beantwoord

Waarom geeft de NS planner om voor de trein uit Den Bosch (a 23:21) geen overstap op de trein naar Ede (v 23:25u)?

  • 5 May 2023
  • 7 reacties
  • 168 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Vrijdagavond 5 mei kun je elk half uur met de trein van Den Bosch naar Utrecht

Vervolgens heb je dan in Utrecht 6 minuten overstaptijd op de trein naar Ede/Arnhem/Nijmegen.

De trein vanuit Den Bosch naar Utrecht met vertrek om 22:53u doet er 2 minuten langer over.

Gevolg is, dat de 4 minuten overstap in Utrecht (van perron 7 naar perron 19)

op de trein naar Ede niet meer in de NS planner wordt weergegeven.

 

 

Vragen:

Waarom duurt de treinrit met vertrek om 22:53u uit Den Bosch (rit 2982) naar Utrecht 2 minuten langer?

Waarom wordt in dit geval een overstap van 4 minuten niet als alternatief in de NS planner aangeboden?

icon

Beste antwoord door Anonymous 5 May 2023, 02:48

Bekijk origineel

7 reacties

Het eerste zal te maken hebben met de ruimte op het spoor en andere treinen die de IC in de weg zitten ergens gedurende deze rit naar Utrecht.

De overstap van 4 minuten wordt als te klein gezien vanwege de loopafstand, daar heeft de NS gewoon normen voor die worden toegepast door de reisplanner.  Als de overstap staat aangegeven in de reisplanner en de reizigers kunnen deze overstap niet halen dan kost het de NS geld. Om die reden is er een normering voor de loopafstanden, zelfs voor het lopen van de ene kant van het perron naar de andere is er een norm qua overstaptijd.

Het kan dus wel eens lonen om je reis in stukken te delen om te zien of er een snellere reistijd mogelijk is als je doorloopt of via een ander tussen station reist.  Als machinist keek ik daar ook veelvuldig naar als ik naar mijn standplaats terug moest als passagier.

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb wel het idee dat die treinen die er iets langer over doen tegenwoordig steeds vaker de planner overhoop gooien, zonder duidelijke aanleiding.

Had het zelf laatst juist precies andersom: een reis Amersfoort - Arnhem ging vorige week zaterdag altijd via Utrecht, behalve om 11.39 uur want dan was de overstap in Ede-Wageningen opeens 5 i.p.v. 4 minuten en daardoor was de reis via de Valleilijn op dat moment sneller.

Maar in dat geval toch verrekt veel moeite gekost om te ontdekken waarom de reis om 11.28 uur via Utrecht er niet uit kwam. En die was juist nog prima mogelijk.

Badge +3

Maar in dat geval toch verrekt veel moeite gekost om te ontdekken waarom de reis om 11.28 uur via Utrecht er niet uit kwam. En die was juist nog prima mogelijk.

Een 4-minuten overstap CXX-NS op Ede-Wageningen is wel haalbaar toch? Bovendien is het goedkoper, en je komt met dezelfde IC uit Utrecht aan in Arnhem.

Haal je het niet dan kost het je een kwartiertje, maar je had al 11 minuten ‘winst’ wegens later vertrek uit Amersfoort.

Volgens de standaard overstaptijden mag 4 minuten overstaptijd alleen voor het naastgelegen perron. Dus in geval van Ede-Wageningen wel voor spoor 1 → 4 maar niet voor 1 → 5 waar de IC standaard vertrekt

Badge +3

Volgens de standaard overstaptijden mag 4 minuten overstaptijd alleen voor het naastgelegen perron. Dus in geval van Ede-Wageningen wel voor spoor 1 → 4 maar niet voor 1 → 5 waar de IC standaard vertrekt

Ook jammer dat de sprinter naar Arnhem (voorheen van spoor 1, nu zo te zien spoor 4) niet aansluit op de Valleilijn. Dan zou je 3 opties hebben: via Utrecht, de gok wagen voor een overstap op de IC of de sprinter. Meen dat voorheen de IC van spoor 4 vertrok en dus die overstap nog wat 'haalbaarder’ was.

En er was volgens mij ook een (buitenlandse) reisplanner die de standaard overstaptijden simpelweg negeerde, en alle aansluitingen gaf (ook al zou je dan bijv. binnen een minuut van spoor 5/7 naar spoor 11 in Utrecht moeten zien te komen) 😅

Dat lukte regelmatig omdat de aankomst in Utrecht vanuit het zuiden minuten eerder was dan gepland (na de aanleg van de dive-under daar?). Dan was je in een uurtje vanuit Eindhoven in Woerden. Werd vaak ook omgeroepen “voor hardlopers op spoor 11 de IC Leiden” 😄

Reputatie 7
Badge +2

Volgens de standaard overstaptijden mag 4 minuten overstaptijd alleen voor het naastgelegen perron. Dus in geval van Ede-Wageningen wel voor spoor 1 → 4 maar niet voor 1 → 5 waar de IC standaard vertrekt

Ahja, zo had ik 'm ook niet eerder bekeken. Maar dat verklaart waarom alle adviezen in de NS-planner tegenwoordig op dezelfde IC naar Arnhem uitkomen. “Vroeger” kon je op het ene kwartier via Barneveld en op het andere kwartier via Utrecht.

En dat was altijd wel een mooie bijkomstigheid omdat de ICs op Utrecht - Amersfoort een 10-20 interval hebben grofweg vs het 15-15 interval tussen Utrecht en Arnhem, waardoor de 3100 en (1)1700 net niet op elkaar aansluiten. Maar qua tijden overlapt dat mooi met de Valleilijn die juist op dat moment de alternatieve verbinding was.

Badge +3

Als de sprinter Ede - Arnhem niet spoor 4 in beslag zou nemen (IC moet daarom vanaf spoor 5) zou je tegenwoordig een haalbare overstap hebben.

Voorheen was dat geloof ik 3 minuten (en dus alsnog niet in de planner, ook al haalde je die wel).

Reageer