet dat er niet al eerder (zoals bij werkzaamheden of een verstoring) sporadisch SNG of SLT in deze treinseries te vinden zal zijn.

Voor de rest heb ik geen idee en is het gewoon rustig afwachten.

Met uiteraard de kanttekening dat plannen bij de spoorwegen altijd aan verandering onderhevig zijn. Dit kan morgen alweer gewijzigd zijn.


Gok zelf op eerste vervanging van 7300/7400. Daar rijdt steeds minder SGMM en steeds meer SLT.


Laat het ajb Dordrecht-Den Haag zijn :wink:

Benauwd en beslagen ruiten in de winter, bloedheet in de zomer. We zijn eens een jaartje verwend met de SLT, wat een verademing … maar helaas, bij eerstvolgende dienstregeling hadden we de SGM weer.


Gelukkig rijdt daar vanaf de zomer al SNG. Tot die tijd voldoet SGM nog even prima. Behalve de airco scheelt het natuurlijk weinig, alleen heeft SGM de wat oudere uitstraling die wat minder efficiënt is, maar nog wel gezellig.


Laat het ajb Dordrecht-Den Haag zijn :wink:

Benauwd en beslagen ruiten in de winter, bloedheet in de zomer. We zijn eens een jaartje verwend met de SLT, wat een verademing … maar helaas, bij eerstvolgende dienstregeling hadden we de SGM weer.

Jullie in het westen hebben minder klimaatextremen dan wij in het oasten (muv wind). Dus laat het ajb 7000 zijn


Laat het ajb Dordrecht-Den Haag zijn :wink:

Benauwd en beslagen ruiten in de winter, bloedheet in de zomer. We zijn eens een jaartje verwend met de SLT, wat een verademing … maar helaas, bij eerstvolgende dienstregeling hadden we de SGM weer.

Jullie in het westen hebben minder klimaatextremen dan wij in het oasten (muv wind). Dus laat het ajb 7000 zijn


Ik vermoed dat de SNG voornamelijk in Noord, Noord-west en Zuid-West gaat rijden en dat de routes die geen Flirt hebben dan SLT gaan worden. Just my 2 cents


Gelukkig rijdt daar vanaf de zomer al SNG.

Kunnen we dat zwart op wit krijgen ?? :wink:

alleen heeft SGM de wat oudere uitstraling die wat minder efficiënt is, maar nog wel gezellig.

 

Gezellig ?! Heb je thuis ook vlekken op de stoelen en beslagen ramen ?


5000/5100 (de Sprinter Den Haag - Dordrecht) zou volgens lokale berichtgeving pas eind volgend jaar (september 2021 - december 2021) aan bod komen voor de definitieve vervanging.

 


Gelukkig rijdt daar vanaf de zomer al SNG.

Kunnen we dat zwart op wit krijgen ?? :wink:

alleen heeft SGM de wat oudere uitstraling die wat minder efficiënt is, maar nog wel gezellig.

Gezellig ?! Heb je thuis ook vlekken op de stoelen en beslagen ramen ?

De stoelen worden zo te zien nog wel vervangen, waarschijnlijk als ze ernstig bevuild of kapot zijn. 

De nieuwere stoelen in de 2144, met een andere hoofdsteun en dikkere vulling. 

Vergeleken met de oudere in bijvoorbeeld de 2971

Overigens waren alleen de 1e klas stoelen vervangen. 


De 21xx serie heeft al sinds de revisie andere stoelen in de 1e klas. Er worden dus geen nieuwe stoelen ingezet. Uiteraard worden kapotte stoelen/delen wel vervangen.


De vervangen stoeldelen zijn vaak wel te herkennen omdat de kleur wat minder vaal is. Vooral in de tweede klas valt dat op.


En blijft (1)4600 gedeeld SLT en SNG rijden of gaat dat net zoals 3300 (uit mijn hoofd) helemaal SNG rijden?

De (1)4600 wordt volgens mij uiteindelijk helemaal SNG.

En ik heb het idee dat er sinds deze week al meer SNG rijdt hierin, ik zie (en hoor) hier in ieder geval vaker SNG en minder SLT.  En met “hier” doel ik op De Vink. De zichtbare waarnemingen vanuit de tuin worden alleen nu iets lastiger nu de bomen steeds meer blad krijgen. 


 

En blijft (1)4600 gedeeld SLT en SNG rijden of gaat dat net zoals 3300 (uit mijn hoofd) helemaal SNG rijden?

 

Deze week zelfs SGM meegemaakt op deze lijn :sunglasses:


Wie heeft in vredesnaam verzonnen dat het een uitstekend idee is de 5000/5100 pas eind 2021 te vervangen?

 

Een van de drukste trajecten van het land, en men laat er tot eind volgend jaar oud schrot rijden waar het geen doen is om zelf in- en uit te stappen met rolstoelen, fietsen, kinderwagens of ouderen. Laat er desnoods SLT rijden.


@Bas1411 

Wat heeft de drukte op een traject in hemelsnaam te maken met de beslissing om oud of nieuw materieel in te zetten? 


De SGM's in de 5100 hebben er al geen zin meer in. 

https://twitter.com/regio15/status/1322154642130804736


Oeps… Deze zag ik ook voorbijkomen. Wel benieuwd naar wat hier is misgegaan. De SGM heeft in elk geval een mooie plek uitgekozen om z'n koppeling los te laten 😂.

Dit zal dan ook direct de laatste rit zijn geweest voor de betreffende SGM denk ik?


Beter in Rijswijk inderdaad dan verderop in Delft of zo waar het 2-sporig is. Zorgt weer voor veel hinder. En stuk gaan bij eens station is ook beter voor de reizigers, alleen een kwartiertje wachten op de volgende sprinter op het andere perron.

Ik vernam dat het stel intussen al naar Leidschendam was gegaan. Misschien is het heel simpel te herstellen. Zo niet was het wellicht zijn laatste ritje met reizigers. 


Reageer